Solid ratehopp for Volstad Maritime
Volstad Maritime har sikret seg en toårskontrakt for å leie ut konstruksjonsskipet Volantis. Betalingen er på nivå med ratene før offshorekrisen.
- Vi må i hvert fall tilbake til 2015, sier finansdirektør og salgs- og markedsdirektør Eirik Syversen i Volstad Maritime i Ålesund om ratennivået på den nye kontrakten.
Volantis går inn i en toårskontrakt for Deep Ocean, etter å ha vært innom klassing og installasjon av batteripakker i starten av 2023.
Konstruksjonsskipet, som ble bygget i 2008, har vært utleid til Deep Ocean siden 2009, på flere kontrakter.
Går med overskudd
Den nye kontrakten betyr en vesentlig forbedring i lønnsomheten, ifølge Syversen.
- Tilbake på bærekraftig nivå, sier han om betalingen.
Det betyr overskudd før skatt
Oppgang over hele linjen
Volantis-kontrakten er ikke er engangstilfelle, ratenivået for den nye Volantis-kontrakten er typisk for alle kontrakter som inngås nå, ifølge Syversen.
Det er ikke mer enn fem år siden Volstad Maritime sto i fare for å bli overtatt av obligasjonslångiverne, etter at selskapet fikk vansker med å innfri et obligasjonslån i kjølvannet av offshorekrisen som startet med oljeprisfallet i 2014.
Sævik-familien, som også er største aksjonær i Havila Shipping kom inn med 300 millioner kroner og blei eier av 52,5 prosent av selskapet, mens Ola Volstad Holding eier resten.
Seismikk i opplag
Volstad Shipping har en flåte på åtte skip.
De to seiskmikkskipene har ligget i opplag siden henholdsvis 2018 og 2019, men resten av flåten, fem konstruksjonsskip og ett skip for dykkeroperasjonen er i arbeid.
Den store endringen siden offshorekrisen er at markedet ikke lenger bare er oljebransjen. Rundt halvparten av inntektene til selskapet kommer fra markedet knyttet til vindkraftanlegg til havs sier Syversen.
Publisert: 09.06.2022 14:44
Sist oppdatert: 09.06.2022 14:44