Hotellkongen 1 da5e2aa9f03b968142bde08f853dfe64
BYGGJER KJEDE: To butikk-kjeder har Erik Berg vært med og bygge opp. Siden 2015 er det oppbyggingen av hotellkjeden Classic Norway, med hovedkontor i Molde, som er hovedvirksomheten. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Hotellkongen på Nordvestlandet

Erik Bergs hotelleventyr startet med at han kjøpte et konkursbo. I 2025 venter konsernet milliardinntekter.

23.12.2023

Classic Norway-kjeden med hovedkontor i Molde er kommet opp i 24 hoteller, hvorav konsernet eier 19 av eiendommene selv.

Det siste foreløpig nyeste medlemmet i kjeden er Stranda Hotel. Det er også et av de få hotellbyggene kjeden ikke eier selv, men det skal likevel gjennom oppgraderingen som er typisk når Classic Norway kommer inn.

– Det er mer lønnsomt for oss å oppgradere enn å kjøpe nye bygg eller å bygge om, sier Berg.

Finere hoteller trekker flere – og mer fornøyde gjester. Det siste er Berg spesielt opptatt av.

Målestokken er ratene til de internasjonale hotellbookingsidene, som Hotels.com, der 10 er toppscore på «ratingen».

Jakter høy rating
Målet er at alle hotellene skal få minst ni av ti mulige. Berg er ikke der enda, men ikke langt unna.

– Snittet vårt er 8,8. Vi har 11 hoteller som er godt over ni, sier han.

Aller høyeste scorer Angvik Gamle Handelssted, som ligger i Angvik på Nordmøre (9,8 poeng), fulgt av Valldal Fjordhotel (9,6)

Å få 10 er umulig mener Berg, rett og slett fordi ett av spørsmålene er om i hvor stor grad gjestene synes de har fått valuta for pengene. Da hjelper det ikke, samme hvor fornøyd de måtte være, sier Berg,

– Ingen har noensinne klaget på at hotellrommet er for billig, ler han.

Classic Norway Holding

  • Berg Invest As og Canica As eier 46,335 prosent hver. Berg Invest er eid av Erik Berg og familie, Canica av Stein Erik Hagen og familie.
  • Driver 24 hotellselskap, hvorav 19 av hotelleiendommene også er eid av konsernet.
  • Hotellene ligger fra Lofoten i nord til Fevik i sør. 14 av dem ligger i Møre og Romsdal og Nordfjord.
Stranda hotell montasje stephen meinich bache foto classic norway 11
SISTE KJØP: Stranda Hotell er det forløpig siste hotellet i Classic Norway-kjeden, som drives av Stephen Meinich Bache (innfelt). Foto: Classic Norway-

Startet på Nordvestlandet
Det er et snev av tilfeldighet bak hotellsatsingen.

Etter at kommandittselskapet som skulle bygge det som i dag er Hustadvika Havhotell gikk konkurs, kjøpte Berg boet fra banken, og fortsatte prosjektet.

Det neste var en butikketablering på Bjorli, som også endte med kjøp av en hotelleiendom og et hotell.

Det var begynnelsen.

I 2021 var inntektene 256 millioner kroner, i 2022 367 millioner kroner og i år passerer de 600 millioner. Innen 2025 skal de altså passere en milliard kroner (før moms, journ. anm.).

Satsing i Lofoten
Berg er medeier og primus motor i Classic Norway-konsernet. Veksten har skutt fart de siste årene, og Berg planlegger at de skal fortsette veksten.

Det begynte på Nordvestlandet, men erfaringene underveis gjorde at kjeden valgte å spre seg til flere geografiske områder. Den store veksten de siste årene skyldes satsingen i Lofoten, der kjeden har fire anlegg og fortsatt utvider.

– Det er landets største turistmagnet, sier Berg.

Både Oslo, Bergen/Hordaland og Stavanger står på ønskelisten over områder der kjeden gjerne vil satse.

Bygger verdier
Aller helst vil Classic Norway-konsernet eie alle hotellene selv.

Selskapets siste verdivurdering er at hotellene er verdt 2,5 milliarder kroner. Det er i eiendomsselskapene verdiene bygges opp, og lønnsomheten i hotelldriften kan ikke forstås uten å se drift- og eiendomsselskapene samlet. Det er også gjennom eiendomsselskapene at konsernet finansieres.

– Så lenge vi ekspanderer, er det viktig å legge mesteparten av resultatene våre på eiendom, sier Berg.

«All-time high» i 2023
Flere tall: I 2022 hadde konsernet 367 millioner kroner i driftsinntekter, 41 millioner kroner i driftsresultat før avskrivinger (EBITDA), 22 millioner kroner i driftsresultat og seks millioner kroner i resultat før skatt.

2022 ble det fjerde året på rad med overskudd for konsernet, og i 2023 blir det enda bedre.

– 2023 blir «all-time high» for oss. Vi får et meget sterkt resultat, og det pløyes inn i driften, sier Berg.

Ett eksempel er utvidelsen i Henningsvær i Lofoten, som skal være ferdig våren 2024. Da vil anlegget bestå av syv bygg med til sammen 39 suiter i tillegg til 28 rom i hotellet selskapet allerede har i drift. Til sammen er det snakk om en investering på 250 millioner kroner, ifølge Berg.

Erik Berg foto Ogne øyehaug 11
ENGASJEMENT: – Jeg har et engasjement for hvert enkelt hotell og jeg besøker hvert hotell hvert år, sier Erik Berg.

Hjerte og hjerne
Hotellsatsingen skal selvsagt gi avkastning, men det er også et element av lidenskap bak.

– Jeg elsker fine bygg, fine omgivelser og flott interiør, og så er jeg selvfølgelig levende opptatt av personalet. Jeg har et engasjement for hvert enkelt hotell og jeg besøker hvert hotell hvert år, sier Berg.

Ingen av hotellene er like, og ett av de mest særmerkede er over 250 år gamle Refsnes Gods på Jeløya ved Moss, som ble kjøpt i 2019. Hotellet omfatter blant annet en vinkjeller med over 6000 viner.

– Det er kjekt å være godseier, smiler Berg.

Viktig målgruppe
Mat og drikke er et trekkplaster for hotellene. En viktig kundegruppe er godt voksne par som gjerne reiser sammen med andre par og til alle tider av året.

– Det er folk som har såpass god råd at de unner seg en god seng, etter et godt måltid mat og gode viner, sier Berg.

Publisert: 23.12.2023 05:00

Sist oppdatert: 23.12.2023 10:45

Mer om