Asle B Strønen Norshipping 2023 foto Marius Rosbach
KRITISK TIL KONKURRANSEVRIDNING: Asle B. Strønen og Norske skipsverft har flere ganger uttalte seg kritisk til ulikhetene i vilkår for norske og tyrkiske verft. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Mener Tersan-oppkjøpet bør være et varsel

Et paradoks at tyrkisk verft blir verftseier i Norge, mener Norske Skipsverft.

13.11.2023

Salg- markedsføring og interesseorganisasjonen Norske Skipsverft har flere ganger argumentert med at tyrkiske verft har bedre vilkår enn norske myndigheter gir norske verft, og at det skaper en urimelig konkurransevridning.

Nå blir tyrkiske Tersan Shipyard eier av Havyard Leirvik ved Sognefjorden, etter å ha blitt enige med dagens eier, børsnoterte Eqva, tidligere Havyard Group.

«Eierskifter i norsk verftsindustri hører til sjeldenhetene. Dette konkrete salget illustrerer kanskje hvor vanskelig det er å drive og utvikle et norsk skipsverft. Så er det et paradoks at en virksomhet i en verftnasjon vi mener ikke konkurrerer på like vilkår med vår nasjonale, ender opp som verftseier i Norge. Kanskje politisk ledelse i NFD skal se på dette som et mene tekel?», skriver administrerende direktør Asle B. Strønen i en kommentar til salget til NETT NO.

Varsel
Mene tekel er et uttrykk fra bibelen, som i dag brukes som et uttrykk om et høytidelig varsel om en kommende endelig dom, besluttet av en høyere makt, ifølge Store norske leksikon. Uttrykket er ment negativ, og er samtidig forløperen til uttrykket «skriften på veggen».

Strønen ønsket å kommentere oppkjøpet gjennom en e-post.

Havyard Leirvik er i dag en av medlemmene i Norske Skipsverft, og eierskapet betyr ikke noe for anledningen til å være medlem, så lenge verftet er et norsk selskap, ifølge Strønen.

Største konkurrent
I en rapport som Menon Economics laget i samarbeid med Boston Consulting Group i 2021, på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet, konkluderes det med at norske verft mener tyrkiske verft er deres største konkurrent.

Tre årsaker til svekka konkurransekraft
Rapportskriverne peker på tre årsaker til at norske verft har fått svekket konkurransekraft de siste årene.

For det første har andre europeiske land, spesielt Tyrkia, bygget opp en verftsindustri som har mange likhetstrekk med den norske. De har samtidig betydelig lavere lønnskostnader, enn norske verft.

For det andre har norske verft satt ut mange oppgaver til leverandører i utlandet, som bemanningsbyrå.

– Det har redusert fleksibiliteten i byggeprosessen og svekket verftenes interne kompetanse og kompetansen hos underleverandører, heter det i rapporten.

Den tredje årsaken som trekkes fram, er endringene i lønnsvilkår for innleid utenlandsk personal. Det har ført til betydelig vekst i personalkostnadene.

Publisert: 13.11.2023 14:43

Sist oppdatert: 13.11.2023 19:30

Mer om