- Vi må ikke rakke ned på folk som har fått det til, det kan jeg ikke akseptere, sier Leif Sande, forbundsleder i LO-forbundet Industri og Energi til .
Jan Fredrik Meling i Eidesvik sa mandag til at 2-4-ordningen på norsk sokkel har ødelagt mye for konkurransekraften og kostnadsutviklingen i Norge.
På Melings båter går mannskapet fire uker på og fire uker av. Eidesvik mener 2-4 ordningen på rigger og plattformer er så attraktiv at den ødelegger for alle andre, og kaller den en kreftsvulst.
Atlantic Offshore-direktør Roy Wareberg er enig med Meling.
- 2-4 ordningen skaper en spredningseffekt og en forventning i samfunnet om at man skal kunne oppnå slike uforholdsmessig gode ordninger. Det er ikke bærekraftig for noen å ha slike ordninger i lengden, sier han.
- Jeg kan heller ikke se at det skal være mye verre å jobbe på en rigg enn et skip, der har vi 1-1 ordning som fungerer godt, fortsetter Wareberg.
- 2-4 ordningen kommer selvsagt til å bestå, så lenge vi er enige om at vi skal ha samme vilkår på norsk sokkel som vi har ellers i Norge.
Sande sier han ikke kan ta ansvar for at det er andre regler for skipsfarten.
Om hvordan ordningen kom på plass sier han:
- Vi har fått det til i godt samarbeid med arbeidsgiver som har har gått med på absolutt alt sammen.
- De som har sittet ved forhandlingsbordet for arbeidsgiversiden kan ikke ha tenkt særlig langt. Det forundrer meg ennå at dette gikk gjennom, sier han.
Jan Fredrik Meling i Eidesvik sa mandag til at 2-4-ordningen på norsk sokkel har ødelagt mye for konkurransekraften og kostnadsutviklingen i Norge.
På Melings båter går mannskapet fire uker på og fire uker av. Eidesvik mener 2-4 ordningen på rigger og plattformer er så attraktiv at den ødelegger for alle andre, og kaller den en kreftsvulst.
Atlantic Offshore-direktør Roy Wareberg er enig med Meling.
- 2-4 ordningen skaper en spredningseffekt og en forventning i samfunnet om at man skal kunne oppnå slike uforholdsmessig gode ordninger. Det er ikke bærekraftig for noen å ha slike ordninger i lengden, sier han.
- Jeg kan heller ikke se at det skal være mye verre å jobbe på en rigg enn et skip, der har vi 1-1 ordning som fungerer godt, fortsetter Wareberg.
- Kan takke seg selv
Forbundsleder Leif Sande frykter ikke for ordningen hans eget forbund forhandlet frem ved tusenårsskiftet.- 2-4 ordningen kommer selvsagt til å bestå, så lenge vi er enige om at vi skal ha samme vilkår på norsk sokkel som vi har ellers i Norge.
Sande sier han ikke kan ta ansvar for at det er andre regler for skipsfarten.
Les også:
Om hvordan ordningen kom på plass sier han:
- Vi har fått det til i godt samarbeid med arbeidsgiver som har har gått med på absolutt alt sammen.
- Kan ikke ha tenkt langt
Atlantic Offshore-direktøren mener den hardeste skytsen må rettes mot arbeidsgiversiden, som tillot at ordningen ble forhandlet frem ved årtusenskiftet.- De som har sittet ved forhandlingsbordet for arbeidsgiversiden kan ikke ha tenkt særlig langt. Det forundrer meg ennå at dette gikk gjennom, sier han.
Publisert: 24.01.2015 12:19
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:40