Naeringslivet bruker ikke sykkel
Da kan de umulig ha regnet på hva 19 kilometer spart kjøring vil ha å si i et slikt regnestykke
Synspunkt

Næringslivet bruker ikke sykkel

Vei-byråkratiet har forelsket seg i sykkelstier og kollektivtrafikk i iveren etter å være politisk miljø-korrekt, og har tydeligvis satt på seg skylapper slik at helheten forsvinner. I hvert fall vektlegger de ikke det transportbehovet næringslivet trenger framover.

03.12.2015
I disse dager sirkulerer en "dokumenthaug" med navnet Konseptvalutgreiing for transportsystemet i Ålesund, populært kalt KVU Ålesund. Fylkeskommunen, kommuner og ulike organisasjoner og selskaper har i høring gitt til kjenne sitt syn på dette arbeidet fra Statens vegvesen. Og enda flere burde tatt seg tid til å kikke på disse mange sidene, for her gis det føringer 25 år opp og fram som ikke er spesielt lystig lesing. I hvert fall ikke for alle som er avhengig av små eller store biler for å få en effektiv hverdag mellom fjorder og fjell på Sunnmøre.
Politikere og administrasjonen i Sula kommune har imidlertid satt fingeren på en del svakheter - og de finnes det mange av - i denne utredningen. De peker på at man må se regionen under ett, og ikke stoppe ved kommunegrensene. Denne KVU-en fikk jo i oppgave å se på situasjonen i og rundt Ålesund.
Størsteparten av trafikken på Sula er som kjent gjennomgangstrafikk fra to av de største ferjesambandene i fylket, Hareid - Sulesund og Festøy - Solevåg. I tillegg til at 2300 sulalendinger daglig pendler til Ålesund. Derfor sier de klart at en framtidig Borgundfjordtunnel fra Gåseid til Vedde blir en viktig del av nord - sør aksen til Sula og videre sørover. Slik Nordøyvegen og Hamnsundsambandet vil gå nordover.
Statens vegvesen har imidlertid funnet ut at Borgundfjordtunnelen ikke bør utbygges nå. De vedgår at prosjektet har (sitat): "Stor positiv netto nytte og vil redusere sårbarheita til vegsystemet." Men ettersom tunnelen ensidig vil legge til rette for økt bilbruk, vender de tommelen ned av det de hevder er miljøhensyn. Da kan de umulig ha regnet på hva 19 kilometer spart kjøring vil ha å si i et slikt regnestykke, ei heller hva hurtigbåten Ålesund - Langevåg representerer av miljøsvineri.
Kan denne negative innstillingen til Borgundfjordtunnelen ha sin årsak i at dette prosjektet er privat initiert? Og tenkt gjennomført og finansiert utenom statens styringssystemer? Eller er det andre ukjente årsaker? Man kan i hvert fall lure...
Sunnmørsposten har gjennom alle år vært en aktiv medspiller når sunnmørsk utålmodighet og dugnadsånd har presset fram nye og effektive veiløsninger til innbyggernes og næringslivets beste. Men mandag (18. november) trår de feil - vi får håpe at dette var en ulykke og ikke starten på et linjeskifte. For her ser de plutselig vekk fra hva Borgundfjordtunnelen vil bety for en region som satser på fortsatt vekst i næringsutvikling og folketall. I mandagens leder tar man utgangspunkt i at denne tunnelen vil sende et sted mellom 7.000 og 14.000 (nye?) biler i døgnet inn i Ålesunds-trafikken. Så feil kan man ta! Og som det heter i skispråket: Når man bommer på hoppkanten, blir svevet deretter.
Sunnmørspostens redaktør vil heller snakke om bybane fra Moa til sentrum. Og støtter kanskje også en ekspress-sykkelvei fra Magerholm til Hessa? Vi får håpe at avisas fotografer og journalister fortsatt skal komme raskt og effektivt fram med bil, og ikke blir utstyrt hverken med sykkel eller klippekort på bussen! Det vil i hvert fall ikke skape ei bedre avis.

Publisert: 03.12.2015 14:55

Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41