Frisørbransjen har fått flere tøffer smeller som følge av koronapandemien. Etter nedstengingen i vår er det nå langt mer fart for de ansatte hos Cancam med fire salonger i Ålesund og en i Molde.
– Vi har ikke tatt igjen det tapte, men i de månedene vi har hatt åpent har vi stor økning i omsetningen, forteller markedsansvarlig Marthe Lorentzen til NETT NO.
Mens flere restauranter opplevde umiddelbare avbestillinger, var det ikke slik hos Cancam-frisørene, forteller hun.
– Etter pressekonferansen forrige uke, så giret salget på nettbutikken opp med én gang. Og generelt går nettsalget så det suser, forteller hun.
– Vi hadde mange kunder som var i Ålesund som turister og vi hadde en fantastisk sommer. Nordmenn er vant til prisnivået, og har de behov for å klippe seg, så gjør de gjerne det på ferie, sier Lorentzen.
Smittevern har hatt førsteprioritet, og gjør at det brukes lengre tid på hver kunde. Lorentzen tror mye av det gode besøket i sommer har å gjøre med at folk har følt seg trygge i salongene.
– Med tanke på hvor nære vi er kundene, så er det tydelig at smittevernreglene har vært effektive. Jeg fikk nylig beskjed fra forbundet, Norske Frisør - og Velværebedrifter, om at det så langt ikke har spredning av smitte her til lands, som knyttes til noen av deres salonger, forteller hun.
Også alle de Cancam-ansatte ble permittert en periode i vår, men var tilbake på jobb i høst. Selskapene har fått knappe 400.000 kroner i støtte fra kompensasjonsordningen som følge av sviktende inntekter.
Framover er Lorentzen spent på hvordan førjulstida blir, som tradisjonelt er høysesong for mange frisørbesøk.
Hun forteller at de generelt har mye endringer i bestillingslistene, og at en del har å gjøre med at folk flytter timen sin om de ikke føler seg friske.
– Jeg oppfatter at folk er veldig flinke til å ta ansvar, og melder fra om de viser tegn til sjukdom, legger hun til.
De driver salonger både på Syd og Nord-delen av Amfi Moa, i tillegg til Zplitt-salongen som ligger i den nye kjøpesenterdelen. I høst flyttet sentrumssalongen i Ålesund fra Løvenvoldgata til Kremmergården.
Cancam driver også undervisning gjennom Cancam-skolen, i tillegg til en salong i Molde.
– Vi har ikke tatt igjen det tapte, men i de månedene vi har hatt åpent har vi stor økning i omsetningen, forteller markedsansvarlig Marthe Lorentzen til NETT NO.
Mens flere restauranter opplevde umiddelbare avbestillinger, var det ikke slik hos Cancam-frisørene, forteller hun.
– Etter pressekonferansen forrige uke, så giret salget på nettbutikken opp med én gang. Og generelt går nettsalget så det suser, forteller hun.
– En fantastisk sommer
Også i sommer var det full fart og travle tider for frisørene. Kombinasjonen av et etterslep fra nedstengingen, og at mange var hjemme eller ferierte i hjemlandet, bidro til økningen.– Vi hadde mange kunder som var i Ålesund som turister og vi hadde en fantastisk sommer. Nordmenn er vant til prisnivået, og har de behov for å klippe seg, så gjør de gjerne det på ferie, sier Lorentzen.
Smittevern har hatt førsteprioritet, og gjør at det brukes lengre tid på hver kunde. Lorentzen tror mye av det gode besøket i sommer har å gjøre med at folk har følt seg trygge i salongene.
– Med tanke på hvor nære vi er kundene, så er det tydelig at smittevernreglene har vært effektive. Jeg fikk nylig beskjed fra forbundet, Norske Frisør - og Velværebedrifter, om at det så langt ikke har spredning av smitte her til lands, som knyttes til noen av deres salonger, forteller hun.
Har fått koronastøtte
Sammen med hotell-, reiseliv og serveringsbedrifter, er frisørbransjen blant de hardest rammede av koronapandemien på nasjonalt plan.Også alle de Cancam-ansatte ble permittert en periode i vår, men var tilbake på jobb i høst. Selskapene har fått knappe 400.000 kroner i støtte fra kompensasjonsordningen som følge av sviktende inntekter.
Framover er Lorentzen spent på hvordan førjulstida blir, som tradisjonelt er høysesong for mange frisørbesøk.
Hun forteller at de generelt har mye endringer i bestillingslistene, og at en del har å gjøre med at folk flytter timen sin om de ikke føler seg friske.
– Jeg oppfatter at folk er veldig flinke til å ta ansvar, og melder fra om de viser tegn til sjukdom, legger hun til.
Omsatte for 21 millioner i fjor
Totalt omsatte frisørselskapene til Lorentzen-familien for knappe 21 millioner kroner i 2019, om lag på samme nivå som året i forveien.De driver salonger både på Syd og Nord-delen av Amfi Moa, i tillegg til Zplitt-salongen som ligger i den nye kjøpesenterdelen. I høst flyttet sentrumssalongen i Ålesund fra Løvenvoldgata til Kremmergården.
Cancam driver også undervisning gjennom Cancam-skolen, i tillegg til en salong i Molde.
Les også:
Etter pressekonferansen forrige uke, så giret salget på nettbutikken opp med én gang. Og generelt går nettsalget så det suser
Publisert: 14.11.2020 05:55
Sist oppdatert: 07.04.2021 19:29