Nytt
Inmarsat med ny Airbus-ordre
Inmarsat med bestilling på neste generasjons el-drevne satellitter. Sikter mot halv milliard dollar årlige inntekter fra global bredbåndsteknologi.
Marius Rosbach
03.06.2019
Inmarsat har lagt inn bestilling på tre nye satellitter hos Airbus Defence & Space. Selskapet har satset stort på satellittkommunikasjon og mener de nye satellittene vil innebære et sjumilssteg i arbeidet deres.
Les mer:
– Tidligere har vi nærmest hatt «årgangssatellitter» som er brukt i 15 og 20 år. Selv om vi har truffet godt med teknologien, har det vært en vanskelig vitenskap. Etter at vi tidligere sendte opp satellitter på størrelse med små busser, er det nå mindre satellitter på rundt 500 kilo, forteller Leira.
Disse satellittene vil også bli drevet av elektrisitet, i motsetning til de tidligere utgavene.
I om den siste avtalen med Airbus, omtaler konsernet offentliggjøringen som starten på den neste utviklingsfasen for teknologien.
– GX-nettverket som disse satellittene blir en del av, er vårt globale høykapasitetsnettverk der teknologi utviklet av Ship Equip i Ålesund, har vært med på å vinne kampen om markedet for slike nettverk til sjøs, forteller Trond Leira.
Konsernet opplyser at de ligger an til å levere årlige inntekter på en halv milliard amerikanske dollar fra GX-segmentet i løpet av 2020.
Konsernsjef Rupert Pearce uttaler at veksten i etterspørselen for mobile bredbånd bare vil fortsette i årene framover.
Da følger også de ansatte i Ålesund med. Inmarsat Solutions AS i Ålesund har rundt 100 ansatte og omsatte i 2017 for 140 millioner dollar. Regnskapet for i fjor er ikke offentlig.
Les mer:
Les mer:
Går vekk fra «årgangssatellitter»
Administrerende direktør Trond Leira i Inmarsat Solutions i Ålesund forteller til NETT NO at utviklingen har gått i retning av mindre satellitter som brukes i færre år.– Tidligere har vi nærmest hatt «årgangssatellitter» som er brukt i 15 og 20 år. Selv om vi har truffet godt med teknologien, har det vært en vanskelig vitenskap. Etter at vi tidligere sendte opp satellitter på størrelse med små busser, er det nå mindre satellitter på rundt 500 kilo, forteller Leira.
Disse satellittene vil også bli drevet av elektrisitet, i motsetning til de tidligere utgavene.
Første globale nettverket
Inmarsat sitt «Global Xpress Network» (GX) ble lagd i 2010. I 2015 startet det opp med globale tjenester, som det første sømløse globale bredbåndsnettverket i verden.I om den siste avtalen med Airbus, omtaler konsernet offentliggjøringen som starten på den neste utviklingsfasen for teknologien.
– GX-nettverket som disse satellittene blir en del av, er vårt globale høykapasitetsnettverk der teknologi utviklet av Ship Equip i Ålesund, har vært med på å vinne kampen om markedet for slike nettverk til sjøs, forteller Trond Leira.
Venter årlige inntekter på halv mrd. dollar
Den første satellitten skal etter planen sendes opp i starten av 2023. Inmarsat påpeker i meldingen at investeringene er i tråd med langtidsplanene som allerede er lagt for selskapet.Konsernet opplyser at de ligger an til å levere årlige inntekter på en halv milliard amerikanske dollar fra GX-segmentet i løpet av 2020.
Konsernsjef Rupert Pearce uttaler at veksten i etterspørselen for mobile bredbånd bare vil fortsette i årene framover.
Nye eiere på vei inn
at konsernet var i ferd med å bli overtatt av nye eiere. Det er et konsortium av private equity-selskap og pensjonsfond som står bak oppkjøpet.Da følger også de ansatte i Ålesund med. Inmarsat Solutions AS i Ålesund har rundt 100 ansatte og omsatte i 2017 for 140 millioner dollar. Regnskapet for i fjor er ikke offentlig.
Les mer:
Selv om vi har truffet godt med teknologien, har det vært en vanskelig vitenskap
Publisert: 03.06.2019 15:52
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:35