Torsdag morgen ble det kjent at rederiene
Fusjonen skjer etter at Aker i forrige uke , fordi selskapet ønsket en fusjon mellom de to offshorerederiene. Kjell Inge Røkkes Aker .
– At dette skjer, er litt som forventet. Aker har sammen med Solstad vært veldig tydelige på sin agenda. Men det skjer raskere og på en mer aggressiv måte enn jeg hadde regnet med, sier Stig Horsberg Eriksen, direktør for energi og maritim i Sparebank 1 SR-Bank, til
– Jeg tror det er fornuftig å få større enheter i dette markedet. Vi kommer fortsatt til å se et mangfold med store og små rederier, men grep som dette vil kunne gi bedre effektivitet og disiplin.
Styreleder og hovedeier Åge Remøy i Rem Offshore har aldri lagt skjul på at han ikke er fornøyd med Akers framgangsmåte i saken, noe han også .
Stig Horsberg Eriksen tror likevel ikke uenigheten vil føre til samarbeidsproblemer i det nye rederiet.
– Jeg tror de er så profesjonelle at de kommer til å håndtere dette på en god måte. Det er jo også i Remøys interesse at dette går bra. De to rederiene har dessuten samarbeidet tidligere, og det gikk fint, sier han.
– Kommer vi framover til å se flere løsninger som dette rundt norske offshorerederier?
– Ja.
– Jeg tror vi vil se flere sammenslåinger som dette framover, sier han.
Faeh peker på Olympic Shipping og Havila som to offshorerederier han tror vil kunne bli en del av kommende prosesser.
Også han mener fusjonen er et godt grep, men er likevel klar på at den ikke er redningen for kriserammede offshorerederier.
– Dette bedrer situasjonen, men problemet kan ikke løses med konsolideringer. Hovedårsaken til krisen er at det er for mange skip i markedet, og slik vil det fortsatt være. Men når rederiet nå blir større, vil det kunne hente ut stordriftsfordeler, kutte kostnader og styrke balansen.
– Med én aktør mindre i markedet, vil det også bli litt lavere konkurranse og mindre press på prisene. Det kan være gunstig i forhandlinger med oppdragsgivere, sier Faeh.
Fusjonen skjer etter at Aker i forrige uke , fordi selskapet ønsket en fusjon mellom de to offshorerederiene. Kjell Inge Røkkes Aker .
– At dette skjer, er litt som forventet. Aker har sammen med Solstad vært veldig tydelige på sin agenda. Men det skjer raskere og på en mer aggressiv måte enn jeg hadde regnet med, sier Stig Horsberg Eriksen, direktør for energi og maritim i Sparebank 1 SR-Bank, til
Spår flere fusjoner
Eriksen mener sammenslåingen er en god idé.– Jeg tror det er fornuftig å få større enheter i dette markedet. Vi kommer fortsatt til å se et mangfold med store og små rederier, men grep som dette vil kunne gi bedre effektivitet og disiplin.
Styreleder og hovedeier Åge Remøy i Rem Offshore har aldri lagt skjul på at han ikke er fornøyd med Akers framgangsmåte i saken, noe han også .
Stig Horsberg Eriksen tror likevel ikke uenigheten vil føre til samarbeidsproblemer i det nye rederiet.
– Jeg tror de er så profesjonelle at de kommer til å håndtere dette på en god måte. Det er jo også i Remøys interesse at dette går bra. De to rederiene har dessuten samarbeidet tidligere, og det gikk fint, sier han.
– Kommer vi framover til å se flere løsninger som dette rundt norske offshorerederier?
– Ja.
- Ikke redningen
Det mener også Carnegie-analytiker Thomas Faeh.– Jeg tror vi vil se flere sammenslåinger som dette framover, sier han.
Faeh peker på Olympic Shipping og Havila som to offshorerederier han tror vil kunne bli en del av kommende prosesser.
Også han mener fusjonen er et godt grep, men er likevel klar på at den ikke er redningen for kriserammede offshorerederier.
– Dette bedrer situasjonen, men problemet kan ikke løses med konsolideringer. Hovedårsaken til krisen er at det er for mange skip i markedet, og slik vil det fortsatt være. Men når rederiet nå blir større, vil det kunne hente ut stordriftsfordeler, kutte kostnader og styrke balansen.
– Med én aktør mindre i markedet, vil det også bli litt lavere konkurranse og mindre press på prisene. Det kan være gunstig i forhandlinger med oppdragsgivere, sier Faeh.
Hovedårsaken til krisen er at det er for mange skip i markedet, og slik vil det fortsatt være
Publisert: 28.07.2016 16:11
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:59