– Helt utrolig at en stor kommune som Ålesund ikke har hatt en næringsavdeling
Nye Ålesunds kommende næringssjef Inger Synnøve Remme ser fram til å samarbeide med næringslivet.
Interessen for onsdagens boligseminar i den pågående DNB-uka, var så stor at arrangørene måtte flytte arrangementet til Quality-hotellet i Sorenskriver Bulls gate i Ålesund.
Betydningen av Nye Ålesund kommune for boligutbyggere var blant temaene som stod på dagsorden. Nytilsatt næringssjef Inger Synnøve Remme i Nye Ålesund var hentet inn for å fortelle hvordan hun så på jobben hun skal ha fra nyttår.
– Jeg synes det er helt utrolig at en stor kommune som Ålesund, ikke har hatt enn næringsavdeling tidligere, sier Remme – som inntil videre jobber som næringsrådgiver i Haram.
I tillegg til Haram, er det Ørskog, Skodje, Sandøy og selvsagt Ålesund kommuner, som slår seg sammen fra årsskiftet.
Skal bruke Haram-modellen
Den såkalte Haram-modellen skal ligge til grunn for den nye kommunens næringsarbeid. Remme peker på at den først og fremst er et verktøy for samarbeid.
– Jeg som kommer fra Haram, har samarbeid mellom kommune og næringsliv i ryggraden. Næringslivet er kjempeviktig for å skape utvikling, og ringvirkningene som næringslivet gir er store, påpeker hun overfor NETT NO.
Les også: Skeptisk til næringsutviklingsarbeidet i nye Ålesund
Næringssjefen mener den viktigste endringen som de vil gjennomføre, er måten å arbeide på.
– Alle som jobber med dette må ha en god dialog. Da må vi kanskje snu litt på rutinene, og det jobber vi med nå sammen med de ansatte. Jeg har stor tro på at vi skal få et bedre og mer effektivt system, sier hun.
– Ta tidlig kontakt
En tilbakevendende utfordring for næringslivet i møte med det offentlige, er saksbehandlingstida. Remmes innspill for å sikre seg raskest mulig behandlingstid, er å ta tidlig kontakt.
– Hvis du vet om saka tidlig, så kan du legge til rette og snu deg raskt. Tidlig dialog er viktig, og det tror jeg kan bidra til å få ned saksbehandlingstida. Målet må være å ligge under de kravene som gjelder. Er det krav om tre måneder saksbehandlingstid, så ser jeg for meg at vi skal ligge på to måneder, sier næringssjefen.
Remme forteller at selv om hun skal ha kontorplass på rådhuset i Ålesund, så har hun planer om å være synlig der hvor næringslivet møtes.
– En næringssjef må være ute og møte de aktørene vi skal jobbe for. Jeg kommer derfor til å være på møtearenaer over hele kommunen. Vi har også forskning- og utdanningsmiljøer som er naturlig å samarbeide med, og jeg ser for meg at NMK vil være en viktig møteplass og arena, forteller hun.
Mest private initiativ i Ålesund
Fagleder for byggesaker, Lars Roger Lundanes, la ikke skjul på at en klar næringsstrategi har vært en mangelvare i kommunen til nå.
– Det har gjort at mye av utbygginga i Ålesund gjennom mange år, har skjedd gjennom private initiativ. Da har det vært vanskelig for kommunen å ha styring med en ønsket utvikling, påpekte Lundanes.
Han har imidlertid troa på at de skal klare å styrke dette arbeidet framover med ny næringssjef under stabsområdet strategi, samfunn og næringsutvikling.
Faglederen fortalte litt om hvordan hans avdeling jobbet med næringsutvikling, og at et vesentlig mål framover vil være å likebehandle alle aktører i den nye kommunen. At de fem kommunene har jobbet ulikt med dette – og fortsatt vil ha sine egne arealplaner som vil gjelde til en ny plan for hele kommunen er på plass – er en utfordring for å nå dette målet.
Til sammen vil det jobbe rundt 230 ansatte med plan, byggesaker, vann og avløp, landbruk, geodata og oppmåling i den nye kommunen.
Alle som jobber med dette må ha en god dialog. Da må vi kanskje snu litt på rutinene
Publisert: 28.08.2019 12:52
Sist oppdatert: 28.03.2023 16:44