Traaler fra Vard foerst gjennom naaloeyet til Eksportkreditt
TRÅLER: 400 millioner kroner er prislappen på tråleren Nergård-konsernet får levert fra Vard Brattvaag neste år. 
Nytt

Tråler fra Vard først gjennom nåløyet til Eksportkreditt

Brattvåg-verftet til Vard bygger det første fartøyet med finansiering i ny ordning som skal sikre at flere skip bygges i Norge.

Marius Rosbach
03.05.2019
Eksportkreditt Norge har signert den første låneavtalen som faller innunder et nytt skipsfinansieringstilbud som skal sikre at det bygges flere skip ved norske verft. Ordningen var medvirkende til at Nergård-konsernet valgte å bygge ved Haram-verftet i stedet for utlandet.

– Vi var faktisk svært nær å signere avtale for å bygge fartøyet ved et utenlandsk verft, men det nye skipsfinansieringtilbudet var viktig når det gjelder vår beslutning om å bygge i Norge. Dette skipsfinansieringstilbudet bidrar til å gjøre det mer økonomisk forutsigbart å bygge båten ved et norsk verft, og det er vi glad for, sier Tommy Torvanger, CEO i Nergård konsernet,
Les mer om ordningen:

Tegnet av Vard Ålesund

Tråleren Vard Brattvaag skal bygge for Nergård er av typen Vard 8 02 design, tegnet av Vard sin designavdeling i Ålesund. Det 80 meter lange og 17 meter brede fartøyet skal leveres første kvartal neste år. Fartøyet vil ha både diesel-mekanisk og diesel-elektrisk fremdrift, kombinert med batterier.
Tråleren blir utstyrt med en ny fangstløsning med en tank for inntak og oppbevaring av levende fisk. Om bord blir det også fiskefabrikk, stor lagringskapasitet for kjøling og frysing, i tillegg til ensilasjetanker for lagring av hode og innmat. Det gjøres for å sikre at mest mulig av råstoffet blir utnyttet.

Gjelder fartøy i norske farvann

Det nye skipsfinansieringstilbudet, ble satt i verk sommeren 2018, og inkluderer også fartøy som bygges ved verft i Norge for bruk i norske farvann. Det omfatter blant annet finansiering av fiskebåter, ferger, hurtigbåter og brønnbåter.
– Dette tilbudet kan bli viktig for fiskeri- og havbruksnæringen, og det er gøy å se at den første signerte avtalen gjelder en fiskebåt. Jeg er glad for at rederiene bruker dette tilbudet, sier fiskeriminister Harald Tom Nesvik.

Har fått 27 søknader

Ved utgangen av 2018 hadde Eksportkreditt Norge fått 27 søknader på det nye tilbudet til skipsfinansiering. I verdi representerer dette kontrakter for rundt 40 prosent av hele ordreinngangen ved norske skipsverft i 2018.
Eksportkreditt Norge bistår med et lån tilsvarende 354,3 millioner kroner som skal utbetales i euro, med 12 års løpetid. Lånet garanteres av et konsortium bestående av SpareBank 1 Nord-Norge, SpareBank 1 SMN og Sparebanken Sogn og Fjordane.
Eksportkonferansen 2019:


Dette tilbudet kan bli viktig for fiskeri- og havbruksnæringen

Publisert: 03.05.2019 23:30

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:34