Island crusader
KONTRAKT: Langtidskontrakt med Equinor for Island Crusader. Foto: Island Offshore
Nytt

Fikk langtidskontrakter med Equinor

Island Offshore inngår treårig avtale med Equinor for Island Crusader, fire nye år for Island Clipper.

15.10.2022

Equinor har inngått treårige avtaler for seks forsyningsfartøy til fem ulike rederier, og setter i tillegg i gang to ammoniakk-prosjekter.

Kontraktsperioden for de seks forsyningsskipene er på tre år, med tre ettårige opsjoner. Verdien av kontraktene er anslått å være på over 2,5 milliarder kroner.

Der skriver Equinor i en pressemelding fredag.

Skal redusere utslipp
De seks forsyningsfartøyene skal bidra i Equinors virksomhet på norsk sokkel, og vil bli drevet av Simon Møkster Shipping AS, Island Offshore Management AS, Eidesvik AS, Remøy Shipping AS og P/F Skansi Offshore.

Herøy-selskapet Remøy Shipping har managementet på Rem Hrist.

Normalt har Equinor et trettitals forsyningsskip fra mange rederier i drift for å betjene selskapets installasjoner og rigger. Beredskapsfartøy og ankerhåndteringsfartøy kommer i tillegg.

– Langsiktige forpliktelser er av gjensidig nytte for Equinor og våre leverandører. De gir forutsigbarhet, og danner grunnlaget for nyskapende løsninger som vil styrke alle sider av vårt samarbeid, deriblant å redusere utslipp fra vår virksomhet, uttaler Mette H. Ottøy, anskaffelsesdirektør i Equinor, i pressemeldingen.

Her er listen over fartøy i avtalen:
* Island Crusader, Island Offshore VIII KS, Island Offshore Management AS
* Stril Luna, Simon Møkster Rederi AS, Simon Møkster Shipping AS
* Stril Mar, Simon Møkster Rederi AS, Simon Møkster Shipping AS
* Rem Hrist, Etta Shipowning Ltd, Remøy Shipping AS
* Kongsborg, Skansi Ship Invest P/F, P/F Skansi Offshore
* Viking Avant, Eidesvik MPSV AS, Eidesvik AS

I tillegg til de seks kontraktene, har Equinor forlenget en kontrakt med Island Offshore for nye fire år for forsyningsfartøyet Island Clipper.

Ser på ammoniakk
Equinor skal også se på mulighetene for å modifisere fartøyene Island Crusader og Kongsborg, slik at de kan gå på ammoniakk. Fra før kan Island Crusader gå på biogass.

Dette arbeidet vil bli gjort i to forskjellige prosjekter, som vil involvere en rekke underleverandører i hele den maritime industrien, skriver Equinor i pressemeldingen.

Equinor skriver også at det overordnede målet er å redusere CO₂-utslippene med inntil 90 prosent ved bruk av ammoniakk.

Videre skriver selskapet at alle de seks fartøyene har fått, eller vil få, installert batteri for hybrid batteridrift.

Skal sikre rekruttering
Avtalene inneholder krav til fartøyene om å ansette en kadett eller lettmatros for hvert skift, som et bidrag i rekrutteringen til den maritime industrien.

– Vi er avhengige av forsyningsfartøy som dette for å støtte våre over 40 felt i drift på norsk sokkel, og vi ser fram til å samarbeide med rederiene og mannskapene i mange år framover. Jeg er spesielt fornøyd med at vi i fellesskap kan undersøke muligheter for ytterligere CO2-reduksjoner, sier Ørjan Kvelvane, direktør for felles driftsstøtte.

Publisert: 15.10.2022 11:19

Sist oppdatert: 15.10.2022 11:47

Mer om