Anders havnevik montasje foto havnevik 11
ÅLESUND: Anders Havnevik (t.v.) roser de ansatte, utvider staben og ser lyst på utsiktene. Foto: Havnevik
Nytt

Havnevik styrker seg etter et annerledes år

Øker staben etter å ha hanket inn mange nye prosjekter.

16.04.2021

- Vi har hatt veldig bra med arbeid så langt i år – og slik det ser ut nå så har vi bra å gjøre også fremover. Vi ser positivt på utsiktene, og har nettopp valgt å styrke teamet vårt gjennom å ansette en designer som begynner hos oss rett over ferien.

Det sier daglig leder Anders Havnevik i det Ålesund-baserte kommunikasjonsbyrået Havnevik.

Økte timesalget
Selskapet hadde fem millioner lavere omsetning i fjor enn året før, og endte til slutt på 21,5 millioner kroner, og et resultat før skatt på 2,5 millioner. Det er Anders Havnevik godt fornøyd med, selv om selskapet har mistet inntekter som følge av at typiske produksjonsjobber ikke har latt seg gjennomføre i en situasjon med Covid19, eksempelvis messer.

- Jeg er veldig fornøyd med året, vi har lykkes med å øke timesalget selv om vi som så mange andre har vært påvirket av situasjonen rundt korona. Dette tyder på at kundene våre ser verdien i at våre råd og operative grep gir en mer funksjonell verktøykasse innen markedsføring og kommunikasjon.

Jeg er så imponert over både evnen og viljen som har blitt utvist til å snu seg og finne nye måter å jobbe sammen på
Anders Havnevik
Havnevik
Årsresultat (i mill kr) 2020 2019
Driftsinntekter 21,5 26,7
Driftsresultat 2,5 4
Resultat før skatt 2,5 4

Ingen permitteringer
Han viser til at selskapet gjennom året har levert mange gode prosjekter i samspill med kunder, hvor man har vært nødt til å tenke annerledes med hensyn til hvordan man kan nå ut til markedet i en situasjon der fysiske møteplasser har blitt begrenset.

- Det jeg er mest “happy” med, og forsåvidt også veldig stolt av, er at vi ikke har måtte ty til permitteringer. Vi har klart å holde alle i jobb – i et krevende og veldig annerledes år.

- Vi har en fantastisk gjeng som jobber i Havnevik – og vi har utrolig fine kunder. Jeg er så imponert over både evnen og viljen som har blitt utvist til å snu seg og finne nye måter å jobbe sammen på.

Den Trondhjemske postvei
Havnevik sier at 2020 har vært et der selskapet har jobbet med prosjekter i hele tjenestespekteret.

- Dette for kunder som Gnist Barnehager, Sparebanken Møre, Artec Aqua, Hofseth Biocare, Adviso, Currence Robotics med flere.

Av nye prosjekter nevner Anders Havnevik spesielt utvikling av konsept, design og nettsider for Den Trondhjemske postvei, i samarbeid med oppdragsgiver Møre og Romsdal fylkeskommune.

- Vi er skikkelig stolte over å ha fått være med på å fremheve denne fantastiske, men godt skjulte skatten av norsk kulturarv.

Bybadet
Videre så fikk selskapet oppdraget med å utvikle merkevarestrategi, identitet og websider til Bybadet.

- Det har vært utrolig artig og spennende å få jobbe med dette fantastiske anlegget som byen nå har fått.

Han viser også til Havspeilet, en plattform for ungdom som søker informasjon om en yrkesfremtid i havnæringene, et samarbeid mellom Opplæringskontoret for Maritime Fag, OTEK Sunnmøre, Marint Kompetansesenter og Maritimt Forum Nordvest.

Havnevik har nå 16 ansatte i en miks av strateger, innholdsprodusenter og designere.

Selskapet har ikke langsiktig gjeld, og en samlet egenkapital på 3,7 millioner.

Publisert: 16.04.2021 09:21

Sist oppdatert: 16.04.2021 11:11

Mer om