Ferja setter bom for utvikling
TAPER TID PÅ FERJE: Bro i stedet for ferje mellom Hareid og Sulesund vil skape en sterkere arbeidsmarkedsregion, mener Egil Giørtz.
Synspunkt

Ferja setter bom for utvikling

Venting på ferjer koster tid og penger, skriver administrerende direktør Egil Giørtz i H.I. Giørtz.

12.12.2016
Det startet med kaffi og te, sukker og mel, sirup og margarin. H.I.Giørtz har i over hundre år sørget for å sende matvarer utover i distriktet. Nå leverer vi alle slags matvarer til 130 butikker og 650 serveringssteder over hele Sunnmøre og Nordfjord. Vi skal levere i tide til din kjøpmann slik at du får kaffe til frokosten, frukt til matpakken og noe du kan lage middag av. Det betyr også at vi er storforbrukere av ferjer. Og i vår hverdag er ferjene en tidstjuv. Vi venter på ferja som er forsinka. Vi venter på neste ferje fordi den vi skulle ta var full. Vi venter og venter. Og det koster både tid og penger.
Men det gjelder ikke bare oss. Ferjene mellom Hareid og Sulesund frakter over 800.000 kjøretøy over Sulafjorden hvert år, og strekningen er med det et av de mest trafikkerte ferjesambandene i landet. Men både i fjor og året før var det 12.000 kjøretøy som ikke kom med ferja. På det meste er det nesten 2.000 gjenstående biler i måneden.
Med hele vårt nettverk sørover på Sunnmøre og i Nordfjord vil Hafast gjøre hverdagen for oss lettere. Det blir enklere å planlegge transport og vi slipper ventetid. Det igjen vil gjøre det enklere for kjøpmannen på butikken og kokken på restauranten som venter på varene.
Men vi ser også nytten av å binde Sunnmøre tettere sammen i en større sammenheng. Hafast vil knytte ytre, søre Sunnmøre sammen med Ålesund-regionen. Det vil bygge en større og sterkere bo- og arbeidsmarkedsregion. Det igjen vil gjøre det enklere for folk å bo på Sunnmøre – og flytte til Sunnmøre. Og for både oss i H.I.Giørtz og for andre bedrifter vil det bety et større marked når vi skal knytte til oss nye medarbeidere.
Hafast og et mer sammenbygd Sunnmøre vil også bety vekst og utvikling for alle næringer. For Hafast sin del er det regnet ut at det verdiskapningen per arbeidstager vil øke med 130.000 kroner. Bygging av Hafast i kombinasjon med Møreaksen vil etablere en effektiv transportakse gjennom en helt spesiell region for vekst og verdiskaping. Med Hafast og Møreaksen på plass vil det utløse fire milliarder kroner i ny verdiskaping hvert år. Det gjør denne strekningen til en av de mest lønnsomme på hele ferjefri- E39-prosjektet.
Vi vet nå at Hafast kan bygges. Det er teknologisk mulig. Det er allerede startet med målinger i Sulafjorden, for å få mer kunnskap slik at planleggingen kan gå over i en ny og mer konkret fase. Vi må nå sikre oss at det blir penger til videre planlegging og at Hafast kommer med i ny Nasjonal Transportplan som skal legges frem for Stortinget til våren.
Ferja mellom Sulesund og Hareid er ikke bare en tidstjuv for næringslivet og privatpersoner, den setter også bom for videre utvikling av Sunnmøre.

Publisert: 12.12.2016 09:34

Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41