Fem biler foer lunsj
Nytt

Fem biler før lunsj

Onsdag denne uken tangerte bilselger Daniel Lausund sin egen rekord. Fem biler solgt, før lunsj.

03.10.2015
Siden Lausund begynte hos Vestlandske Auto i Ålesund i mars har han solgt rundt 70 biler, de fleste nye varebiler. Lausund har ansvaret for varebilsalget, den delen av bilbransjen som går best om dagen.
Han er ikke den eneste i bilvarehuset som har grunn til å gni seg i hendene. Vestlandske Auto fikk sin beste måned noen sinne nå i september.

Selger best

Det er spesielt varebilsalget som stiger, i følge Per Aaland, styreleder for Sunnmøre Bilbransjeforening.
Antall biler er stort nok til at det ikke er snakk om tilfeldige svingninger. Ved utløpet av august var det solgt 546 varebiler på Sunnmøre, 101 mer enn på samme tid ifjor.
- Da jeg begynte i mars skjønte jeg fort at jeg fikk nok å holde fingrene i, sier Lausund.

Ser ingen krise

Helt siden de første bilforhandlerne la frem regnskapene sine for 2014 tidligere i år, og frem til alle 2014-regnskapene nå ligger på bordet har historien vært den samme. Bilforhandlerne leser i avisen om oljeprisfall og nedtur for oljebaserte bedrifter, men i butikken merker de ingen tegn til at det er blitt tøffere tider.
-Det er tydelig at det ikke er kjempekrisetider i distriktet, sier Aaland med et understatement.
Klikk på lenke i slutten av artikkelen og se hvordan det har gått med hver enkelt forhandler på Nordvestlandet.
Aaland tror en variert næringsstruktur, der flere bransjer går godt, er med på å opprettholde bilsalget.
- Det er å håpe at det (næringslivet, red. merk) er såpass sammensatt at vi ikke får kjempesmellen fra oljesiden, sier Aaland.

Over snittet

Bilsalget på Sunnmøre stiger mer enn landsgjennomsnittet i år.
På landsbasis økte salget av alle biler, medregnet lastebiler, busser, varebiler og personbiler, med 4,3 prosent frem til og med september. På Sunnmøre er økningen 8,2 prosent, i følge Opplysningsrådet for veitrafikken.
Salget av personbiler økte med 4,4 prosent på landsbasis, og 5,3 prosent på Sunnmøre.
For varebiler er tallene pluss 5,6 på landsbasis og 27,3 prosent på Sunnmøre.
For Nordfjord er det en nedgang i følge statistikken fra Opplysningrådet. På grunn av relativ liten handel og færre forhandlere kan tilfeldige svingninger slå kraftigere ut der enn på Sunnmøre.

Næringslivet kjøper

De aller fleste varebilene, fra de minste pizzabud-bilene via større handverkerbiler til små lastebiler, kjøpes av bedrifter og næringsdrivende.
Når oppsvinget i varebilsalget er såpass kraftig er det trolig et tegn på at i alle fall deler at næringslivet har mer enn nok å gjøre (NETT NOs vurdering).
Ford lanserte flere nye modeller ifjor, og Fordforhandleren Vestlandske Auto profiter på det i år, men oppsvinget for varebiler er en generell trend.
Lausund tror høy byggeaktivitet i Ålesundsområdet er den viktigste forklaringen på oppsvinget. Firmaer i byggebransjen, fra de store til små enkeltmansforetak, trenger flere biler.
- Det er stor aktivitet både på boligmarkedet og næringsmarkedet, sier Lausund.

Bedrer lønnsomheten

Personbilsalget - som står for det store volumet i bransjen - stiger også, men på langt nær så mye som varebiler.
- Markedet er stabilt godt, sier Aaland.
Mens bilforhandlerne i nordvest fikk et markert fall i lønnsomheten fra 2012 til 2013, gikk det andre veien i 2014.
Resultatmarginen - resultatet før skatt i prosent av driftsinntektene - steg fra 1,3 til 1,9 prosent.

