Sparebanken Møre har en målsetting om å være en drivkraft i arbeidet med bærekraftig omstilling.
– For å få til det må vi få med oss næringslivet i arbeidet. Vi har tro på at kompetanse og forståelse må til for at vi skal få fortgang i arbeidet, og et av flere tiltak i den forbindelse er bærekraftsportalen på våre nettsider, sier leder i avdelingen for bærekraft i Sparebanken Møre, Cecilie Myrstad, til Nett No.
Denne gangen er det Ida Odland og Amanda Oddli Amundsen som er med på et internship hos Sparebanken Møre. De er studenter ved NTNU, og går studieprogram bachelor i markedsføring, innovasjon og ledelse ved NTNU.
– Jeg trodde jeg kunne en del om bærekraftsarbeid fra før, men det viste seg relativt kjapt at jeg kun skrapte toppen av isberget. Omringet av kunnskapsrike kollegaer, med et engasjement for en bærekraftig fremtid for alle, lærer jeg noe nytt hver eneste dag, sier Odland.
Nyttig for næringslivet
Portalen ble først lansert i januar 2022 etter et Summer Intern-prosjekt i samarbeid med NTNU sommeren 2021. Målsettingen den gang var å lage noe som var nyttig for næringslivet, og som bidro til å gjøre arbeidet med bærekraft mer konkret og håndgripelig. Bærekraftsportalen ble resultatet.
Siden den gang har portalen blitt videreutviklet og oppdatert flere ganger.
– Bærekraftsområdet er et fagfelt i sterk utvikling og det krever tett oppfølging å holde portalen oppdatert og relevant. Dette er naturlig nok en del av oppgaven også denne gang, i tillegg til at vi tar et ekstra grundig blikk på brukeren – og forsøker å gjøre kundereisen enda bedre. Hva er det bedriftene erfarer, hva oppleves som utfordrende og hvordan kan vi forsøke å gjøre arbeidet litt enklere? De siste årene har bærekraftsrapportering fått veldig stor oppmerksomhet, og mange bruker mye tid på å fortelle hva de gjør, og hvordan de skal svare ut rapporteringskrav. I flere tilfeller får dette prioritet fremfor konkrete tiltak og strategiske grep, som er det som beveger oss i riktig retning.
Inndelt i bransjer
Brukt riktig, skal rapportering være et verktøy i arbeidet, og hjelpe virksomheter å prioritere de rette områdene å forbedre seg på.
– Å være konkret har hele tiden vært viktig for oss i arbeidet med bærekraft, for det finnes mye overordnet informasjon. Derfor har vi laget portalen inndelt i bransjer, slik at virksomheter skal finne relevant informasjon for seg og sin bransje, i tillegg til eksempler på tiltak. Det er mye god læring i å forstå hva andre har gjort, og hvordan de har gått frem, forteller Myrstad.
Vinn-vinn
Det er flest små og mellomstore bedrifter i Norge – og Møre og Romsdal er ikke noe annerledes.
– Disse har begrenset med ressurser til å sette seg inn i nye regler, reguleringer og krav. Dette ønsker vi å gjøre noe med, slik at terskelen for å bidra positivt i omstillingen vi skal gjennom er lettere for alle virksomheter. At de kan øke sin konkurransekraft, og sikre at arbeidet er både levedyktig og lønnsomt. Da blir det vinn-vinn, både for virksomhetene, sluttkunden, regionen, for klimaet og menneskene, mener Myrstad.
Publisert: 12.02.2025 09:23
Sist oppdatert: 12.02.2025 10:33