I april var søsterskipet Gåsø Jarl klar. I helgen seilte søsterskipet Gåsø Freyja fra verftet.
Om bord i de over 80 meter lange brønnbåtene til Frøy Rederi kan fiskehåndteringsanlegget laste og losse 400 tonn fisk i timen enten fra en merd og opp i brønnbåten, eller fra båten til et slakteri på land.
Systemet er levert av Sula-bedriften Cflow Fish Handling AS.
– Vår teknologi er i dag en av de mest brukte løsningene for skånsom lasting, lossing, kjøling og transport av levende fisk. Prosjektet er et resultat av godt samarbeid innad i Cflow, og en kultur for å finne de beste løsningene sammen med våre kunder og samarbeidspartnere, sier Arnstein Johansen, administrerende direktør i Cflow i en pressemelding.
I leveransen fra Cflow det også inkludert et avlusningsanlegg der både ferskvann og hydrogenperoksid benyttes for avlusing. Et nødslakteri er også installert dersom det skulle være behov for det. I tillegg er båtene forberedt på å møte fremtidens miljøkrav med hensyn til utslipp av NOx og CO2.
– Dette er en flying-start for oss. Vi ønsker å satse på havbruksnæringen, sa verftsdirektør Rolf Fiskerstrand til .
Fartøyene skal dekke Marine Harvests brønnbåtbehov og designet av Møre Maritime.
– Vi har hele tiden hatt et sterkt fokus på miljø og teknologi, og i tett samarbeid med rederi, verft og skipsdesigneren Møre Maritime, har vi kommet frem til løsninger som er bra for fisken, for de som bruker utstyret vårt, de som skal spise fisken, og ikke minst løsninger som er bra for miljøet, avslutter Arnstein Johansen i Cflow.
Om bord i de over 80 meter lange brønnbåtene til Frøy Rederi kan fiskehåndteringsanlegget laste og losse 400 tonn fisk i timen enten fra en merd og opp i brønnbåten, eller fra båten til et slakteri på land.
Systemet er levert av Sula-bedriften Cflow Fish Handling AS.
– Vår teknologi er i dag en av de mest brukte løsningene for skånsom lasting, lossing, kjøling og transport av levende fisk. Prosjektet er et resultat av godt samarbeid innad i Cflow, og en kultur for å finne de beste løsningene sammen med våre kunder og samarbeidspartnere, sier Arnstein Johansen, administrerende direktør i Cflow i en pressemelding.
I leveransen fra Cflow det også inkludert et avlusningsanlegg der både ferskvann og hydrogenperoksid benyttes for avlusing. Et nødslakteri er også installert dersom det skulle være behov for det. I tillegg er båtene forberedt på å møte fremtidens miljøkrav med hensyn til utslipp av NOx og CO2.
Flying-start
Brønnbåtene som , ga Fiskerstrand en god start i et nytt segment.– Dette er en flying-start for oss. Vi ønsker å satse på havbruksnæringen, sa verftsdirektør Rolf Fiskerstrand til .
Fartøyene skal dekke Marine Harvests brønnbåtbehov og designet av Møre Maritime.
Utvikling
Cflow-sjef Arnstein Johansen sier i meldingen det om bord i båtene er helt nyutviklet teknologi.– Vi har hele tiden hatt et sterkt fokus på miljø og teknologi, og i tett samarbeid med rederi, verft og skipsdesigneren Møre Maritime, har vi kommet frem til løsninger som er bra for fisken, for de som bruker utstyret vårt, de som skal spise fisken, og ikke minst løsninger som er bra for miljøet, avslutter Arnstein Johansen i Cflow.
Publisert: 21.09.2017 14:48
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:14