Nytt
Koronakrisen er frakjørt
Bilforhandlerne har langt på vei tatt igjen salget som gikk tapt da koronakrisen kom i mars.
03.10.2020
Ved utløpet av september var det 2,4 prosent nedgang i antall nyregistrerte biler på Sunnmøre sammenlignet med samme periode i fjor.
Samtidig forteller mange forhandlere om et ekstra godt salg av bruktbiler.
- Jeg har solgt bruktbiler som hakka møkk i sommer, sier Bernhard Piel i Stårheim Bilverksted i Stad kommune. Mitsubishi- og regner med å nå budsjettet som var satt opp i god tid før koronakrisen kom.
Ikke bare er bilsalget bra, Piel og hans ansatte har også hatt mange kunder som ville få bilene sine reparert.
- Vi har aldri hatt så mye arbeid på verkstedet, sier han.
I de tre årene frem til og med 2016 økte bilforhandlerne på Sunnmøre og i Nordfjord lønnsomheten, men i 2017 snudde det.
Resultatmarginen - resultatet før skatt i prosent av driftsinntektene - gikk ned fra 3,2 prosent i 2016 til 2,7 prosent i 2017 og 2,3 prosent i 2018. 2019 ble det tredje året på rad med svekket lønnsomhet, til 1,3 prosent.
På grunn av størrelsen veier det tungt for bransjen samlet sett hvordan de to gjør det. Om Bertel O. Steen og Møller Bil Ålesund hadde hatt samme lønnsomhet i 2019 som i 2018 hadde resultatmarginen for forhandlerne på Sunnmøre og i Nordfjord vært 1,9 prosent i fjor, og ikke 1,3 prosent.
- Det å ha den rette modellen, det har mye å si, sier Terje Løvmo. Han er daglig leder i Volvo-forhandlerene Nardo Bil i Ålesund og styreleder for Sunnmøre Bilbransjeforening.
Rett modell betyr i hovedsak å rene elebiler, eller biler med kombinerte batteri- og diesel/bensindrift.
I fjor var 29 prosent av de nye bilene som ble registrert på Sunnmøre elbiler. Så langt i år er 41 prosent rene elbiler. For hybridbiler er tallene 32 prosent markedsandel i 2019 og 38 prosent så langt i 2020. Biler som går på bensin eller diesel utgjorde 39 prosent av alle nye biler i 2019 og utgjør 21 prosent av det samlede personbilsalget så langt i år.
Den oppbremsingen ble byttet ut med full gass.
- Det har kommet igjen som en kule, sier Løvmo om bilsalget.
For egen forretning opplever han akkurat det samme som Bernhard Piel i Stårheim Bilverksted forteller, at bruktbilsalget har gått ekstra godt.
- Har du hatt bedre bruktbilår enn i år?
- Aldri, sier Løvmo.
Samtidig forteller mange forhandlere om et ekstra godt salg av bruktbiler.
- Jeg har solgt bruktbiler som hakka møkk i sommer, sier Bernhard Piel i Stårheim Bilverksted i Stad kommune. Mitsubishi- og regner med å nå budsjettet som var satt opp i god tid før koronakrisen kom.
Ikke bare er bilsalget bra, Piel og hans ansatte har også hatt mange kunder som ville få bilene sine reparert.
- Vi har aldri hatt så mye arbeid på verkstedet, sier han.
Reduserte lønnsomhet
Ved å klikke på lenken i slutten av denne artikkelen får du frem en oversikt over driftsinntektene og resultatet før skatt for nybilforhandlerne på Sunnmøre og i Nordfjord. Dette er en oversikt som NETT NO har laget hvert år, fra for 2013 og til og med for 2019.I de tre årene frem til og med 2016 økte bilforhandlerne på Sunnmøre og i Nordfjord lønnsomheten, men i 2017 snudde det.
Resultatmarginen - resultatet før skatt i prosent av driftsinntektene - gikk ned fra 3,2 prosent i 2016 til 2,7 prosent i 2017 og 2,3 prosent i 2018. 2019 ble det tredje året på rad med svekket lønnsomhet, til 1,3 prosent.
Store trekker ned
En av grunnen til fallet i lønnsomhet er at to av de største forhandlerne, Bertel O. Steen i Møre og Romsdal og Møller Bil Ålesund begge endte med underskudd i 2019. Bertel O. Steen manglet rett og slett biler som mange vil ha (el- og hybridbiler) men Møller Bil Ålesund fryktet tap på bruktbilene sine, og gjorde en tapsavsetning på 27, 5 millioner kroner.På grunn av størrelsen veier det tungt for bransjen samlet sett hvordan de to gjør det. Om Bertel O. Steen og Møller Bil Ålesund hadde hatt samme lønnsomhet i 2019 som i 2018 hadde resultatmarginen for forhandlerne på Sunnmøre og i Nordfjord vært 1,9 prosent i fjor, og ikke 1,3 prosent.
El-bil over 40 prosent
Det er store forskjeller salgsutvikling og lønnsomhet fra forhandler til forhandler. Mye av det kan forklares om de har de bilmodellene folk vil ha.- Det å ha den rette modellen, det har mye å si, sier Terje Løvmo. Han er daglig leder i Volvo-forhandlerene Nardo Bil i Ålesund og styreleder for Sunnmøre Bilbransjeforening.
Rett modell betyr i hovedsak å rene elebiler, eller biler med kombinerte batteri- og diesel/bensindrift.
I fjor var 29 prosent av de nye bilene som ble registrert på Sunnmøre elbiler. Så langt i år er 41 prosent rene elbiler. For hybridbiler er tallene 32 prosent markedsandel i 2019 og 38 prosent så langt i 2020. Biler som går på bensin eller diesel utgjorde 39 prosent av alle nye biler i 2019 og utgjør 21 prosent av det samlede personbilsalget så langt i år.
Kommet som en kule
Da koronakrisen kom i mars anslo Løvmo at signeringen av nye bilsalgs-kontrakter hos forhandleren omtrent ble halvert.Den oppbremsingen ble byttet ut med full gass.
- Det har kommet igjen som en kule, sier Løvmo om bilsalget.
For egen forretning opplever han akkurat det samme som Bernhard Piel i Stårheim Bilverksted forteller, at bruktbilsalget har gått ekstra godt.
- Har du hatt bedre bruktbilår enn i år?
- Aldri, sier Løvmo.
Det å ha den rette modellen, det har mye å si
Publisert: 03.10.2020 06:00
Sist oppdatert: 05.07.2021 09:13