![Fjellstrand bygger elektrisk ferge for Fjord1](/imager/images/140405/Fjellstrand-bygger-elektrisk-ferge-for-Fjord1_859d8f71e51cdcc79197ecd3648d156c.webp)
Nytt
Fjellstrand bygger elektrisk ferge for Fjord1
Fergen er utviklet av Fjellstrand, og er planlagt å gå inn i sambandet Halhjem-Våge i Hordaland.
Administrator
29.05.2017
Det var også Fjellstrand som , MF Ampere.
Det nye fartøyet er en større og videreutviklet utgave av denne, og skal kunne både gå fortere og ha lengre rekkevidde.
– MF Ampere har vært i drift i to år og har til nå seilt en distanse som utgjør omtrent fire ganger rundt ekvator. Dette har gitt oss verdifulle erfaringer til den videre utviklingen av nullutslippsteknologi, både for denne fergen og for andre typer fartøy, sier Edmund Tolo, salgssjef i Fjellstrand i en pressemelding.
Fergen skal operere strekningen helelektrisk, men vil få installert biodiesel-generatorer som reservekilde når det ikke er mulig å lade.
– Nullutslipp og lav energibruk er viktige egenskaper som er verdsatt i de nye anbudene, og denne fergen gjør det mulig å drifte enda lengre fergestrakninger på batteri. Vi er glade for at Fjord1 har plassert denne ordren hos Fjellstrand, sier Tolo.
– Valget av verft er basert på en helhetsvurdering av innovative løsninger, erfaring og pris. At vi nå kan signere en kontrakt med Fjellstrand, viser at norsk industri er konkurransedyktig i et internasjonalt marked, sier Arild Austrheim i Fjord1 i meldingen.
Levering av fergen skal skje i fjerde kvartal 2018.
Det nye fartøyet er en større og videreutviklet utgave av denne, og skal kunne både gå fortere og ha lengre rekkevidde.
– MF Ampere har vært i drift i to år og har til nå seilt en distanse som utgjør omtrent fire ganger rundt ekvator. Dette har gitt oss verdifulle erfaringer til den videre utviklingen av nullutslippsteknologi, både for denne fergen og for andre typer fartøy, sier Edmund Tolo, salgssjef i Fjellstrand i en pressemelding.
Aluminium
Den nye elektriske fergen blir 87,5 meter lang og 20,8 meter bred, og vil ha en kapasitet på 120 biler og 12 trailere. Salongen vil ha plass til 296 passasjerer. For å oppnå lavest mulig energiforbruk vil fergen bli bygget i aluminium, som er et letter materiale enn stål. Dette gjør også at batteripakkene og ladestasjonene kan være mindre og mer effektive, ifølge pressemeldingen.Fergen skal operere strekningen helelektrisk, men vil få installert biodiesel-generatorer som reservekilde når det ikke er mulig å lade.
– Nullutslipp og lav energibruk er viktige egenskaper som er verdsatt i de nye anbudene, og denne fergen gjør det mulig å drifte enda lengre fergestrakninger på batteri. Vi er glade for at Fjord1 har plassert denne ordren hos Fjellstrand, sier Tolo.
Konkurransedyktig
Også Havyard er . Fergeselskapet vant anbud for , og har forpliktet seg å redusere energibruken med 60 prosent– Valget av verft er basert på en helhetsvurdering av innovative løsninger, erfaring og pris. At vi nå kan signere en kontrakt med Fjellstrand, viser at norsk industri er konkurransedyktig i et internasjonalt marked, sier Arild Austrheim i Fjord1 i meldingen.
Levering av fergen skal skje i fjerde kvartal 2018.
Publisert: 29.05.2017 13:07
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:10