Under verftskonferansen i Ålesund mandag, tok Nicolai Hansteen, leder av Corporate Developent, og Marthe Lamp Sandvik, Head of Oil & Tanker Research, for seg markedsbetrakninger og de store linjene innen shipping og oljeservice-sektoren.
De jobber begge i Lorentzen & Stemoco, et selskap innen skipsmegling, finans- og konsulenttjenester mot shipping og med 100 medarbeidere verden over.
- Tidligere var det egenkapital og obligasjonsgjeld som preget vår bransje mye, men dette er nå vanskeligere å få til og der oljeservice nå opplever en viss struping av kapital. Det er vanskelig å få finansiert både brukte skip og nybygg, sa Hansteen.
- Vi tror at det skal stramme seg til på oljemarkedet, det er ikke noe galt på etterspørselssiden, men det har vært for mye på tilbudssiden. Her tror vi på mer balanse, sa Sandvik.
Blant annet vil India nå for første gang ha en høyere BNP-vekst enn Kina, noe som medfører økning i oljeforbruket.
- I tillegg kommer at produksjonen i USA har flatet mye ut og har ligget stabilt siden i sommer – til tross for at det er mange nye rigger. Utflatingen skyldes reduksjon i produksjonen som følge av reduserte investeringer i store brønner siste par år, derfor vil det også ta tid å komme opp igjen med produksjonen.
- PSV-ratene ligger nå helt nede på nivå med operasjonskostnader Det samme med AHTS, og nå ligger utnyttelsen av ankerhåndteringsskip ned mot 40 prosent på verdensbasis, sier de.
Restrukturering innen oljeserviceskip gjør at Hansteen ser emning på ei ny framtid i næringa, og der han tror at mange av brikkene for supplynæringa er lagt i løpet av neste år.
- Vi ser også at verftene har vært veldig omstillingsdyktige og der det nå er en annen sammensetning på ordreboka enn tidligere. Det er teknologi og innovasjon som kan bringe tilbake denne industrien. Mye har blitt outsourcet til Asia, men med kostnadsveksten der, kan teknologi og innovasjon ta næringen tilbake til Norge, mener Sandvik og Hansteen.
- Vi anslår at shippingsnæringen vil vokse 2,9 prosent i år, og vi ser at veksten i verdensøkonomien går ganske sakte. IMF anslår en vekst på 3,4 prosent neste år, sa Hansteen.
Fraktmarkedene faller innen både bulk og tank.
- Blant annet har gassmarkedet vært nærmest euforisk, med høye rater, men nå peker det nedover.
Ordrebøkene ved asiatiske verft er også lavere enn de har vært.
- Vi vet at verftene har lenge presset ned prisene, og der både statseide og privateide verft i Kina og Korea produserer under kostnad og er basert på subsidier, sa han.
De jobber begge i Lorentzen & Stemoco, et selskap innen skipsmegling, finans- og konsulenttjenester mot shipping og med 100 medarbeidere verden over.
- Tidligere var det egenkapital og obligasjonsgjeld som preget vår bransje mye, men dette er nå vanskeligere å få til og der oljeservice nå opplever en viss struping av kapital. Det er vanskelig å få finansiert både brukte skip og nybygg, sa Hansteen.
Tror på mer balanse i oljemarkedet
Marthe Lamp Sandvik, Head of Oil & Tanker Research, tror at det vil blir mer balanse mellom tilbud og etterspørsel etter olje framover.- Vi tror at det skal stramme seg til på oljemarkedet, det er ikke noe galt på etterspørselssiden, men det har vært for mye på tilbudssiden. Her tror vi på mer balanse, sa Sandvik.
Blant annet vil India nå for første gang ha en høyere BNP-vekst enn Kina, noe som medfører økning i oljeforbruket.
- I tillegg kommer at produksjonen i USA har flatet mye ut og har ligget stabilt siden i sommer – til tross for at det er mange nye rigger. Utflatingen skyldes reduksjon i produksjonen som følge av reduserte investeringer i store brønner siste par år, derfor vil det også ta tid å komme opp igjen med produksjonen.
Tror på ny framtid innen offshore
Hansteen tror at markedene innen rigg og oljeservice, som forsynings- og ankerhåndteringsskip, er i ferd med å bunne ut.- PSV-ratene ligger nå helt nede på nivå med operasjonskostnader Det samme med AHTS, og nå ligger utnyttelsen av ankerhåndteringsskip ned mot 40 prosent på verdensbasis, sier de.
Restrukturering innen oljeserviceskip gjør at Hansteen ser emning på ei ny framtid i næringa, og der han tror at mange av brikkene for supplynæringa er lagt i løpet av neste år.
- Vi ser også at verftene har vært veldig omstillingsdyktige og der det nå er en annen sammensetning på ordreboka enn tidligere. Det er teknologi og innovasjon som kan bringe tilbake denne industrien. Mye har blitt outsourcet til Asia, men med kostnadsveksten der, kan teknologi og innovasjon ta næringen tilbake til Norge, mener Sandvik og Hansteen.
Svak vekst
En relativt svak vekst i verdensøkonomien påvirker shipping-markedene.- Vi anslår at shippingsnæringen vil vokse 2,9 prosent i år, og vi ser at veksten i verdensøkonomien går ganske sakte. IMF anslår en vekst på 3,4 prosent neste år, sa Hansteen.
Fraktmarkedene faller innen både bulk og tank.
- Blant annet har gassmarkedet vært nærmest euforisk, med høye rater, men nå peker det nedover.
Ordrebøkene ved asiatiske verft er også lavere enn de har vært.
- Vi vet at verftene har lenge presset ned prisene, og der både statseide og privateide verft i Kina og Korea produserer under kostnad og er basert på subsidier, sa han.
Mye har blitt outsourcet til Asia, men med kostnadsveksten der, kan teknologi og innovasjon ta næringen tilbake til Norge
Publisert: 01.11.2016 14:12
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:02