Egil Giørtz montasje lastebilde foto HI Giørtz.
FORNØYD: Administrerende direktør Egil Giørtz (t.h.) skal lede et selskap som vil være rendyrket mot engroshandel framover. H.I. Giørtz Sønner vil vurdere mulighetene for å ta i bruk kjøretøy med hydrogen- og el-drift framover. 
Nytt

Har delt opp H.I. Giørtz Sønner

Rendyrker selskapet etter ny omsetningsrekord. – Timingen var riktig, sier Egil Giørtz og forteller at engrospesialisten vurderer å investere i utslippsfrie kjøretøy. 

Marius Rosbach
09.07.2019

H.I. Giørtz Sønner leverte et nytt solid overskudd i fjor med et resultat før skatt blant de fem beste i selskapets historie. Samtidig økte de inntektene med nye 70 millioner, slik at omsetningen bikket 3,3 milliarder (se tabell til høyre - under om du leser på mobil). Den har aldri vært høyere i et vanlig driftsår.

– Vi er fornøyd med veksten, sier administrerende direktør Egil Hiørtz til NETT NO om økningen som blir omtalt som organisk i årsberetningen.

H.I. Giørtz Sønner har hovedkontor på Eidsnes i Sula og er blant selskapene på Nordvestlandet med størst omsetning. Selskapet har i en årrekke vært en solid pengemaskin og har planer om videre vekst. Også i fjor ble det tatt utbytte på 20 millioner kroner.

Rendyrker engroshandel

På slutten av fjoråret fisjonerte selskapet, slik at H.I. Giørtz Sønner framover vil være rendyrket mot engroshandel med dagligvarer og servering. De øvrige aktivitetene er flyttet over i H.I. Giørtz Holding, som for øvrig har samme eierstruktur.

– Vi hadde flere ulike forretningsområder og ville ha et klarere skille. Timingen var riktig for å gjøre det nå, sier Egil Giørtz om motivet for avgjørelsen.

Det tradisjonsrike familieeide selskapet har en rekke ulike datterselskap, blant annet Møre Sentrene Moa Syd og Gange-Rolv med en rekke matforretninger på Sunnmøre og Nordfjord. Blant datterselskapene er det også flere eiendomsselskap både i Ålesund-området, Ørsta, Herøy og Hornindal.


Vurderer hydrogen og el-drift

Mange kjenner Giørtz-bilene som ruller rundt på veien mellom Romsdalsfjorden i nord og Nordfjorden i sør.

Sula-bedrifta samarbeider med Asko Norge, som er en transportbedrift som har bemerket seg med en rekke klimatiltak. Blant annet driver de testforsøk av kjøretøy med hydrogendrift i Trondheim og el-drift i Oslo.

– Vi vil få tilgang til testresultatene både for prosjektet i Trondheim og i Oslo. Vi er avhengige av hva resultatene sier, men vi vil nok investere i noen slike kjøretøy framover, sier Giørtz.

Tester bruk av roboter

Han tviler imidlertid på at vi får se utslippsfrie Giørtz-lastebiler på Nordvestlandet allerede i år.

– Teknologien er såpass ny og vi må være sikre på driftsstabiliteten. Det mest naturlige vil være å vurdere elektriske kjøretøy for nærområdene i første omgang, men jeg tror ikke det blir allerede i år, sier Giørtz.

Men roboter er allerede på full fart inn i drifta. Giørtz samarbeider med selskapene Kurant Utvikling og Currence Sorty i to prosjekt som tar sikte på å automatisere drifta. NETT NO har tidligere omtalt prosjektet hvor roboter blant annet kan brukes som hjelp til å hente og stable varer.


Redusert egenkapital med halv milliard

Som følge av fisjonen ble egenkapitalen i H.I. Giørtz Sønner redusert fra 930 til 424 millioner kroner. Det ga fortsatt solide 47 prosent i egenkapitalandel ved utgangen av året.

En del bygg og tilhørende tomter ble også overført til holdingselskapet ved fisjonen, og det samme gjelder eierposter i datterselskap og tilknyttede selskap.

HIG Invest som eies av Egil Giørtz, er fortsatt største aksjonær i H.I. Giørtz Sønner med 51,5 prosent av aksjene. Asko Norge er nest størst med knappe 35 prosent, og deretter følger Magi AS med ti prosent og Hans J. Giørtz AS med 3,6 prosent.

Publisert: 09.07.2019 16:23

Sist oppdatert: 09.04.2021 09:04