Rederiene flytter ut for aa finne kompetansen
I FARE: John Meling i Seascape tror det maritime miljøet vil forvitre hvis driften av rederiene forsvinner ut.
Nytt

- Rederiene flytter ut for å finne kompetansen

- Rederiene flytter der de finner kjernekompetansen, sier John Meling i Seascape. Han betegner uflyttingen som en forvitring av navet i det maritime miljøet.

Administrator
05.02.2015
- Forvitring av navet gir en forvitring av resten av miljøet, sier daglig leder John Meling i Seascape og peker på at rederiene og oljeselskapene vil være et nav for aktivieten i det maritime miljøet
Det maritime konsulentselskapet Seascape har gjort en rekke undersøkelser knyttet til kompetanse og utfordringene for næringen.
På et frokostmøte i regi av Maritime Bergen peker Meling på faren ved å miste kjernekompetansen av de som vet hvordan en får skipet til å gå rundt i rederienes landorganisasjoner.
- Rederiet er som et team, og vi må utnytte synergiene på tvers av sjø og land, sier Meling og mener sjøfolks erfaring er avgjørende for driftsorganisasjonene.
Les også:

Flytter etter kompetansen

- Kan vi ikke holde på kjernekompetansen, da flytter rederiene der de finner den. Og denne utflyttingen er begynt. Derfor er det så viktig å sikre kompetansen som trengs i rederiene.
Meling tror det maritime miljøet vil forvitre hvis driften av rederiene forsvinner ut.
Han er pessimistisk når det gjelder fremtiden for norske sjøfolk hvis det ikke gjøres noen politisk grep.

Liten andel sjøfolk

- Det er kun 2500 norske sjøfolk i utenriksflåten. Den norske kompetansen tynnes også ut på den norske offshoreflåten.
I følge tall Meling la frem forvitrer deep sea-segmentet mest.
Av de 26.500 sjøfolkene som seiler på den norske oversjøiske flåten er kun 9,5 prosent norske. Tallene hentet fra Norges Rederiforbunds konjukturrapport fra 2014, viser at i den norske offshoreflåten er kun halvparten av de 20 000 sjøfolkene norske nå.
- Driftsmiljøet trenger en miks av praktisk erfaring og mer akedemisk kompetanse. I deep sea har vi svært få sjøfolk. Nå må vi passe på at ikke det samme skjer innen offshore som har skjedd i den oversjøiske flåten. Vi har fortsatt noen sjøfolk, så vi må ivareta denne kompetansen, påpeker Meling.

Se muligheter

- Nedgangstidene gir oss muligheter. I Norge fokuserer vi gjerne begrensing. I Singapore ser de muligheter.
Meling savner også mer langsiktig tenking i det maritime når det gjelder kompetansesatsing.
- Dette er en mulighet til økt tilgang til kjernekompetanse og de gode hodene. Næringen trenger å få inn tilstrekkelig innslag av “know-how”, så nå må vi utnytte nedgangstider til å rekruttere fra tilgangen i maritim kompetanse.
Meling tror fortsatt det er et håp for det maritime miljøet, men at det krever at det fokuseres mer langsiktig på kompetansebygging.
- Vi må ta vare på de ungdommmene som har sagt at de ønsker å ta satse på dette, og få de gjennom systemet. Tilgang på motivert ungdom er god, men kan næringen holde det den lover? Ikke lur norsk ungdom inn på falske premisser.
Forvitring av navet gir en forvitring av resten av miljøet

Publisert: 05.02.2015 14:42

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:40