– Jeg er fornøyd med oppfyllelse av intensjon, men også spinn-off og ikke minst samarbeidsutviklingen på tvers, sier lederutvikler Jon Rune Nygård.
Det nikkes samstemt rundt bordet da Nett No møter gründere bak møteplassen i Ålesund.
Det var Nygård, sammen med advokat Monica Sperre som tok initiativet til å sette i gang Rederikonferansen, som i år arrangeres for femte gang.
De fikk med seg NTNU, Kystverket og flere rederier. Kystdirektør Einar Vik Arset og direktør for Navigasjonsteknologi og maritime tjenester Arve Dimmen i Kystverket, har ifølge Sperre og Nygård vært avgjørende for at konferansen helt fra start trakk til seg aktører fra hele kysten.
Initiativtakerne så et behov for å etablere et sted å samles for å snakke om rederinæringens fremtid og utforske muligheter uavhengig av segment (deler av et marked, journ.anm).
– Kystverket ble med på laget fra starten. Sjøsikkerhet er samfunnssikkerhet, på tvers i alle segmenter. Det er helt nødvendig, sier Nygård.
På tvers av næringslivet
I dag er samarbeidslisten til Rederikonferansen lang, og består av blant annet NTNU, advokatfirmaet Kvale, Kystrederiene, Kystverket, Shippingklubben Ålesund, konsulentselskapet Symbio, Fiskebåt og Norges Rederiforbund.
– For NTNU, Norges mest næringsnære campus, er det veldig relevant å være med av flere årsaker: Vi driver forskningsrelatert undervisning og er avhengige av at undervisningen passer opp mot det næringslivet studentene skal ut i. I tillegg er det en viktig del av nettverksbyggingen mellom fremtidige arbeidstakere og næringslivets ledere, forteller Marte Fanneløb Giskeødegård, faggruppeleder for Shipping og Nautikk ved NTNU.
– Vi får viktig input til å «tune» magefølelsen på relevante spørsmål vi kan løfte opp i forskningen, samtidig som rederinæringen også får input fra oss på forskningsbasert kunnskap som løfter spørsmålene ut av “her og nå"-perspektivet. Så, det er vinn-vinn, fortsetter Giskeødegård.
– Gjennom konferansen får deltakerne førstehåndskunnskap om det som foregår i næringslivet der og da, og ikke minst er det en arena for å samle de ulike aktørene. Alle som jobber langs kysten har et forhold til rederiene, enten man arbeider på land eller til sjøs, det er det samarbeidet vi ønsket å fremme da tanken om en egen rederikonferanse først dukket opp, og slik har det blitt, skyter Sperre inn.
Alle som jobber langs kysten har et forhold til rederiene, enten man arbeider på land eller til sjøs
Det uformelle står sterkt
Et annet viktig utgangspunkt for konferansen, var at det skulle være en «folkelig tone» og en uformell arena.
– Tanken var at vi skulle servere godt, faglig innhold fra scenen, men desto viktigere var det å skape en arena hvor deltakerne kunne snakke med hverandre på tvers av segmenter. Det føler vi at vi har fått til i enda større grad etter hvert som årene har gått, sier Nygård.
De andre nikker enig:
– Det å komme sammen på denne arenaen, etablere samtaler og samarbeid, har vi sett fører til konkrete prosjekter og direkte verdiskaping. Det tar også ned avstanden mellom private og offentlige aktører når man tar en uformell prat over bordet, og det senker terskelen for fremtidige kontakt mellom de ulike aktørene kommersielt, sier Sperre.
Fra det store bildet til dagens tematikk
Rederikonferansen er kjent for å ta opp aktuelle tema, og få det ned til det nivået hvor deltakerne kan kjenne seg igjen.
– Vi tar det store bildet, som for eksempel verdenspolitikken, og drar det ned til hva som er aktuelt for rederiene, og hvordan dette påvirker dem her og nå - og for morgendagen. Vi har et mål om å gjøre det så konkret som mulig, sier Dimmen.
Vi har et mål om å gjøre det så konkret som mulig
Også for studentene er dette en viktig arena:
– Vi utdanner fremtidens arbeidstakere- og ledere. Det at de får førstehåndskunnskap om hva som berører de som en dag vil bli lederne, leverandørene eller samarbeidspartnerne til studentene, er viktig. Slik kan utdannelsen legges til rette for det som er og vil bli aktuelt for akkurat dem, sier Giskeødegård.
Presenterer Rederibarometeret
Selv om Rederikonferansen fremdeles holder seg til samme røde tråd som den alltid har gjort, er konferansen stadig i utvikling.
Nytt av året er Rederibarometeret, som skal presenteres for første gang under årets konferanse 22. mai. Fremover vil det bli et fast, årlig innslag.
– Med lanseringen av Rederibarometeret i 2025, hvor daglig leder i Sølvtrans, Robin Halsebakk, og NTNU ved Marte Fanneløb Giskeødegård i spissen, var initiativtakerne, fortsetter konferansen å være en viktig plattform for kunnskapsdeling og utvikling i den maritime sektoren, sier Sperre.
Kombinasjon av felles og parallelle sesjoner
I del to av konferansedagen avholdes det som alltid parallelle sesjoner, hvor deltakerne får mulighet til å melde seg på i mindre grupper ut ifra deres interesser.
– Vi har fått tilbakemelding på at det er vanskelig å velge mellom sesjonene, men jeg tror det er nyttig å ha en kombinasjon av både felles og parallelle sesjoner. Jeg vil si at parallelle sesjoner var et vellykket grep da vi startet opp; man får det store bildet med hva som er viktig for alle langs kysten, for så å få servert det som er mer «skreddersydd» opp mot de ulike segmentene. På den måten kommer man også sammen med andre som er opptatt av det samme i mindre grupper, og den dynamikken og kunnskapsutvekslingen som oppstår der er viktig og lærerikt, kanskje vel så lærerikt som innslagene på den store scenen, sier Dimmen.
Publisert: 20.05.2025 05:00
Sist oppdatert: 20.05.2025 00:05






