Ingen vei utenom G Max
BLIR STØRRE: I dag har de store sportsvarehusene, som G Max og XXL rundt 22 prosent av sportsmarkedet. Gresvigkonsernets sportssjef tror andelen vil øke til 35 prosent.
Nytt

Ingen vei utenom G Max

Gresvig ville mistet mer av markedet om selskapet ikke hadde etablert G Max-butikkene.

18.01.2014
- Dersom vi ikke hadde etablert G Max ville XXL sannsynligvis hatt enda større markedsandel. Vi kan ikke lukke øynene i norsk sportsbransje for at bransjen og kundepreferansene endrer seg raskt, sier Espen Braaten, administrerende direktør for sport i Gresvig-konsernet.
Braaten er ikke enig i at G Max først og fremst har tatt markedsandeler fra tradisjonelle G Sport og Intersportbutikker, Men i Ålesundområdet stemmer det delvis.

Høy markedsandel

- Dette er ikke riktig generelt, men vi hadde en høy markedsandel i området, og naturlig nok blir da også våre butikker rammet, sier han.
Braaten mener Gresvig måtte etablere G Max for å demme opp for XXL.- G Max ble etablert i 2010 som er svar på XXL, som hadde en sterk fremvekst i markedet over hele landet. Mange kunder over hele landet liker konseptet stormarked for sport, og vi ønsker som Norges største sportsaktør å ta vår andel også av dette markedet, sier han.
Han tror det blir færre butikker i fremtiden.
- Alle som skal overleve må være veldig gode, og forstå at det er kunden som avgjør om vi lykkes eller ikke. Vi antar at cirka 35 prosent av omsetningen vil bli i stormarkeder, og 65 prosent vil være på mer tradisjonelle sportsbutikker, sier han.
Får han rett vil de største .

Må konkurrere

Rongve mener Gresvigkonsernet ikke burde sluse alle de samme varene ut i alle butikkene. I dag må han konkurrere med G Max på tilbudsvarer.
- På lik linje med at han konkurrer med XXL på de samme varene, sier Braaten.
G Max er heleid av Gresvig Holding, men i følge Braaten har Gresvig ikke planer om å eie alle butikkene.
- Vi ønsker å ha en god miks av forhandlereide og egeneide butikker, sier han.

Publisert: 18.01.2014 06:58

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:30