Vekst etter TV satsing
OVERSKUDD: Redaktør Frank Sekkeseter har snudd underskudd til overskudd i Sunnmøre Live i en tid der mediebransjen generelt sliter med nedbemanninger og underskudd.
Nytt

Lokal tv-satsing mot strømmen i mediebransjen

Redaktør Frank Sekkeseter tok noen grep som falt både seerne og annonsørene i smak.

Rolf Hansen
06.06.2024

Produksjonsselskapene Eventyrlige Produksjoner og Sunnmøre Live, er datterselskap under Mediehuset Sunnmøre, som eies av Frank Sekkeseter og kona Sissel Vestre.

Det første selskapet ble etablert i 2021, og har forbedret både omsetning og resultat for hvert år.

Sunnmøre Live noterte i fjor sin tredje høyeste omsetning noen sinne siden selskapet ble startet opp i 2013.

Mens bransjen ellers kutter stillinger for å spare penger til positive bunnlinjer, har medieselskapet med tilhold i Ålesund planer om å ansette flere folk etter et fjorår med gode resultater.

Bedre lønnsomhet i fjor
Viktigst av alt, var at resultatet før skatt fra 2022 ble forbedret med nesten 650.000 kroner og positiv bunnlinje i 2023 (se tabell under).

– Det skyldes i hovedsak at vi satset en del mer på innholdsproduksjon. Samtidig som vi la rent reklamesalg litt bort. I tillegg produserer vi en del oppdragsfilm og tv-serier med produksjonsstøtte. Vi har som resten av bransjen erfart at reklamesalget er veldig utsatt når verden ser ut som nå, redaktør Frank Sekkeseter til Nett No.

– 2024 ser også bra ut. Vi ligger foran budsjett, sier legger han til.

Sunnmøre Live As
Tal i mill. kroner20232022
Driftsinntekt4,74,3
Driftsresultat0,3- 0,4
Resultat før skatt0,3- 0,4

Satser på lokalt innhold og historier
Sunnmøre Live sysselsetter i overkant av seks årsverk. De leier også inn personell til gjennomføring av annen produksjon ved behov.

Deres satsingsområdet er å finne i andre retninger enn der den lokale og regionale mediebransjen kikker.

– Vår tv-produksjon blir lagt merke til, og er tilgjengelig gjennom Altibox over hele landet. Sunnmøringer kan dermed se oss der de befinner seg. Vi kan ikke bruke penger på å konkurrere med de største, og satser inn mot lokalt innhold og historier som ingen andre forteller. Det er utrolig mange spennende historier der ute, sier Sekkeseter.

Ses av minst 16.000 hver uke
Tv-eieren har en redaksjonell løpetid siden slutten av 1980-tallet på radio-eteren i Molde. I 1998 kom han til Ålesund, der det ble både TV Sunnmøre, TV2 og TVNorge.

Sekkeseter forteller om ukentlige gjennomsnittstall på 16.000 seere i sunnmørske hjem. I tillegg kommer alle de som følger Sunnmøre Live via sosiale medier.

– Vi er fornøyde med det i dagens digitale verden. Vi vokser videre på innholdsproduksjon og sosiale media, og skal nå ansette en person med dedikert ansvarsområde for å serve våre kunder gjennom de kanaler, sier Sekkeseter som har konsesjon for Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane.

Slik sett kan Sunnmøre Live potensielt nå opptil 390.000 mennesker med sine sendinger som går døgnet rundt uken gjennom. Nye sendinger blir lagt ut hver mandag, og utvidet og oppdatert utover uken.

Eventyrlige Produksjoner As
Tal i mill. kroner20232022
Driftsinntekt2,42,3
Driftsresultat0,1-0,1
Resultat før skatt0,1-0,1

Flere lokale serier
Sunnmøre Live tok over etter Maxlokal i 2019, og har siden hatt lokale sendinger på alle sine flater.

Nå heter de heteste nyhetene «Gardane langs Storfjorden» og «Denne Stranda», som produseres nå i sommer for visning senere i år.

I høst går «Lærlingekampen» i produksjon, for å nevne noe av det som skjer framover hos den lokale kringkasteren.

Etter en rekordomsetning på 5,3 millioner kroner og en kvart million igjen på bunnlinja i 2020, har inntektene i to av de tre siste årene stanget rett oppunder samme nivå. Sett bort fra 2022 har det i samme periode blitt levert positive tall i regnskapet.

– Etter å ha bodd 35 år her, kan man kanskje si jeg har gått ferdig grunnkurset som god sunnmøring, sier Frank Sekkeseter.

Publisert: 06.06.2024 15:01

Sist oppdatert: 07.06.2024 08:20

Mer om