Bedret lønnsomhet viser at bransjen har klart å ta fatt i problemene fra 2013. 2013 var det første året der privatleasede biler kom tilbake til bilforhandlerne i stort monn. Dessverre for forhandlerne viste det seg at de hadde beregnet bruktbilprisen for høyt da de inngikk leasingavtalene, og fikk smellen i 2013.
En leasingavtale er en leieavtale du betaler en leie og kan levere bilen tilbake - eller kjøpe til brukbilpris - etter en avtalt tid, som regel tre år. Slike avtaler har vært vanlig i bedriftsmarkedet, men er de senere årene blitt populære også hos private.
- Vi ser at vi har fått ryddet opp. Det jobbes godt rundt om, sier Aaland, selv om han ikke er fornøyd med resultatet i egen bedrift.
- Vi er ikke helt der vi skal være, sier han.
Han spår at bransjen vil øke lønnsomheten også i år, om enn ikke like mye som fra 2013 til 2014.

Største mest lønnsomt

De seks forhandlerne med driftsinntekter over 200 millioner kroner har også den beste lønnsomheten. Mens gjennomsnittet for alle forhandlerne er en resultatmargin på 1,9 prosent har de seks største forhandlerne en resultatmargin på 2,5 prosent.
Aaland tror størrelse er en fordel. En bilforhandler har en del kostnader uansett størrelse, blant annet på grunn av krav fra produsenter og importører. Da er det en fordel å være stor og ha et stort salg å spre kostnadene på.
Rett i nabolaget til Aaland har Audi og Volkswagen-forhandler Knut Arve Sæter hos fått ny eier. Frydenbø-konsernet i Bergen har kjøpt forretningen fra Møller Bil og utvidet området sitt nord til Romsdal.
En av grunnen til det er at fabrikken ønsker seg store regionale eiere for å holde kostnadene nede, sier daglig leder Knut Arve Sæter.
Han fortsetter i jobben, men som en del av et stort vestlandsk forhandlerselskap.
- Det blir mer utfordrende å være liten, sier Sæter.

Bilsentrum nummer to

Kjell Krumsvik i Ørsta Bil har har nettopp flyttet butikken fra Ørsta sentrum til området ved flyplassen i Hovdebygda, der de fleste konkurrentene også holder til. Butikken økte salget med over 20 prosent i fjor, mens den fremdeles holdt til i sentrum. Krumsvik sier det er vanskelig å måle om flyttingen har gitt økt salg, men konstatere i alle fall at det er flere besøkende, og en jevnere strøm av kunder i butikken.
Ålesund er det store tyngdepunktet for bilhandel på Nordvestlandet, med Ørsta/Volda som konkurrenten om kundene på Søre Sunnmøre. Butikkene i Ørsta/Volda hadde til sammen knappe ti prosent av bilsalget i fjor. Utenom Ålesund og Ørsta/Volda er det bare to forhandlere på Sunnmøre.
Krumsvik sier bilhandlerne i Ørsta/Volda har utvidet kundegrunnlaget både sørover og nordover, takket være tunellene. Kvivsvegen gjør at flere nordfjordinger stikker innom og Krumsvik har også fått kunder fra Stranda. Det fikk han aldri før tunellen. Og mens folk fra Hareid dro til Ålesund for å handle er det nå flere som tar turen gjennom Eiksundsambandet.

Tjener på Sunnfjord og Sogn

Forhandlerne i Nordfjord er ikke like lett å sammenligne med resten av Nordvestlandet, fordi de største av bilforhandlerne i Nordfjord (Berge & Co, Frydenbø Bilsenter S&F og Toyota Nordfjord) også er etablert i Førde i Sunnfjord eller Sogndal i Sogn, og henter mye av driftsinntektene sine derfra.
Medregnet driftsinntektene fra Sunnfjord og Sogn står salget fra bilforretningene som er etablert i Nordfjord for 20 prosent av driftsinntektene i NETT NOs oversikt.
Det er tydelig at det ikke er kjempekrisetider i distriktet

Publisert: 03.10.2015 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:47