Nytt
Bytter perm med skjerm
I stedet for å drasse med seg permer med sjekklister og skjema samler Jørn Klungsøyr i Zegeba alt på en skjerm.
Kristin Vidhammer
16.01.2016
Selskapet, som er inkubatorbedrift gjennom ÅKP (Ålesund Kunnskapspark), har utviklet ny teknologi som skal gjøre datafangst og håndtering av data lettere og mer effektivt. De digitaliserer data fra skjema, sjekklister og rapporter, og løsningene kan brukes på web, mobile plattformer og også offline. Selskapet har allerede fått kontrakt med tunge, internasjonale bedrifter.
Eksempelvis ønsker Zegeba å gjøre arbeidsdagen til teknikere og servicepersonell på inspeksjoner lettere. I stedet for at de fyller ut inspeksjonsrapporter og skjema på papir, og deretter legger dataene inn i databaser, vil Zegeba tilby en løsning der dataene ute på inspeksjonen kan legges rett inn på en Ipad eksempelvis.
- Våre løsninger omfatter alt av dokumentasjon, og alle som jobber med å legge inn data, kan være potensielle kunder. Det å finne effektive løsninger for det som er tidstjuver for bedriftene, vil være viktig. Her er det mange muligheter. Utfordringene er også de samme på tvers av bedrifter og bransjer, sier gründer og hovedaksjonær Jørn Klungsøyr.
Ifølge Klungsøyr, kunne de eksempelvis erstattet skjemaløsningen som Altinn tilbyr i dag.
- Vi kunne gjort løsningen mye mer moderne, og også redusert driftskostnadene med trolig 90 prosent, sier han.
Det unike ved teknologien, er at den ikke krever serverkobling og programmering.
- Vi har isteden flyttet logikk og flyt til nettleseren og til app. Det gjør at man kan lage digitale skjema/rapporter uten programmering og uten nettkobling. Det er dette som gjør at teknologien er unik, fleksibel og også svært kostnadsbesparende.
-Da jeg jobbet ute i felt, opplevde jeg at det var et behov for mobile løsninger for datafangst når det gjaldt vaksinedata, kliniske prøver og helsestasjondata. Det er open source løsninger jeg siden har jobbet med, og på Universitetet i Bergen ledet jeg opp til 15 ansatte og som var basert i mange land.
Nå har han plukket med seg noen av de skarpeste hodene inn i det relativt nyetablerte selskap Zegeba. De er nå fem stykker, og geografisk sitter de spredt i Norge, USA og Gran Canaria. De har jobbet med å utvikle løsningene siden 2012/2013.
- Vi har hatt pilotprosjekt med flere potensielle kunder, og ett av de er med Inmarsat Solutions. Nå er løsningen ferdigutviklet til bruk, og Inmarsat er den første maritime kunden som nå kjører vår løsning for fullt, sier Klungsøyr.
Selskapet er også i kontraktsforhandlinger med flere andre, store pilotkunder.
- Vi har fått god støtte fra Innovasjon Norge, blant annet etableringstilskudd. Vi har også fått god hjelp gjennom Trond Lervik i ÅKP, og som har vært en god rådgiver, mentor og tilrettelegger for oss
Selskapet er lokalisert på NMK.
- Her er vi midt i smørøyet og nær både bedrifter og NTNU blant annet.
Klungsøyr regner med en omsetning i år på 2-3 millioner kroner, og tror at omsetningen om noen år kan komme opp i både 50 og 100 millioner kroner.
De selger Zegeba som en abonnementsløsning, skybasert eller som en lisens for å kjøre på egne servere.
- Vi har planer om å sette opp en franchisemodell i mange land og vokse via denne modellen. Innenlandsmarkedet vil vi betjene selv, sier han.
Eksempelvis ønsker Zegeba å gjøre arbeidsdagen til teknikere og servicepersonell på inspeksjoner lettere. I stedet for at de fyller ut inspeksjonsrapporter og skjema på papir, og deretter legger dataene inn i databaser, vil Zegeba tilby en løsning der dataene ute på inspeksjonen kan legges rett inn på en Ipad eksempelvis.
