Tingstad satser sterkere digitalt
ÅLESUND: Tingstad har et helintegrert, robotisert lagersystem i Breivika. Nå vil de også gjøre et løft innen digitalisering for å effektivisere selskapet ytterligere og også finne gode løsninger for å kommunisere og nå kundene i framtida. 
Nytt

Tingstad satser sterkere digitalt

Tingstad har vært gjennom en snuoperasjon og har gjort innovative satsinger. - Vi står nå overfor et vegskille når det gjelder digitalisering, sier Tore Alm-Ingebrigtsen. 

Kristin Vidhammer
26.01.2018
Tingstad, som er spesialist på feste- og tetningsløsninger, har vært gjennom en snuoperasjon siste årene. Omsetninga har siden 2014 vært rundt 350-360 millioner kroner årlig, med et resultat før skatt i størrelsesorden 17-21 millioner kroner. Dette er en betydelig forbedring i forhold til de foregående årene.
- I fjor omsatte vi for ca. 200 millioner kroner i Norge og 185 millioner i Sverige. Resultatet er på nivå med 2016, rundt 21 millioner kroner. Men vi har enda bedre forventninger til 2018 enn året som har vært. Det går fantastisk bra i Sverige, som er i en høgkonjunktur, sier viseadm. direktør Tore Alm-Ingebrigtsen.

Oppkjøp og utenlandsproduksjon

Tingstad leverer produkter og løsninger til norsk og svensk industri og drives fra anlegg i Ålesund, Oslo, Gøteborg og Gorzow i Polen.
- Vi vurderer nå sterkt å utvide produksjonen i Polen, takket være at det går så bra.
De har etablert salgskontor i flere byer i Norge. I fjor overtok de de siste 40 prosentene i svenske Nordic Fastening Group Holding, slik at de nå eier dette konsernet 100 prosent.
Tingstad har blant annet spesialisert seg på skruer, muttere og pakninger til et bredt spekter av bransjer - alt fra byggebransjen, til møbel, mekanisk industri, verft og offshoreinstallasjoner - for å nevne noen. 40 prosent av omsetninga er spesialprodukt, som er utviklet i samarbeid med kundene, som ofte eier designet.
Les også:

Tunge i nordvest

Totalt har Tingstad 2500 handlende kunder. Av store kunder kan nevnes Kverneland og Rolls-Royce, og de har også nå fått en rammeavtale med Kleven på å levere festemateriell.
- Vår norske virksomhet er tungt rettet mot mekanisk industri i Møre og Romsdal og delvis også Sogn og Fjordane. Det er klart at vi også har fått merke nedgangen i verfts- og oljerelatert industri og med påfølgende økt konkurranse og marginpress, men det er en industri som kommer opp igjen. Dessuten er det en fordel at verftsindustrien er ekstremt krevende kunder, som har bidratt til at vi har måtte gå på tå hev og dermed har løftet oss, sier han.
Både olje & gass-industrien og anlegg & infrastruktur-segmentet, som er motsykliske industrier, er viktige satsingsområder for Tingstad framover.

Robotisering og leveringspresisjon

Tingstad har vist stor evne til nytenking, og allerede i 2007 var de i gang med robotisert lagerstyring; Autostore. Systemet kjøpte de fra Hatteland as, som kunde nummer tre.
- Men det som har vært utfordringen vår, er at lagerboksene har hatt begrensninger på størrelse og vekt. Derfor har vi måtte kjøre de større lagervarene i et separat og eget kransystem fram til nå.Men på grunn av vi har gjennomført et ERP-prosjekt (Enterprise resource planning) i 2017, har vi fått det til at de nå jobber sammen. Dette vil gi oss god effekt på effektivisering, noe vi er sikker på kommer våre kunder til gode.
Bare i Breivika har Tingstad 22.000 lagerførte artikler. Det er 50-80 tonn lagerførte skruer, muttere og pakninger som går ut fra lageret hver uke. Leveringspresisjon er viktig for Tingstad, den ligger på 95 prosent, som er svært høyt.
- Vi skal levere det vi har sagt vi skal levere og på det tidspunktet vi har sagt vi skal gjøre det, understreker Alm-Ingebrigtsen.
De er også godkjent lærebedrift og 90 prosent av medarbeiderne på lageret i Breivika har fagbrev i logistikk.

Vegskille innen digitalisering

De har nå investert i et nytt ERP-system (som er en programvare om støtter opp om flere av en bedrifts virksomhetsområder, som produksjon, lager, salg, innkjøp og økonomi).
- Dermed har vi en ny grunnmur, som gjør det mulig å effektivisere prosessene våre. Ved hjelp av digitalisering kan vi redusere antall arbeidsprosesser og kostnadsdrivere. Derfor står vi nå ved et vegskille, der vi ser på ulike digitale løsninger i dialog med Racer/Avento (N.B: Racer/Avento eier 23,79 prosent i Bakkar og Berg Media, som gir ut NETT NO).
Det handler også om å nå kundene på en smartest mulig måte. De ser også at tradisjonelle innkjøps- og salgskanaler endres når det skjer generasjonsskifte i bedriftene, der yngre og mer utdannede overtar. Spørsmålet er hvordan man skal nå disse og hvordan de bør kommunisere.

Hvordan nå kundene i framtida


- De yngre er mindre lojale og de søker etter leverandører på en helt annen måte enn tidligere. Derfor må vi fange interessen til disse, vise kompetansen vi besitter og forklare dem at en skrue ikke bare er en skrue. Det kan få alvorlige konsekvenser dersom skruer, kombinert med muttere, blir brukt feil for eksempel.
Tingstad lagde en ny kommunikasjon- og merkevareprofil i 2014 og har en helt klar merkevaretankegang.
- Vi ser at det tar tid å bygge opp kjennskap, kunnskap og avdekke kundenes preferanser. Mange kjenner oss gjennom det innarbeidede Koppernæs-navnet og det tar tid å innarbeide ny logo og merkevarenavn.

Gjennomfører kundeatferdsanalyser

De er nå også på veg inn i markedet med et nytt konsept.
- Derfor ser vi nå på hvordan vi kan markedsføre dette gjennom digitale løsninger. Vi kjører også kundeatferdsanalyser, med bistand fra Magne Aarset ved NTNU Ålesund, der vi ber kundene i løpet av en 18-måneders periode gi oss tilbakemelding på hva de mener er viktig for dem og hva de er villig å betale for.
Tingstad har 65 ansatte i Norge og ca. 140 ansatte totalt i Tingstad-konsernet. De er en del av Koppernæs-konsernet, som har milliardomsetning etter at de har kjøpt seg opp i fiskemjøl- og fiskeoljeprodusenten Triple Nine Group. Det er Koppernæs-familien i Ålesund som eier Koppernæs-konsernet.
Les også:
Les også:
Det handler om å nå kundene på en smartest mulig måte. De tradisjonelle innkjøps- og salgskanalene endres 

Publisert: 26.01.2018 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:17