Anbefaler satsing paa bunnfast vindkraft
MANGE SKIP: Det er stort behov for både skip, utstyr og teknologi til vindkraftmarkedet i årene framover. Analysesjef Erik Tønne i Clarksons Platou viste blant annet til hvordan de hadde bidratt til at Acta har bygd serviceskip for vindkraft ved Ulstein verft. 
Nytt

Anbefaler satsing på bunnfast vindkraft

Analysesjefen i Clarksons Platou mener norsk verftsindustri ikke kan vente på et gjennombrudd for vindkraft til havs.

Marius Rosbach
05.11.2019
Under tirsdagens verftskonferanse var analysesjef Erik Tønne fra Clarksons Platou tilbake med sitt syn på de store linjene for behovet for transport til havs.
De lange linjene er positive for både skipsfart generelt, og offshore olje- og gass, ifølge analysesjefen. Samtidig påpekte han at oljeservice fortsatt trenger tid for å hente seg inn – og at det går sakte.

– Store utbygginger allerede

Tønne viktigste budskap var at norsk industri ikke kan vente på et «gjennombrudd» for vindkraft til havs og at det bør satses umiddelbart på bunnfast vindkraft langs kysten.

– Når jeg hører Dagsnytt 18 og diskusjonene der, så får jeg inntrykk av at vi skal vente på offshore havvind. Poenget er at det foregår store utbygginger allerede i dag. Vi mener norsk industri må være med for ikke å bli forbigått av konkurrenter utenfra, sa Tønne til den fullsatte salen.
Kraftig økning i markedet for fornybar energi er en langsiktig makrotrend som han tror blir viktig for verftsnæringen. Samtidig tror han leverandørindustrien kanskje er de som vil ha mest business å hente i dette markedet.

Mer om verftskonferansen:



Behov for skip og utstyr

Tønne viste til at det allerede er kraftig vekst i Nord-Europa og flere andre steder i verden. Clarksons Platou spår en årlig vekst for markedet på rundt 15 prosent.
– Dette er allerede stor business. Dette har kommet allerede og er stort, sa Tønne og viste til veksten i ulike deler av verden.
Prognosene viser også at det er stort behov for rigger på kort sikt, og at det på lengre sikt er behov både for vedlikehold og serviceskip.
Til sammen anslår Clarksons Platou et behov for opptil 100 serviceskip i dette markedet i løpet av de ti neste årene. I tillegg mener de det er behov for 15-20 fartøy til installasjonsarbeid og 5 til 15 fartøy til kabellegging.

Cruise, ferje og fisk fortsatt viktig

I fjor pekte Tønne på positive trekk som han mente ville føre til bygging av flere skip. I år pekte han på flere usikkerhetsmomenter på kort sikt, som svekket brutto nasjonalprodukt og internasjonal handel.
Tønne mener verftene har vært flinke til å sikre seg nye oppdrag i cruise, fisk og ferje-markedene, og at dette ville fortsette å være viktig framover. Han trodde også på enkelte nybygg til oljeservice.

Les mer:


Analyse:


Vi mener norsk industri må være med for ikke å bli forbigått av konkurrenter utenfra

Publisert: 05.11.2019 12:18

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:43