- Jeg tror dette blir et vanskelig år for de norske verkstedene, sier Birger Skår, daglig leder for salgs- og markedsføringsselskapet Norske Skipsverft.
Hittil i år har norske skipsverft offentliggjort fem kontrakter; to brønnbåter, to serviceskip for offshore vindproduksjon og et vedlikehold- og servicefartøy for oljeinstallasjoner offshore. Til sammen er det snakk om kontrakter for 2,1 milliarder kroner. Verftene som har fått oppdragene er , , og
På samme tidspunkt i 2014 hadde verftene inngått kontrakter for 5,5 milliarder kroner.
19,2 milliarder er litt mer enn verftene samlet sett trenger for å opprettholde aktiviteten.
I år skal verftene levere 75 skip, neste år skal det leveres 31.
I løpet av året tror Skår at norske verft kan klare å få en fot innenfor fiskebåtmarkedet igjen, der kontrakter for fiskebåter på ny blir plassert hos norske verft.
- Det tror jeg fort det kan bli, sier Skår.
Ordreboken er på over 30 milliarder kroner, noe som tilsvarer nesten to års arbeid fremover om oppdragene fordeles jevnt ut over alle verftene.
Verftenes økonomi er blitt styrket etter flere gode år.
- Verftene har en bedre økonomisk situasjon enn de hadde for bare få år siden, sier Skår.
- Det har vært en blandet erfaring, sier Skår.
Noen er godt fornøyde, andre ikke. Resultatet er at det kan bli flere oppdrag hos norske verft. Det er ikke lenger like opplagt at oppdrag blir plassert i utlandet som det var for ett år siden, mener han.
Hittil i år har norske skipsverft offentliggjort fem kontrakter; to brønnbåter, to serviceskip for offshore vindproduksjon og et vedlikehold- og servicefartøy for oljeinstallasjoner offshore. Til sammen er det snakk om kontrakter for 2,1 milliarder kroner. Verftene som har fått oppdragene er , , og
På samme tidspunkt i 2014 hadde verftene inngått kontrakter for 5,5 milliarder kroner.
Flere skip i 2014
I 2014 fikk verftene til sammen kontrakter på bygging av 47 skip. Det var nesten dobbelt så mange som i 2013, men det samlede kontraktsbeløpet ble det samme i begge årene, 19,2 milliarder kroner.19,2 milliarder er litt mer enn verftene samlet sett trenger for å opprettholde aktiviteten.
I år skal verftene levere 75 skip, neste år skal det leveres 31.
Fiskebåtene kan komme tilbake
Nybygg hos norske verft har nesten vært ensbetydende med offshorefartøy for oljeutvinningen de siste årene. Men nye båter er på vei inn, som serviceskip til offshore vindproduksjon, skip for gruvedrift på havbunnen og store brønnbåter til oppdrettsnæringen.I løpet av året tror Skår at norske verft kan klare å få en fot innenfor fiskebåtmarkedet igjen, der kontrakter for fiskebåter på ny blir plassert hos norske verft.
- Det tror jeg fort det kan bli, sier Skår.
Lyspunkt
Til tross for nedgangen i kontraktstegningen og små forventinger til resten av året, mener Skår det er flere lyspunkter for bransjen.Ordreboken er på over 30 milliarder kroner, noe som tilsvarer nesten to års arbeid fremover om oppdragene fordeles jevnt ut over alle verftene.
Verftenes økonomi er blitt styrket etter flere gode år.
- Verftene har en bedre økonomisk situasjon enn de hadde for bare få år siden, sier Skår.
Blandet erfaring
Både fiskebåtredere og andre har fått levert båter de har fått bygget i utlandet de siste årene.- Det har vært en blandet erfaring, sier Skår.
Noen er godt fornøyde, andre ikke. Resultatet er at det kan bli flere oppdrag hos norske verft. Det er ikke lenger like opplagt at oppdrag blir plassert i utlandet som det var for ett år siden, mener han.
Publisert: 27.03.2015 12:07
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:43