Nicolai Astrup valkampmote i Heroy 2025 foto Ogne Oyehaug
UENIG: Nicolai Astrup, her på et valgkamp-møte i Herøy før Stortingsvalget - vil ikke bygge skipstunnelen. Det et feil valg, argumenterer prosjektleder Tommy Sperre i Nøæringsforeninga i Ålesund. Foto: Ogne Øyehaug.
Synspunkt

Bli med ut på Stad før du skroter tunnelen

En grov feilvurdering, skriver prosjektleder Tommy Sperre i Næringsforeninga i et åpent brev til Nicolai Astrup (H) om å skrote prosjektet.

28.10.2025

Hei Nicolai,

Takk for sist. Jeg skriver til deg som prosjektleder i Næringsforeninga i Ålesund – og på vegne av over 500 aktører i næringslivet på kysten – med én tydelig beskjed:

Stad skipstunnel er ikke et sløseriprosjekt. Den er helt nødvendig.

Du har nylig varslet at du vil skrote prosjektet dersom du blir ny Høyre-leder. Det vil være en grov feilvurdering – både økonomisk, næringspolitisk og geografisk.

Det handler om sikkerhet, forutsigbarhet og verdiskaping.

Stadhavet er Norges farligste havstrekning – et område der sjøfolk i århundrer har måttet vente på været. Her utsettes både liv, verdier og varekjeder for betydelig risiko.

For bedrifter som Rostein AS, et av Norges største brønnbåtrederier, er skipstunnelen ikke «kjekt å ha» – den er kritisk infrastruktur. De krysser Stad mellom 1000 og 2000 ganger årlig, ofte i svært krevende forhold og noen ganger kommer de seg rett og slett ikke over. En tunnel ville spart dem for flere døgn med forsinkelser hvert år, gitt økt forutsigbarhet, lavere driftskostnader, og bedre dyrevelferd for fisken de transporterer.

Konsernsjef Odd Einar Sandøy i Rostein sier det klart:
- Tid er penger. Vi hadde blitt en storforbruker av tunnelen.

Du etterlyser ansvarlighet. Dette er ansvarlighet.

Stortinget har allerede gjort det riktige: De har gitt Kystverket i oppdrag å fullføre anbudsprosessen og skaffe en endelig pris. Å kreve oversikt før beslutning er ikke uansvarlig – det er nødvendig styring.

Samtidig står næringslivet samlet: Over 500 aktører, blant annet Mowi, Havila Kystruten, Norges Fiskarlag, Sølvtrans, NHO og Maritimt Forum, har signert oppropet «Vi forventer bygging av Stad skipstunnel».

Dette handler om Norges sjøvei.

Vi snakker ofte om å flytte mer gods fra vei til sjø. Stad skipstunnel er det eneste prosjektet som faktisk gjør det mulig. Den gir sjøtransporten regulariteten som trengs for at næringslivet kan satse. Det betyr:

  • tryggere ferdsel
  • lavere utslipp
  • færre vogntog på veiene
  • og styrket beredskap

Å avlyse dette nå vil ikke være kostnadskutt – det vil være langsiktig svekking av kysten. Norge er og blir en kystnasjon og det forplikter. Tunnelen er en investering i Norges viktigste transportåre – som er sjøveien. Dette handler til syvende og sist om hvilken retning vi vil gå som land: Skal vi være en moderne kystnasjon med infrastruktur som fungerer – eller snu ryggen til vår egen sjøvei?

Bli med ut – og opplev realitetene.

Vi i næringslivet ønsker dialog, ikke avstand. Derfor gjentar vi herved invitasjonen fra Rostein AS ved Vice President Glen Bradley:
Bli med MS Ro Fjord over Stad i storm – slik at du kan se og kjenne på kroppen hvorfor denne tunnelen er nødvendig. Ta gjerne med Jonas Gahr Støre også.

Blir du med?

Publisert: 28.10.2025 11:50

Sist oppdatert: 28.10.2025 12:14

Mer om