- Det er et ekstremt utsagn. Han fraskriver seg det politiske ansvaret for stortingsvedtak hans parti har vært med på å fatte, sier Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne.
Riksrevisjonen kom i mai med sviende kritikk av både Kystverket og Fiskeri- og kystdepartementet (nå Samferdselsdepartementet), for deres manglende evne til å oppfylle de politisk vedtatte målene om å overføre gods fra vei til sjø.
Hansson har vært saksordfører for Kontroll- og konstitusjonskomiteens arbeid med Riksrevisjonens rapport, en rapport komiteen i store trekk stiller seg bak i innstillingen til Stortinget de leverte 4. november i år.
Det er helt hårreisende at en ansvarlig statsråd sier dette
- Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, deler Riksrevisjonens bekymring over at departementet har hatt for lite systematisert kunnskap om status og utvikling i arbeidet med infrastrukturen, som er nødvendig for å overføre mer gods fra vei til sjø, skriver de.
- Vi kan ikke ha et samfunn der politikerne tar slike beslutninger. Men vi kan ha en regjering som gjør det mer attraktivt å sende gods til sjøs og med jernbane, sa samferdselsministeren.
I innstillingen til Stortinget kommenterer Kontroll- og konstitusjonskomiteen statsråd Ketil Solvik-Olsen (FrP) sitt skriftlige tilsvar på kritikken fra Riksrevisjonen.
- Komiteen merker seg at statsråden framholder at målet om å flytte gods fra vei til kjøl er «en visjon og ambisjon, ikke et selvstendig mål», skriver de i innstillingen.
Det er de kritiske til, da de mener Stortinget ettertrykkelig har uttrykt at dette skal være et selvstendig mål.
- Komiteen mener rekken av innstillinger hvor dette er fremmet, viser at målsettingen om å øke andelen godstransport på sjø har hatt høy og varig prioritet i Stortinget som et sentralt tiltak, skriver de.
- Det er helt hårreisende at en ansvarlig statsråd sier dette. Jeg skjønner ikke hvorfor han ønsker å være statsråd hvis han ikke mener det er hans ansvar at ting som vedtas i Stortinget blir gjennomført, sier Hansson.
MDG-representanten mener statsrådens holdning gjenspeiler essensen i Norges klimaproblem, og ikke bare for den sittende regjeringen.
- Stortinget vedtar utslippskutt og reduserende tiltak, så føler forrige regjering og denne at de rett og slett ikke er forpliktet av vedtaket de har vært med på å fatte. De trykker på den grønne «for»-knappen i Stortinget, men deretter føler de at de kan hoppe av kroken og fortsette som før, sier Hansson, som betegner situasjonen som problematisk for norsk demokrati.
- I perioden fra 2005 til 2012 har sjøtransport gått ned med 1,1 mrd. tonnkilometer, mens veitransport har økt med omlag 2 mrd. tonnkilometer. Nedgangen i andeler var særlig sterk i perioden 2009 til 2012, skriver de i .
- Det er videre etter Riksrevisjonens vurdering noe usikkert om Kystverket i tilstrekkelig grad har vært en pådriver for økt overføring av gods fra vei til sjø, heter det i rapporten.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen deler også Riksrevisjonens vurdering om at det er uheldig at departementet ikke har fastsatt eller operasjonalisert mål for overføring av gods fra vei til sjø i tildelingsbrevet til Kystverket.
- Det er ikke grunn til å unnlate å operasjonalisere målet om økt godstransport på sjø. Flertallet anser målet om å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren tilstrekkelig viktig for Stortinget til at dette er en målsetting i seg selv, skriver de.
Riksrevisjonen kom i mai med sviende kritikk av både Kystverket og Fiskeri- og kystdepartementet (nå Samferdselsdepartementet), for deres manglende evne til å oppfylle de politisk vedtatte målene om å overføre gods fra vei til sjø.
Hansson har vært saksordfører for Kontroll- og konstitusjonskomiteens arbeid med Riksrevisjonens rapport, en rapport komiteen i store trekk stiller seg bak i innstillingen til Stortinget de leverte 4. november i år.
Det er helt hårreisende at en ansvarlig statsråd sier dette
- Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, deler Riksrevisjonens bekymring over at departementet har hatt for lite systematisert kunnskap om status og utvikling i arbeidet med infrastrukturen, som er nødvendig for å overføre mer gods fra vei til sjø, skriver de.
