Viking Polaris ulykke Havarikommisjon rapport foto CCTV
VOLDSOM KRAFT: Vinduene på cruiseskipet var ikke bygd for å tåle den voldsomme påkjenningen fra bølgen som traff sørøst for Kapp Horn 29. november 2022. Foto: Overvåkingsvideo/Statens Havarikommisjon
Nytt

Mener vinduer på cruiseskip var underdimensjonert

Ber rederiet forsterke skipene etter at bølge knuste lugarer på Vard-bygd skip. Én passasjer mista livet.

Marius Rosbach
29.11.2023

En passasjer omkom og åtte ble skadet etter at en bølge traff cruiseskipet Viking Polaris med voldsom kraft i Antarktis i fjor.

Statens Havarikommisjon mener vinduene på cruiseskipet var underdimensjonert, og at trykket fra den brytende bølgen var langt høyere enn det vinduene var designet for.

Det kommer fram i en fersk rapport om ulykken.

Viking Polaris Vard Søviknes foto Vard 11
VARD SØVIKNES: Vard-verftet leverte cruiseskipet til Viking Cruises få uker før ulykken skjedde. Nå ber kommisjonen rederiet om å forsterke både Viking Polaris og søsterskipet Octantis. foto: Vard

Levert fra Søviknes-verftet i fjor
Skipet som er eid av det norske cruiserederiet Viking Cruises og ble levert fra Vard sitt verft i Søviknes i september i fjor.

Ulykken skjedde få uker etterpå, den 22. november.

Cruiseskipet var på vei fra Antarktis til Ushuaia i Argentina da sju lugarer fikk vinduene knust, som følge av at en bølge traff skipet i siden sørøst for Kapp Horn.

– Våre undersøkelser viser at kreftene fra bølgen var betydelig høyere, enn vinduene var designet for å tåle, sier havariinspektør Anders Wellby om ulykken.

Han erkjenner at regelverket per i dag ikke tar høyde for brytende bølger som slår inn fra siden.

Se video om ulykken: (ekstern lenke)

&t=3s


Ber rederiet forsterke skipene
Havarikommisjonen vurderer at et robust design som tar høyde for brytende bølger vil være en nødvendig barriere for å redusere sannsynligheten for skader i skipssiden.

Slik vinduene er dimensjonert i dag vil de ikke kunne tåle trykket de risikerer å bli utsatt for fra alle brytende bølger, slår rapporten fast.

Kommisjonen ber både DNV og Sjøfartsdirektoratet sørge for å oppdatere regelverket i tråd med funnene. Samtidig ber de rederiet om å gjøre forsterkninger om bord på både Viking Polaris og søsterskipet Viking Octantis.

Viking Polaris ulykke Havarikommisjon rapport foto skjermfoto fra Havarikommisjonen
BETYDELIGE SKADER: Sju lugarer fikk knust vinduene og ble betydelig ramponert da bølgen traff skutesida. Foto: Skjermfoto fra Havarikommisjonens film om ulykken

For lave verdier i regelverket
Kommisjonen skriver i rapporten at gjeldende regler for designtrykk for vinduer lokalisert i denne posisjonen, gir for lave verdier til å kunne motstå trykklaster fra brytende bølger innenfor regelverkets gyldighetsområde.

– Det er ikke identifisert regler for skip eller skipsvinduer som hensyntar effekten av brytende bølger mot skutesiden, heter det i rapporten.

Havarikommisjonen kommer med flere nye sikkerhetsråd som følge av undersøkelsene (åpne lenken under)

Nye sikkerhetsråd fra Havarikommisjonen

Havarikommisjonen konkluderer med følgende tre tilrådinger om sikkerheten etter sine undersøkelser:

Statens havarikommisjon tilrår DNV å fremme problemstillingen i «International Association of Classification Societies (IACS)» for å sikre at alle klasseregler, uavhengig av klasseselskap, utvikles for å inkludere krav som tar høyde forbrytende bølger mot skutesiden. Dette må også reflekteres i DNVs eget regelverk.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet, som har det overordnede ansvaret for sjøsikkerheten for norske fartøy, å sikre at Viking Expedition Ship II LTD foretar forsterkninger som sikrer at brytende bølger ikke gir ødeleggelser på vinduer på de to eksisterende ekspedisjonsfartøyene.

Statens havarikommisjon tilrår Viking Expedition Ship II LTD i samarbeid med Wilhelmsen Ship Management (Norway) AS å foreta forsterkninger som sikrer at brytende bølger ikke gir ødeleggelser på vinduer på de to eksisterende ekspedisjonsfartøyene.

Les mer om rapporten (ekstern lenke)

Publisert: 29.11.2023 11:11

Sist oppdatert: 30.11.2023 13:21

Mer om