Mange smaa cruiseleverandoerer vil satse
CRUISESATSING: Medi 3-selskapet Shipmed er blant bedriftene som satser på leveranser til cruisemarkedet. Salgssjef Marta Hauge uttalte til NETT NO i sommer at 2019 ble avgjørende når det gjaldt å levere på flere oppdrag. 
Nytt

Mange små cruiseleverandører vil satse

Cruisekontraktene til norske leverandører er små, men mange planlegger å satse. GIEK-direktøren forteller om økt interesse for finansiering av utstyr til skip som bygges i utlandet. 

Marius Rosbach
04.11.2019
Mange av de norske leverandørene til cruisenæringen har per i dag små kontrakter i dette markedet. Men de har gjerne flere verft som sine kunder.
Det viser en ny gjennomført av Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og bransjeorganisasjonen Norwegian Maritime Exporters (NME). Tallene viser også at kontraktene foreløpig er små.
Rapporten gir ny innsikt i om hvordan leverandørene jobber mot dette markedet – og hvem de er. 40 av de 105 maritime bedrifter som ble spurt, svarte på undersøkelsen og NME mener svarene er representative for næringen som helhet.

Mange vil satse

Administrerende direktør Wenche Nistad i GIEK opplyser til NETT NO at de opplever økt interesse for finansiering av norsk maritimt utstyr på store cruiseskip under bygging i utlandet.
93 prosent av de som svarte, sier at cruisemarkedet er et strategisk viktig satsingsområde. Mer enn halvparten vurderer også å gjøre større investeringer med tanke på eksport.
– Når vi ser at de fire store cruiseverftene Fincantieri, Chantiers, Meyer og Meyer Turku, representerer over 85% av en ordrebok på 630 milliarder norske kroner peker det på et stort potensial, understreker Nistad.
De norske verftene står i dag for rundt to prosent av den totale ordreboken for cruisemarkedet i verden. GIEK og NME mener funnene tyder på at produksjon av cruiseskip vil være et viktig marked for norsk maritim industri i årene framover.

Mange små kontrakter

Svarene viser at mange av cruisekontraktene er relativt små i verdi – og at leverandørene er typisk mindre og mellomstore bedrifter.
Halvparten av leverandørene hadde en omsetning fra cruisemarkedet på mindre enn ti millioner kroner i fjor. 84 prosent svarte at de i gjennomsnitt hadde kontrakter på under fem millioner kroner i dette markedet.
Om lag en av tre har større kontrakter – men bare 16 prosent av de spurte har kontrakter som overstiger ti millioner kroner i verdi.

Les også:



Jobber for flere verft

Undersøkelsen viser at nesten alle leverandørene gjør business med minst to verft – og mer enn en tredel har fire verft eller mer som sine kunder.
De lokale skipsbyggerne på Ulstein verft og Vard-verftene har flest leverandører blant de spurte. Men halvparten av de spurte har allerede Fincantieri som kunder, og nesten like mange gjør forretninger med Meyer.

– Bidrar til fokus på Norge

Det mener NME og GIEK er positivt, og tyder på at de norske cruiseverftene er med på å løfte leverandørene inn i et større globalt marked.
– Det er en høyere andel av norsk maritimt utstyr på de mindre cruiseskipene som bygges ved norske verft sammenlignet med større skip som bygges i for eksempel i Italia. Vi mener derfor norske verft bidrar til læring og økt internasjonalt fokus på norsk maritim industri i relasjon til cruise, forteller Nistad.

Jobber flere rederier

De fleste leverandørene har også flere rederier som sluttkunder samtidig. Carnival og Royal Caribbean (RCCL) er de største kundene. Disse to står for nær 95 prosent av ordrebøkene for cruiseskip globalt.
Også Ponant og Hapaq-Lloyd som flere av Vard-verftene har levert skip til, er høyt oppe på lista som kunder for rundt 40 prosent av de spurte.
– Vi tror norske verftene fortsatt vil spille en vesentlig rolle og fungere som omdreiningspunkt i norsk maritim industri, sier Nistad.
– Samtidig forventer vi å se mer direkte eksport av norsk maritimt utstyr til de store europeiske cruiseverft – både innen tradisjonelle utstyrsleveranser samt nyere og grønnere teknologi, legger Nistad til.
Nær en tredel av de spurte mener Seatrade Global-messa i Miami er den viktigste møteplassen for cruiseleverandørene. På de to neste plassene kommer SMN-messa i Hamburg og Inmex i Kina.

Analyse:




(ekstern lenke)

Publisert: 04.11.2019 15:01

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:43