Imponert over utvalget i kjøleveggen
UT FOR Å LÆRE: Janita Arhaug i NCE Blue Legasea (innfelt) tok fiskere med til sjømatmesseen i Barcelona for å lære om sjømatmarkedet i Spania. Foto: Anne Marthe Vestre Berge/NCE Blue Legasea.
Synspunkt

Aha-opplevelser for fiskere på markedstur

Fiskere som reiste på markedstur til Spania fikk oppleve en sjømatverden de ikke visste fantes. Nå vil de vite mer om produkter, marked, merkevarebygging og teknologi, skriver Janita Arhaug i NCE Blue Legasea.

03.06.2022

Nysgjerrigheten var til å ta og føle på da fiskerne samlet seg foran fiskediskene. Metervis med lekkert dandert fersk sjømat av førsteklasses kvalitet strålte mot oss. For kvalitetsbevisste fabrikksjefer- og formenn var dette et syn de aldri vil glemme. Som fiskere opplevde de nå en felles yrkesstolthet med fiskehandlerne bak diskene i Barcelona. Og det stoppet ikke ved fiskediskene. Langs veggene var kjølevegger og fryseskap med en uendelighet av sjømatprodukter i alle varianter.

Mange forbinder Spania med sol og flotte strender. Vi i NCE Blue Legasea tok fiskere med til Barcelona for å lære om marked, merkevarebygging, utvalg av produkter og teknologi innen sjømatnæringen.

Norge ligger etter
Selv om Norge er en stor fiskerinasjon så er vi langt fra på samme nivå når det gjelder sjømatutvalget som spanjolene. Derfor var det veldig relevant å ta med fiskerne til Spania. I tillegg til omvisning i supermarkedenes fiskedisker og på fiskemarkedene, fikk fiskerne møter Innovasjon Norge, Norges Sjømatråd og organisasjonen FEDEPESCA som organiserer spanske sjømatbedrifter. Slik fikk vi dannet oss et godt oversiktsbilde over forholdet mellom Norge og Spania, samt hvilke trender som gjelder.

Se video fra turen her

Spanjolene spiser i snitt 24,8 kg sjømat per år, mens vi nordmenn konsumerer i underkant av 20 kg sjømat per år. Selv om det er et fantastisk utvalg av sjømat i butikkene går sjømatkonsumet blant spanjolene ned. Pandemien har påvirket folks spisevaner, og leveranser av sjømat på døra fra de tradisjonelle fiskehandlerne har vokst frem som et populært alternativ. Dette lærte vi på vår markedstur til Spania.

Ekstra motivasjon
Å forstå forbrukertrender og muligheter i markedet er viktig hvis vi skal henge med blant verdens største sjømatnasjoner.

Eksportørleddet besitter mye informasjon som kan være nyttig for fiskerne å vite om. Selv har jeg vært så heldig og fått jobbet mye med å vise frem bredden av sjømatnæringen i Norge overfor ungdom, lærere og norske og utenlandske journalister. Jeg har også deltatt på markedsreiser i flere land i regi av mine tidligere jobber.

Gnisten til å ta med fiskere ut i markedet ble tent for om lag tjue år siden da vi på AS Sjøbruk i Vesterålen fikk muligheten til dette gjennom vår eksportørkontakt Carl Johan Pettersen. Vi som jobbet i produksjonsledelsen og en av fiskerne ble med til Portugal. Der fikk vi møte kjøperne av vår saltfisk, og vi lærte om det portugisiske markedet.

Opplevelsen ga både fiskeren og oss som jobbet på fiskeanlegget aha-opplevelser og ekstra motivasjon som vi kunne ta med hjem.

Deltok på verdens største sjømatmesse
Dyktige folk på sjø og land sørger for at vi er en verdensledende nasjon innen eksport av sjømat. Ute i markedene blir fisk og annet marint råstoff forvandlet til produkt og matretter som man vanskelig kan forestille seg uten å ha opplevd det. Derfor var det ekstra kjekt å ta med fiskere på en markedsreise til Spania.

For å skjønne det totale omfanget av sjømat deltok vi sammen med fiskerne på verdens største sjømatmesse, Seafood Expo Global/Seafood Processing Global. Messen ble avholdt i Barcelona og fremstod som et flott internasjonalt utstillingsvindu for sjømat- og utstyrsleverandører. Norske bedrifter var hjertelig til stede med stands og personell. Det foregikk en hektisk møtevirksomhet mellom leverandører og kunder som fiskerne fikk ta del i.

La oss gi de mer!
Turen vår til Spania var en del av prosjektet «Fra fartøy til marked». Før vi startet prosjektet hadde vi stor tro på at en nøkkelfaktor for å lykkes i arbeidet med å øke verdien av marint råstoff er å involvere fiskerne mer i de ulike prosessene i verdikjeden på land. Nå har første kull gjennomført, og vi har evaluert prosjektet.

Tilbakemeldingene vi har fått fra både rederi og fiskerne som deltok på markedsturen til Spania er at dette er et opplegg som bør videreføres, og som mange innen næringen vil ha utbytte av å delta på. Miksen av besøk og kunnskapsdeling hos utstyrsleverandører, fiskeindustri og virkemiddelapparat heime i Norge og markedsturen med fiskebutikker, god mat og deltakelse på sjømatmesse frister til gjentakelse.

Fra fartøy til marked
Som tidligere fisker så er jeg spesielt glad for å ha fått muligheten til å jobbe med dette prosjektet sammen med Møreforskning, Innovasjon Norge og våre andre samarbeidspartnere.

Og fiskerne ønsker mer.

Samtlige svarer at det å bokstavelig talt få være med på reisen fra fartøy til marked har overgått deres forventninger, og at det er svært sannsynlig at de vil anbefale samlingene til en venn eller kollega.

For rederiene, utstyrsleverandørene og virkemiddelapparatet er en viktig tilbakemelding fra fiskerne at samtlige som deltok nå har blitt mer motivert til å jobbe med utviklingsprosjekter i fiskerinæringen enn de var før samlingen.

I NCE Blue Legasea skal vi fortsette å jobbe med målrettede aktiviteter som inkluderer fiskere.

Publisert: 03.06.2022 08:26

Sist oppdatert: 03.06.2022 10:31

Mer om
Annonsørinnhold