Klar for aa bygge Romsdalsgondolen
ÅNDALSNES: Slik vil Fjordstasjonen til Romsdalsgondolen framstå i havna i Åndalsnes ett år fram i tid
Nytt

Klar for å bygge Romsdalsgondolen

Har fått grønt lys etter kvikkleireproblemer, og starter byggearbeidet 16. mars.

28.02.2020
Åndalsnes vil likevel få sin gondolbane. Det er klart etter at Norges Geologiske Institutt i en rapport slår fast at området sør for jernbanestasjonen på Åndalsnes likevel ikke inneholder så mye kvikkleire. Det er her Fjordstasjonen til gondolbanen er planlagt.
- Vi regner med å ha byggetillatelse på plass rundt månedsskiftet og være i gang med grunnarbeidene for fjordstasjonen i midten av mars, sier daglig leder Oddbjørn Vassli, i en pressemelding.
- Vi er selvsagt glade for at vi nå kommer videre, selv om det har kostet oss både verdifull tid og penger. Vi har ikke full oversikt over konsekvensene enda, men alt tyder på at gondolen nå først kan åpnes for publikum våren 2021 og ikke til påske som opprinnelig planlagt.

Oppstart 16. mars

I dag fikk Romsdalsgondolen innvilget rammetillatelse fra bygningsmyndighetene i Rauma kommune for å starte bygging av Fjordstasjonen som skal ligge i havna på Åndalsnes. Selskapet søker nå igangsettingstillatelse for grunnarbeidene og planlegger oppstart av spunt og gravearbeider 16. mars.
For resten av prosjektet – mast, fjellstasjon og restaurantbygg på toppen av Aksla skal det innsendes søknad om rammetillatelse innen utløpet av mars. Oppstart av byggearbeidene på Fjellet er planlagt til tidlig juni.

Lokal enterprenør

Romsdalsgondolen opplyser i pressemeldingen at første entreprenør som tildeles oppdrag på Romsdalsgondolen blir den lokale maskinentreprenøren J. O. Moen. Byggingen starter med spunting og utgraving av byggegropa i havneområdet på Åndalsnes. Planlagt byggestart er 16. mars.
Det var fire tilbydere til gravearbeidet hvor altså J. O. Moen fra Åndalsnes trakk det lengst strået og får en kontrakt på knapt 2,5 mill. kroner.
Til spuntarbeidene var det også fire tilbydere. Her vant Fundamentering AS (FAS) fra Trondheim.

Nye ledere

Samtidig er det klart at administrerende direktør Terje Hatlen Stokke i Classic Hotels Norway går til jobben som frontfigur i Longships nasjonale reiselivsvirksomhet.
Longship er blant annet hovedinvestor i Romsdalsgondolen på Åndalsnes.
I tillegg går tidligere konsernsjef i Kroken Gruppen, Pål Ragnar Amundsen, inn og tar lederansvaret for reiselivssatsingen i Åndalsnes gjennom selskapet Romsdalen AS.
Han blir samtidig også sjef i Romsdalsgondolen AS.

280 millioner

Gondolbanen blir rundt 1.700 meter lang, og går opp til 694 meters høyde på Nesaksla.
Prosjektet er kostnadsregnet til rundt 280 millioner kroner, og gondolbanen får en kapasitet på 480 passasjerer hver veg i timen.

Publisert: 28.02.2020 13:43

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:53