Maritime partner alusafe 1800 fifi illustrasjon maritime partner 11
Den nye båten Alusafe 1800 FIFI er en videreutvikling av en båt som tidlegere er levert til Bergen brannvesen. Toppfarten blir 36 knop og skroget er resirkulerbart aluminium. Illustrasjon: Maritime Partner
Nytt

– Representerer et kvantesprang for oss

25 år gammel brannbåt i Trøndelag skiftes ut – gir ny kontrakt til Ålesund-firma.

Marius Rosbach
20.06.2022

Maritime Partner har inngått kontrakt om bygging av nok en brannbåt – denne gangen til Trøndelag. Kontrakten er inngått med Trøndelag Brann og Redningstjeneste IKS (TBRT), opplyser Ålesund-firmaet i en pressemelding.

Båtbyggerne i Breivika har tidligere levert en lignende båt til Bergen brannvesen. Den nye båten Alusafe 1800 FIFI er en videreutvikling, som er tilført flere forbedringer og mer utstyr.

– Mest moderne tilgjengelige teknologien
Det betyr at denne delen av trøndelagskysten får skiftet ut den 25 år gamle brann- og redningsbåten som går på strekninga i dag.

Roy Welle er skipsfører og fagansvarlig for sjøredning i TBRT, og han ser frem til å ta den nye båten i bruk neste sommer.

– Når vi har laget kravspesifikasjonen til den nye båten har vi lagt stor vekt på å implementere den mest moderne tilgjengelige teknologien til vår bruk, samt at den skal ha stor nok toppfart til å redusere vesentlig tiden vi bruker frem til de nødstilte, sett i forhold til dagens brannbåt. Så det nye fartøyet representerer et kvantesprang for oss, både teknologisk og kapasitetsmessig, uttaler han i meldinga.

Bygges i resirkulerbart aluminium
Maritime Partner-båten har et singelskrogdesign som er egnet for høy fart i dårlig vær. Toppfarten er 36 knop og skroget er resirkulerbart aluminium.

Den er utrustet som en redningsskøyte, og om bord er avansert utstyr for å bekjempe brann, utstyr for dykking og bistand ved akutt forurensing. Framdrifta skjer ved hjelp av diesel og et Volvo Penta IPS-system.

Publisert: 20.06.2022 12:18

Sist oppdatert: 20.06.2022 12:22

Mer om