Heiv seg rundt og laga nettbutikk
PÅ NETT: Butikksjef Anne Kristiansen Orø bak disken ved Farmor Ingvarda. Butikken har eksistert siden 2007 og for rundt halvannet år siden flyttet de inn i større lokaler ved Ålesund Storsenter. Nå har de også startet nettbutikk.
Nytt

Heiv seg rundt og laga nettbutikk

En klesbutikk i Ålesund sentrum og matgiganten Coop har én ting til felles: Begge har åpnet nettbutikk for å møte koronakrisa.

Marius Rosbach
28.04.2020
Netthandelen har skutt i været under koronakrisa og mange har sett nødvendigheten av å være til stede også digitalt.
Klesbutikken Farmor Ingvarda ved Ålesund Storsenter og dagligvarekjeden Coop har to vidt ulike utgangspunkt. Men begge er blant bedriftene som i løpet av de siste ukene har kommet ut med en ny kanal til kundene sine.
– Vi har snakka om å lage en nettbutikk tidligere, og fant ut at: – Vi gjør det nå, forteller butikksjef Anne Kristiansen Orø ved ålesundsbutikken til NETT NO.
Som mange andre butikker, stengte de dørene etter at de fleste kundene forsvant med innføringen av de strenge smittevernstiltakene. Tre fast ansatte og alle ekstrahjelper ble permittert.
– Vi holdt åpent noen dager med veldig dårlig omsetning, og fant ut at vi måtte stenge, forteller Orø.

Kunder fra Lindenes til Nord-Norge

Etter at avgjørelsen om å lage nettbutikk ble tatt, fikk nisjebutikken brått mye arbeid i fanget. Med innleid datahjelp var likevel nettbutikken i gang i løpet av få dager.
– Det begynte med at vi fikk meldinger fra faste kunder som gjerne ville handle for å støtte oss. Da begynte vi med litt hjemlevering - og lagde for hele senteret.
Nå har butikken solgt klær fra Lindenes i sør, til langt opp i Nord-Norge. Dette er kunder som butikken ikke har hatt tidligere.

Les også:



– Kunne ikke legge butikken helt brakk

Orø påpeker at nettbutikken ikke er noen gullgruve, og at mye foreløpig er usikkert om veien videre. Men omtrent uten ansatte på jobb, har det ekstra tilbudet likevel gikk noen inntekter.
Butikken som i hovedsak selger dame- og barneklært, har bygd seg opp en solid tilhengerskare på sosiale medier. Det kom til god nytte da de gikk i gang med å promotere nettbutikken.
– I starten var vi usikre på om det var greit å legge ut bilder av klær, mens verden var rammet av en pandemi. Men det er det vi driver med, og vi kunne ikke legge butikken helt brakk heller. Dessuten fikk vi veldig god respons, forteller hun.

Coop med nettbutikk

Koronakrisa har sørget for en oppblomstring av kreativitet i ulike bransjer og mange bedrifter har vært nødt til å strekke seg lenger for å nå fram til kundene.

Før helga lanserte også matvarekjeden Coop et nytt tilbud om hjemlevering av dagligvarer i samarbeid med Posten. Bestillinga skjer via nett.
– Vi står alle midt i en ekstraordinær situasjon, og vi ønsker å hjelpe de som må holde seg hjemme. Derfor har vi jobbet knallhardt for å raskest mulig kunne lansere en enkel bestillingsløsning for våre kunder. Den vil i tiden fremover være under kontinuerlig utvikling når det gjelder brukervennlighet, vareutvalg og betalings- og leveringsløsninger, sa konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge i en pressemelding om nyordningen.
Tilbudet skal utvides til å gjelde hele landet og varene blir levert på døra til kunder som har behov for det.
Da NETT NO sjekket mandag, var det mulig å få levert varer på døra i Ålesund, men ikke ved plasser som Brattvåg, Ulsteinvik eller Stryn.

Les også:





Det begynte med at vi fikk meldinger fra faste kunder som gjerne ville handle for å støtte oss

Publisert: 28.04.2020 05:55

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:56