Koronakrisen er frakjoert
BRUKTBILER OG REPARASJONER: Bruktbilsalget var godt og aktiviteten på verkstedet var rekordhøy i sommer, forteller Bernhard Piel i Stårheim Bilverksted. Bilbransjen på Nordvestlandet ligger an til et salg på linje med 2019 i år.
Nytt

Koronakrisen er frakjørt

Bilforhandlerne har langt på vei tatt igjen salget som gikk tapt da koronakrisen kom i mars.

03.10.2020
Ved utløpet av september var det 2,4 prosent nedgang i antall nyregistrerte biler på Sunnmøre sammenlignet med samme periode i fjor.
Samtidig forteller mange forhandlere om et ekstra godt salg av bruktbiler.
- Jeg har solgt bruktbiler som hakka møkk i sommer, sier Bernhard Piel i Stårheim Bilverksted i Stad kommune. Mitsubishi- og regner med å nå budsjettet som var satt opp i god tid før koronakrisen kom.
Ikke bare er bilsalget bra, Piel og hans ansatte har også hatt mange kunder som ville få bilene sine reparert.
- Vi har aldri hatt så mye arbeid på verkstedet, sier han.

Reduserte lønnsomhet

Ved å klikke på lenken i slutten av denne artikkelen får du frem en oversikt over driftsinntektene og resultatet før skatt for nybilforhandlerne på Sunnmøre og i Nordfjord. Dette er en oversikt som NETT NO har laget hvert år, fra for 2013 og til og med for 2019.

I de tre årene frem til og med 2016 økte bilforhandlerne på Sunnmøre og i Nordfjord lønnsomheten, men i 2017 snudde det.

Resultatmarginen - resultatet før skatt i prosent av driftsinntektene - gikk ned fra 3,2 prosent i 2016 til 2,7 prosent i 2017 og 2,3 prosent i 2018. 2019 ble det tredje året på rad med svekket lønnsomhet, til 1,3 prosent.

Store trekker ned

En av grunnen til fallet i lønnsomhet er at to av de største forhandlerne, Bertel O. Steen i Møre og Romsdal og Møller Bil Ålesund begge endte med underskudd i 2019. Bertel O. Steen manglet rett og slett biler som mange vil ha (el- og hybridbiler) men Møller Bil Ålesund fryktet tap på bruktbilene sine, og gjorde en tapsavsetning på 27, 5 millioner kroner.
På grunn av størrelsen veier det tungt for bransjen samlet sett hvordan de to gjør det. Om Bertel O. Steen og Møller Bil Ålesund hadde hatt samme lønnsomhet i 2019 som i 2018 hadde resultatmarginen for forhandlerne på Sunnmøre og i Nordfjord vært 1,9 prosent i fjor, og ikke 1,3 prosent.


El-bil over 40 prosent

Det er store forskjeller salgsutvikling og lønnsomhet fra forhandler til forhandler. Mye av det kan forklares om de har de bilmodellene folk vil ha.
- Det å ha den rette modellen, det har mye å si, sier Terje Løvmo. Han er daglig leder i Volvo-forhandlerene Nardo Bil i Ålesund og styreleder for Sunnmøre Bilbransjeforening.
Rett modell betyr i hovedsak å rene elebiler, eller biler med kombinerte batteri- og diesel/bensindrift.

I fjor var 29 prosent av de nye bilene som ble registrert på Sunnmøre elbiler. Så langt i år er 41 prosent rene elbiler. For hybridbiler er tallene 32 prosent markedsandel i 2019 og 38 prosent så langt i 2020. Biler som går på bensin eller diesel utgjorde 39 prosent av alle nye biler i 2019 og utgjør 21 prosent av det samlede personbilsalget så langt i år.

Kommet som en kule

Da koronakrisen kom i mars anslo Løvmo at signeringen av nye bilsalgs-kontrakter hos forhandleren omtrent ble halvert.
Den oppbremsingen ble byttet ut med full gass.
- Det har kommet igjen som en kule, sier Løvmo om bilsalget.
For egen forretning opplever han akkurat det samme som Bernhard Piel i Stårheim Bilverksted forteller, at bruktbilsalget har gått ekstra godt.
- Har du hatt bedre bruktbilår enn i år?
- Aldri, sier Løvmo.
Det å ha den rette modellen, det har mye å si

Publisert: 03.10.2020 06:00

Sist oppdatert: 05.07.2021 09:13