Mange kom til skipsdåp i Ålesund
– Jeg har følt det har vært en kraft der ute som ville at jeg skulle komme tilbake igjen, sa «Andy» Farstad da det nye rederiet døpte sitt første skip.
Det var tett med folk på kaia da det nye rederiet Sverre Farstad & Co. døpte sitt første skip i Ålesund fredag ettermiddag.
Sverre Andreas «Andy» Farstad trakk fram støtten fra både bransjen og byens befolkning som en drivkraft for å satse på nytt i oljeservice.
– Det er det som har drevet meg frem. Jeg har følt det har vært en kraft dere ute som ville at jeg skulle komme tilbake igjen, sier Sverre Andreas «Andy» Farstad til NETT NO.
Farstad trakk linjene tilbake til starten av familierederiet da han innledet seansen på kaia. Allerede fra starten samarbeidet Ålesund-rederiet med Ulstein-familien og fikk bygd flere skip ved verftet.
Sammen med medeier i det nye rederiet, Roger Halsebakk, administrerende direktør Sverre Leon Aure og gudmor Anja Halsebakk, ble også Gunvor Ulstein invitert opp på podiet.
– Jeg ønsker dere all mulig lykke til og vi vil være med å støtte dere så godt vi kan framover, sa Ulstein Group-sjefen til de frammøtte på vegne både av selskapet og familien.
Dette var første gang Farstad-familien bad inn til dåp av et offshorefartøy sidan Far Sentinel ble døpt i juli 2015.
Det Ulstein-bygde X-Bow-skipet fikk navnet Farland etter det første fartøyet i familierederiet, som ble døpt av mora til Sverre Andreas «Andy» Farstad i 1959. Tidligere fredag seilte skipet med den karakteristiske Farstad-F-en på skipssida, fra Ulsteinvik til Ålesund.
Etter flere år med svært få nye offshoreskip inn i markedet, er det nå døpt to skip på Sunnmøre i løpet av en uke.
Les også: Dette blir første båten til «nye» Farstad
Andy Farstad: - En stor dag i mitt liv
Ligget i opplag
«Nye» Farland er 83,4 meter lang og 18 meter brei. Dekksarealet er på 850 kvadratmeter og båten har plass til et mannskap på 22 personer.
Det var Ulstein-selskapet Blue Ship Invest som bygde skipet på spekulasjon og kalte båten Blue King. Den kom aldri i arbeid under oljekrise og har vært i opplag i Ulsteinvik.
Totalt ble det bygd ti slike skip i perioden 2012 til 2016, der de seks første ble solgt til NAO (Nordic American Offshore), deretter to til. De to siste skipa sleit Ulstein med å selge, men i 2017 ble Blue Queen utleid til nederlandske Wahgenborg Offshore.
Publisert: 06.07.2019 10:59
Sist oppdatert: 31.05.2021 12:42