Unik teknologi
Mange bedrifter bruker mye tid og ressurser på håndtering av rapporter, sjekklister og skjema.- Våre løsninger omfatter alt av dokumentasjon, og alle som jobber med å legge inn data, kan være potensielle kunder. Det å finne effektive løsninger for det som er tidstjuver for bedriftene, vil være viktig. Her er det mange muligheter. Utfordringene er også de samme på tvers av bedrifter og bransjer, sier gründer og hovedaksjonær Jørn Klungsøyr.
Ifølge Klungsøyr, kunne de eksempelvis erstattet skjemaløsningen som Altinn tilbyr i dag.
- Vi kunne gjort løsningen mye mer moderne, og også redusert driftskostnadene med trolig 90 prosent, sier han.
Det unike ved teknologien, er at den ikke krever serverkobling og programmering.
- Vi har isteden flyttet logikk og flyt til nettleseren og til app. Det gjør at man kan lage digitale skjema/rapporter uten programmering og uten nettkobling. Det er dette som gjør at teknologien er unik, fleksibel og også svært kostnadsbesparende.
Så det var et behov
Jørn Klungsøyr har lang og bred bakgrunn. Han er både utdannet sjukepleier, har en master i internasjonal helse og informatikk, samt en doktorgrad rundt open source teknologi som er satt på vent for å starte Zegeba. Han har jobbet ute i felt med helse, blant annet for Kirkens Nødhjelp i Etiopia. Det var da han så at det var behov for andre løsninger enn de eksisterende. Siden har han jobbet mange år på Universitetet i Bergen, og der han har ledet store forskningsprosjekt innen open source-teknologi.-Da jeg jobbet ute i felt, opplevde jeg at det var et behov for mobile løsninger for datafangst når det gjaldt vaksinedata, kliniske prøver og helsestasjondata. Det er open source løsninger jeg siden har jobbet med, og på Universitetet i Bergen ledet jeg opp til 15 ansatte og som var basert i mange land.
Nå har han plukket med seg noen av de skarpeste hodene inn i det relativt nyetablerte selskap Zegeba. De er nå fem stykker, og geografisk sitter de spredt i Norge, USA og Gran Canaria. De har jobbet med å utvikle løsningene siden 2012/2013.
Store referansekunder
Den første kunden til selskapet er WHO i Geneve, og de har vært betalende kunde ett år. Selv om historikken har vært fokus på helse, har Zegeba nå et spesielt fokus på maritim og marin industri. De har også i samarbeid med Rolls-Royce Marine Brattvåg, Inmarsat Solutions og OptimarStette fått prosjektmidler fra GCE Blue Maritime til et prosjekt kalt Forms@Work.- Vi har hatt pilotprosjekt med flere potensielle kunder, og ett av de er med Inmarsat Solutions. Nå er løsningen ferdigutviklet til bruk, og Inmarsat er den første maritime kunden som nå kjører vår løsning for fullt, sier Klungsøyr.
Selskapet er også i kontraktsforhandlinger med flere andre, store pilotkunder.
Store utviklingskostnader
Ifølge Klungsøyr har de så langt brukt ca. 15.000 timer på utvikling av produktet.- Vi har fått god støtte fra Innovasjon Norge, blant annet etableringstilskudd. Vi har også fått god hjelp gjennom Trond Lervik i ÅKP, og som har vært en god rådgiver, mentor og tilrettelegger for oss
Selskapet er lokalisert på NMK.
- Her er vi midt i smørøyet og nær både bedrifter og NTNU blant annet.
Globale ambisjoner
Selskapet har ambisjoner om å bli en global aktør på effektiv digitalisering.Klungsøyr regner med en omsetning i år på 2-3 millioner kroner, og tror at omsetningen om noen år kan komme opp i både 50 og 100 millioner kroner.
De selger Zegeba som en abonnementsløsning, skybasert eller som en lisens for å kjøre på egne servere.
- Vi har planer om å sette opp en franchisemodell i mange land og vokse via denne modellen. Innenlandsmarkedet vil vi betjene selv, sier han.
Målet er at kundene skal kunne erstatte alt av papirskjema og gamle datasystemer, og å få en digital løsning som er integrert med sine egne systemer
Publisert: 16.01.2016 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:52