Visjon eller mål?
Utsagnet Hansson reagerer på, kom da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) tirsdag sa fra talerstolen på Stortinget at det ikke er han som samferdselsminister sitt ansvar å bestemme om en bestemt last skal transporteres på vei eller på kjøl.- Vi kan ikke ha et samfunn der politikerne tar slike beslutninger. Men vi kan ha en regjering som gjør det mer attraktivt å sende gods til sjøs og med jernbane, sa samferdselsministeren.
I innstillingen til Stortinget kommenterer Kontroll- og konstitusjonskomiteen statsråd Ketil Solvik-Olsen (FrP) sitt skriftlige tilsvar på kritikken fra Riksrevisjonen.
- Komiteen merker seg at statsråden framholder at målet om å flytte gods fra vei til kjøl er «en visjon og ambisjon, ikke et selvstendig mål», skriver de i innstillingen.
Det er de kritiske til, da de mener Stortinget ettertrykkelig har uttrykt at dette skal være et selvstendig mål.
- Komiteen mener rekken av innstillinger hvor dette er fremmet, viser at målsettingen om å øke andelen godstransport på sjø har hatt høy og varig prioritet i Stortinget som et sentralt tiltak, skriver de.
- Hårreisende av statsråden
Saksordfører Hansson sier han mener statsråden er farlig nær å karikere norsk politikk, når han insinuerer at han ved å styre transportutviklingen innenfor sitt eget departement på en måte som samsvarer med gjentatte stortingsvedtak, står i fare for å gjøre Norge til en sovjetstat.- Det er helt hårreisende at en ansvarlig statsråd sier dette. Jeg skjønner ikke hvorfor han ønsker å være statsråd hvis han ikke mener det er hans ansvar at ting som vedtas i Stortinget blir gjennomført, sier Hansson.
MDG-representanten mener statsrådens holdning gjenspeiler essensen i Norges klimaproblem, og ikke bare for den sittende regjeringen.
- Stortinget vedtar utslippskutt og reduserende tiltak, så føler forrige regjering og denne at de rett og slett ikke er forpliktet av vedtaket de har vært med på å fatte. De trykker på den grønne «for»-knappen i Stortinget, men deretter føler de at de kan hoppe av kroken og fortsette som før, sier Hansson, som betegner situasjonen som problematisk for norsk demokrati.
Redusert med 1,1 mrd tonnkilometer
Målsettingen om å overføre mer gods til sjø har vært et uttalt mål siden 2004 i de tre siste nasjonale transportplaner, og i de siste årenes budsjettproposisjoner. Riksrevisjonen bemerker likevel i sin rapport at offisiell statistikk viser at innenlands godstransport på sjø har tapt andeler mot innenlands veitransport, målt i tonnkilometer.- I perioden fra 2005 til 2012 har sjøtransport gått ned med 1,1 mrd. tonnkilometer, mens veitransport har økt med omlag 2 mrd. tonnkilometer. Nedgangen i andeler var særlig sterk i perioden 2009 til 2012, skriver de i .
- En målsetting i seg selv
Riksrevisjonen mener at Kystverket, som nå ligger under samferdselsdepartementet, ikke på en god nok måte har fulgt opp forventningene om å arbeide for å styrke sjøtransporten slik at større mengder gods blir fraktet med skip, slik disse var formulert i Nasjonal transportplan.- Det er videre etter Riksrevisjonens vurdering noe usikkert om Kystverket i tilstrekkelig grad har vært en pådriver for økt overføring av gods fra vei til sjø, heter det i rapporten.
Les også:
Kontroll- og konstitusjonskomiteen deler også Riksrevisjonens vurdering om at det er uheldig at departementet ikke har fastsatt eller operasjonalisert mål for overføring av gods fra vei til sjø i tildelingsbrevet til Kystverket.
- Det er ikke grunn til å unnlate å operasjonalisere målet om økt godstransport på sjø. Flertallet anser målet om å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren tilstrekkelig viktig for Stortinget til at dette er en målsetting i seg selv, skriver de.
Vi kan ikke ha et samfunn der politikerne tar slike beslutninger
Publisert: 01.06.2015 09:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:39