Nytt
Forretningsnettverk samler stadig flere
Det bransjeuavhengige forretningsnettverket B2B Arena vokser på Sunnmøre.
Kristin Vidhammer
17.02.2018
Det ble rekorddeltakelse da næringsnettverket B2B Arena Sunnmøre inviterte til årets første seminar, der ti nye bedrifter ble presentert. Arrangementet fant sted på Norsk Maritimt Kompetansesenter og inneholdt både bedriftspresentasjoner, omvisning, foredrag og middag.
Godt over 100 ledere fra et tverrsnitt av lokalt næringsliv møtes jevnlig for å bygge og vedlikeholde relasjoner, utveksle erfaringer og kompetanse, samt for å skape nye forretningsmuligheter.
Ifølge Valderhaugstrand skal de også være en god samfunnsbygger og samarbeider derfor tett med blant andre TV-aksjonen NRK og NTNU i Ålesund. Sistnevnte var representert på NMK med tillitsvalgte jenter og gutter fra studentorganisasjonene Start og NLU.
- Det er snart to år siden vi innledet et tett samarbeid med NTNU, et samarbeid som virkelig gagner begge parter. Studentene får både møte og høste erfaringer fra næringslivet, mens næringslivet på sin side mer enn villig lytter til den yngre og akademiske garde. Det er tross alt de som skal skape og forme fremtiden vår, sier han.
- Vi har også hatt to såkalte møtebørser i året hvor bedriftene får anledning til å "speeddate" hverandre. Fra september av vil vi erstatte disse med et frittstående årlig heldagsarrangement, et opplegg og en nysatsning vi har veldig tro på, sier han.
Ifølge Valderhaugstrand har folk en sterk tendens til å gjøre forretninger med de man kjenner fra før, eller med de man har fått anbefalt av forretningsforbindelser, venner og bekjente.
- Lojalitet, tillit og gjensidighet oppstår naturlig når mennesker over tid har lært hverandre å kjenne, sier han. Ved å bygge sterke og langsiktige relasjoner mellom næringslivets lokale ledere bidrar vi samtidig sterkt til at verdier både skapes og forblir i regionen.
- Jeg pleier å si at den mest effektive formen for innovasjon oppstår når ulike erfaringer og kompetanser møtes. Det vil alltid være noen som ligger foran, så ved å lytte og lære av hverandre sparer man fort både tid og penger.
Nettverket finansieres gjennom en årlig medlemsavgift. Omsetningen i 2016 var på 2,2 millioner kroner og resultatet før skatt var ca. 200.000 kroner.
- Det er en viktig arena for å bygge nettverk med næringslivsfolk og der vi også får høre mange gode foredragsholdere. Det er også en fin arena og mulighet for bedrifter å presentere seg. Det er et bredt spekter av bransjer som er representert i nettverket, sier Blomvik.
Godt over 100 ledere fra et tverrsnitt av lokalt næringsliv møtes jevnlig for å bygge og vedlikeholde relasjoner, utveksle erfaringer og kompetanse, samt for å skape nye forretningsmuligheter.
Om arrangementene
- Gjennom våre arrangementer byr vi på verdifull mingletid, møtebørser, bedriftspresentasjoner, gruppeaktiviteter, sosiale og kulinariske opplevelser, i tillegg til inspirasjon og faglig påfyll fra Skandinavias mest etterspurte foredragsholdere, sier gründer og daglig leder, Frank Victor Valderhaugstrand i B2B Arena.Ifølge Valderhaugstrand skal de også være en god samfunnsbygger og samarbeider derfor tett med blant andre TV-aksjonen NRK og NTNU i Ålesund. Sistnevnte var representert på NMK med tillitsvalgte jenter og gutter fra studentorganisasjonene Start og NLU.
- Det er snart to år siden vi innledet et tett samarbeid med NTNU, et samarbeid som virkelig gagner begge parter. Studentene får både møte og høste erfaringer fra næringslivet, mens næringslivet på sin side mer enn villig lytter til den yngre og akademiske garde. Det er tross alt de som skal skape og forme fremtiden vår, sier han.
Har vokst jevnt siden starten
Nettverket har hatt jevn vekst siden det ble startet opp av Valderhaugstrand i 2014 og har nå 74 bedrifter med i nettverket, alle fra Sunnmøre. De har fire årlige nettverksseminar med foredrag, bedriftspresentasjoner, aktiviteter og middag. I tillegg har de arrangementer som juleavslutning og utenlandstur, samt et lunsjtreff en gang i måneden.- Vi har også hatt to såkalte møtebørser i året hvor bedriftene får anledning til å "speeddate" hverandre. Fra september av vil vi erstatte disse med et frittstående årlig heldagsarrangement, et opplegg og en nysatsning vi har veldig tro på, sier han.
Ifølge Valderhaugstrand har folk en sterk tendens til å gjøre forretninger med de man kjenner fra før, eller med de man har fått anbefalt av forretningsforbindelser, venner og bekjente.
- Lojalitet, tillit og gjensidighet oppstår naturlig når mennesker over tid har lært hverandre å kjenne, sier han. Ved å bygge sterke og langsiktige relasjoner mellom næringslivets lokale ledere bidrar vi samtidig sterkt til at verdier både skapes og forblir i regionen.
Erfarings- og kompetanseutvikling
Det er mer enn forretninger som står på agendaen når nettverkets medlemmer møtes, ifølge Valderhaugstrand. Erfarings- og kompetanseutveksling står også helt sentralt.- Jeg pleier å si at den mest effektive formen for innovasjon oppstår når ulike erfaringer og kompetanser møtes. Det vil alltid være noen som ligger foran, så ved å lytte og lære av hverandre sparer man fort både tid og penger.
Nettverket finansieres gjennom en årlig medlemsavgift. Omsetningen i 2016 var på 2,2 millioner kroner og resultatet før skatt var ca. 200.000 kroner.
Har vært med siden starten
Kjetil Blomvik i Vino Piemonte as, sier han har vært medlem i B2B Arena-nettverket siden det ble etablert.- Det er en viktig arena for å bygge nettverk med næringslivsfolk og der vi også får høre mange gode foredragsholdere. Det er også en fin arena og mulighet for bedrifter å presentere seg. Det er et bredt spekter av bransjer som er representert i nettverket, sier Blomvik.
Den mest effektive formen for innovasjon oppstår når ulike erfaringer og kompetanser møtes
Publisert: 17.02.2018 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:18