Ålesundtunnelene tunnel samferdsel foto marius 11
VIL HA MINDRE TRAFIKK: Statens vegvesen vil innføre tiltak for å redusere trafikken i Ålesundtunnelene. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Vil senke trafikken med buss og båt til byen

Bompenger kan bli aktuelt i Ålesundtunnelene – men bare om lokale politikere sier ja.

Marius Rosbach
18.03.2024

Forslaget fra Statens vegvesen om hvordan sikkerheten i Ålesundtunnelene kan forbedres, har skapt betydelig oppmerksomhet de siste dagene. Utredningen er gjort på bestilling fra Samferdselsdepartementet.

Sunnmørsposten har omtalt tiltakene som også kan inkludere bompenger, og en rekke personer - blant dem Ålesund-ordfører Håkon Lykkebø Strand - har tatt til ordre for at det er en dårlig løsning.

Trenger grønt lys fra lokalpolitikerne
Bompenger er også en løsning som er lite trolig – uten en velsignelse fra politikerne i Ålesund og Giske kommuner.

– Nå skal forslaget ut på en bred høring gjennom ekstern kvalitetssikring, så skal regjeringa ta en avgjørelse i ettertid. Når det gjelder bompenger, så er det så vidt jeg kjenner til, aldri blitt godkjent uten støtte fra lokale myndigheter, sier Ole-Mathias Nes Statens Vegvesen til NETT NO.

Før et prosjekt som inkluderer finansiering med bompenger kan starte opp, må det foreligge et lokalpolitisk vedtak i kommunen og/eller fylket, forklarer han.

Vil ha mer buss og ny ferje
Nes er prosjektleder for konseptvalgutgreiinga som Statens vegvesen nå har lagt på bordet.

I rapporten som er sendt til Samferdselsdepartementet, går vegvesenet inn for løsning som inkluderer ei vesentlig oppgradering av busstilbudet, etablere en ny passasjerbåt mellom Valderøya og Ålesund og ei oppgradering av tunneler og kryss.

I rapporten blir ikke båt-konseptet konkretisert, men prosjektlederen forteller at de har sett for seg et konsept tilsvarende Nesoddbåtene på Oslofjorden. Samtidig vil det trolig være behov for et fartøy som kan ta om bord utrykningskjøretøy i beredskapssituasjoner.

Samla kostnad på 3,8 milliarder
I oppgraderingen ligger også mulighetene for å etablere rømningsrom i eksisterende tunneler, om dette blir en godkjent løsning. I tillegg er det tatt høyde for å bygge gang- og sykkelveg over Gjøsundet og overbygde sykkelparkeringer ved ulike knutepunkt.

Den samla kostnaden for disse tiltakene er 3,8 milliarder kroner. Om tiltakene ikke gir god nok effekt, kan nye parallelle tunnelløp være et alternativ. Det siste vil trolig koste drøyt ti milliarder.

Les hele rapporten her (ekstern lenke)

Trenger bompenger for å oppnå mål
Bakgrunnen for at forslagene kommer på bordet, er vegvesenet mener stadig økende trafikk i tunnelene krever bedre sikkerhet.

Nes påpeker at løsningene med mer buss og ny ferje, i tillegg er avhengig av såkalte begrensende tiltak, eller restriktive - som for eksempel bompenger – for å oppnå målet om mindre trafikk.

Ifølge vegvesenet sine analyser er det behov for en bomtakst fra 75 til 100 kroner i hver tunnel, avhengig av hvilke valg som gjøres ellers, for at trafikken ikke skal øke ytterligere.

– Kollektivløsninger taper kampen
For å redusere trafikken, må bomtakstene trolig være høyere.

– Vi ser i analysene og fra andre byområder i landet med sterk vekst, at kollektivløsninger taper kampen mot bilen dersom de ikke er kombinert med restriktive tiltak, eller andre insentiv til å velge kollektiv, sier Nes.

– Det er også mulig å gjøre andre tiltak, påpeker prosjektlederen.

Han understreker at takstnivået som er referert til, er et utgangspunkt for å illustrere hva som gir nullvekst.

– Det er summen av ulike mulige tiltak som bompenger, økt rutetilbud for buss og båt, prisnivå kollektivtilbud - og for eksempel parkeringsrestriksjoner, som i sum vil dimensjonere hvilken takst som er nødvendig for å dempe trafikkveksten gjennom tunnelene over tid, legger han til.

Publisert: 18.03.2024 13:15

Sist oppdatert: 18.03.2024 13:15

Mer om