- Det kommer til å skje ting de neste månedene. Det som avgjør hvor langt bankene strekker seg, er om eierne har nok penger. Har man mye penger, kan man få til mye. Men på Sunnmøre er det for lite penger, sier professor Torger Reve fra Handelshøyskolen BI.
Derfor er alternativene konsolidering eller konkurs.
- Man kan få til en industriell konsolidering med lokalt eierskap og med minoritetseierskap utenfra, eller man kan få til en konsolidering med nasjonalt eierskap med nye norske eiere. Et annet alternativ er internasjonalt eierskap med nye utenlandske majoritetseiere, sier Reve.
Han mener at en industriell konsolidering er bedre enn finansiell konsolidering.
- I en finansiell konsolidering kan man få spekulasjonsoppkjøp med sikte på rask gevinst eller man kan få restruktureringsoppkjøp eksempelvis av P/E-fond, sa han under klyngekonferansen i Ålesund fredag.
-Det er dette som vil skade klynga mest. Det beste er selvfølgelig sterke lokale eiere med sterk klyngeforankring og globalt fokus. Det nestbeste er nasjonale eller internasjonale eiere med med klyngeforståelse og globalt fokus. Men skulle de flytte rederiene fra Sunnmøre, vil det gi en varig svekkelse av den maritime klynga.
Finansiell restrukturering kan gi smertefull omstilling, men kan være viktig der det er behov for shake-outs.
- Men det aller verste for rederinæringa er selvfølgelig når eierskapet går i oppløsning og rederiene dør. Derfor har rederiene behov for et mangfold av solide eiere for å redusere sårbarheten.
- Men jeg forstår at det er, og har vært,vanskelig å omstille seg bort fra noe som har vært så lønnsomt.
Erik Jakobsen i Menon Business Economics mener at rederiene nok burde ha jobbet med nye forretningskonsepter tidligere.
- Rederiene har hele tiden jaktet på større, bedre og mer high-end-skip fordi konkurransen har kommet bakfra og nedenfra. Sånn i ettertid kan man kanskje si at rederiene burde ha diversifisert aktiviteten tidligere, sannsynligvis lenge før 2014 og selv om lønnsomheten da ville være mindre i starten, sier Jakobsen.
Problemet er høy gjeldsgrad blant rederiene og overkapasitet i markedet.
- Problemet er gjeldsgraden, og der de norske rederiene har over 85 milliarder i gjeld fordelt på 420 skip. Det har vært en tendens der rederne skal overgå hverandre når det gjelder å tjene penger, selv om de har visst at det kan føre til overkapasitet, sier Reve.
- De trenger flere bein å stå på, men kanskje er det allerede for sent. Det tar tid å omstille seg, sa Reve.
Han minner også om at det er i kriser at de store formuene skapes, og med henvisning til Røkkes tiltak og planer.
Reve mener at ingen er tjent med at rederiene går konkurs og at offshoreskip går på opphørssalg.
- Bankene kan bare ta på seg større risiko og gi selskapene mer handlingsrom der eierne er solide nok. Derfor er den strategiske løsningen på offshorerederiene konsolidering. Selv om oljeprisen øker, vil ratene forbli lave lenge, gitt overkapasiteten i markedet. Derfor må nye strukturelle løsninger tåle flere dårlige år, og da må man ha ganske mye penger. Når gamle eiere ikke har penger, må nye eiere inn. Da kan det også vokse fram nye rederier i framtida, sa Reve.
Derfor er alternativene konsolidering eller konkurs.
Frykter spekulasjonsoppkjøp
Det finnes ulike typer konsolidering, og som har ulike effekter på næringa.- Man kan få til en industriell konsolidering med lokalt eierskap og med minoritetseierskap utenfra, eller man kan få til en konsolidering med nasjonalt eierskap med nye norske eiere. Et annet alternativ er internasjonalt eierskap med nye utenlandske majoritetseiere, sier Reve.
Han mener at en industriell konsolidering er bedre enn finansiell konsolidering.
