Professor Ingrid Schølberg ved NTNU, som er direktør for NTNU Oceans, fortalte under åpningsdagen av NMK i forrige uke om de mange mulightene som ligger innen havrommet.
Ett av områdene er deep sea-mining, som hun mener er veldig spennende.
- Vi har store mineralressurser, som gull, sølv, kopper og sink, der lava på sjøbunnen er full av mineraler.
Les også:
Det er ifølge Schølberg på den midt-Atlantiske ryggen mellom Jan Mayen og Svalbard, at man kan finne slik ressurser på 2000-3000 meters dybde.
- Men der er utfordringer i forhold til å finne ressursene og prosessere de, og til dette trenger vi blant annet å utvikle exploration-teknologi. Vi trenger også helt nye skip.
Schjølberg understreket også at der er etiske utfordringer, da deep sea-mining vil endre sjøbeltet for alltid.
Les også:
Les også:
Les mer om deep sea-mining på NTNUs sider
- Fullt automatiserte subseaskip og -installasjoner vil endre mange jobber og der det går fra "man to maschine".
Men hun er ikke bekymret for at utvikling av ny teknologi vil ødelegge for mange arbeidsplasser og mener at det i stedet er store muligheter i havrommet.
- Skal Norge være konkurransedyktig i framtida på dette feltet, må vi være i front. Alt endrer seg - det går mot elektronikk, programmering og datasystemer.
- Her går utviklinga veldig fort. Ved autonome skip har man positive effekter gjennom at man kan oppnå økt effektivitet, spare drivsstoff, lage bedre design og få det tryggere med hensyn på helse og sikkerhet, sa Schjølberg.
Hun tror også på autonome skip under sjø.
Ett av områdene er deep sea-mining, som hun mener er veldig spennende.
- Vi har store mineralressurser, som gull, sølv, kopper og sink, der lava på sjøbunnen er full av mineraler.
Les også:
Det er ifølge Schølberg på den midt-Atlantiske ryggen mellom Jan Mayen og Svalbard, at man kan finne slik ressurser på 2000-3000 meters dybde.
- Men der er utfordringer i forhold til å finne ressursene og prosessere de, og til dette trenger vi blant annet å utvikle exploration-teknologi. Vi trenger også helt nye skip.
Den midtatlantiske ryggen
er en undersjøisk fjellkjede () som går midt gjennom hele Atlanterhavet, fra Nordishavet til Sørishavet. Den omfatter den midtsonen i en riftdal som oppstod da Afrika og Sør-Amerika drev fra hverandre for 100–200 millioner år siden.Schjølberg understreket også at der er etiske utfordringer, da deep sea-mining vil endre sjøbeltet for alltid.
Les også:
Les også:
Les mer om deep sea-mining på NTNUs sider
Mindre behov for offshoreskip i framtida
Schjølberg understreket også at forskning på subseateknologi ville føre til færre offshoreskip i framtida. Der har NTNU allerede gjort betydelig forskning sammen med oljeselskaper.- Fullt automatiserte subseaskip og -installasjoner vil endre mange jobber og der det går fra "man to maschine".
Men hun er ikke bekymret for at utvikling av ny teknologi vil ødelegge for mange arbeidsplasser og mener at det i stedet er store muligheter i havrommet.
- Skal Norge være konkurransedyktig i framtida på dette feltet, må vi være i front. Alt endrer seg - det går mot elektronikk, programmering og datasystemer.
Autonome skip over og under sjø
NTNU ligger også langt framme når det gjelder forskning på autonome skip.- Her går utviklinga veldig fort. Ved autonome skip har man positive effekter gjennom at man kan oppnå økt effektivitet, spare drivsstoff, lage bedre design og få det tryggere med hensyn på helse og sikkerhet, sa Schjølberg.
Hun tror også på autonome skip under sjø.
Det går fra "man to maschine".
Publisert: 27.11.2017 13:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:16