- I en finansiell konsolidering kan man få spekulasjonsoppkjøp med sikte på rask gevinst eller man kan få restruktureringsoppkjøp eksempelvis av P/E-fond, sa han under klyngekonferansen i Ålesund fredag.
Eierskap spiller stor rolle
Reve mener eierskapet på rederisiden spiller en stor rolle. Han mener at for Sunnmøre vil det verste være at det kommer inn gribbefond.-Det er dette som vil skade klynga mest. Det beste er selvfølgelig sterke lokale eiere med sterk klyngeforankring og globalt fokus. Det nestbeste er nasjonale eller internasjonale eiere med med klyngeforståelse og globalt fokus. Men skulle de flytte rederiene fra Sunnmøre, vil det gi en varig svekkelse av den maritime klynga.
Finansiell restrukturering kan gi smertefull omstilling, men kan være viktig der det er behov for shake-outs.
- Men det aller verste for rederinæringa er selvfølgelig når eierskapet går i oppløsning og rederiene dør. Derfor har rederiene behov for et mangfold av solide eiere for å redusere sårbarheten.
Har tatt for stor risiko
Ifølge Reve har offshorerederiene på Sunnmøre og i Norge hatt mye kompetent kapital og kunnskap, men for mye risikovilje.- Men jeg forstår at det er, og har vært,vanskelig å omstille seg bort fra noe som har vært så lønnsomt.
Erik Jakobsen i Menon Business Economics mener at rederiene nok burde ha jobbet med nye forretningskonsepter tidligere.
- Rederiene har hele tiden jaktet på større, bedre og mer high-end-skip fordi konkurransen har kommet bakfra og nedenfra. Sånn i ettertid kan man kanskje si at rederiene burde ha diversifisert aktiviteten tidligere, sannsynligvis lenge før 2014 og selv om lønnsomheten da ville være mindre i starten, sier Jakobsen.
Verft og designere har omstilt seg
- Nå designes og bygges det skip til helt andre kunder enn de lokale rederiene i regionen. Kjeden i den maritime klynga er dermed brutt. Men det aller verste vil være dersom rederiene i regionen blir borte. Da er det stor fare for at klynga kommer til å forvitre, sa Jakobsen under klyngekonferansen.Problemet er høy gjeldsgrad blant rederiene og overkapasitet i markedet.
- Problemet er gjeldsgraden, og der de norske rederiene har over 85 milliarder i gjeld fordelt på 420 skip. Det har vært en tendens der rederne skal overgå hverandre når det gjelder å tjene penger, selv om de har visst at det kan føre til overkapasitet, sier Reve.
Tror på nye rederier
Både Reve og Jakobsen tror at det kommer til å dukke opp små rederier som kommer til å drive med nye forretningskonsepter, og som bidrar til at klynga blir hel igjen. De mener at rederiene må diversifisere til andre markeder enn offshore.- De trenger flere bein å stå på, men kanskje er det allerede for sent. Det tar tid å omstille seg, sa Reve.
Han minner også om at det er i kriser at de store formuene skapes, og med henvisning til Røkkes tiltak og planer.
Reve mener at ingen er tjent med at rederiene går konkurs og at offshoreskip går på opphørssalg.
- Bankene kan bare ta på seg større risiko og gi selskapene mer handlingsrom der eierne er solide nok. Derfor er den strategiske løsningen på offshorerederiene konsolidering. Selv om oljeprisen øker, vil ratene forbli lave lenge, gitt overkapasiteten i markedet. Derfor må nye strukturelle løsninger tåle flere dårlige år, og da må man ha ganske mye penger. Når gamle eiere ikke har penger, må nye eiere inn. Da kan det også vokse fram nye rederier i framtida, sa Reve.
Bankene kan bare ta på seg større risiko og gi selskapene mer handlingsrom der eierne er solide nok. Derfor er den strategiske løsningen på offshorerederiene konsolidering
Publisert: 30.09.2016 16:04
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:01