Cruisenettverk vil bygge VS Norway
KUNSTIG TILNÆRMING: Oddbjørn Hatløy fra Norwegian Rooms i VR-laben til Ålesund Kunnskapspark på Nørve. Flere bedrifter ønsker å ta i bruk virtuell virkelighet i arbeidet sitt.  
Nytt

Cruisenettverk vil bygge «VS Norway»

Startet nettverk for cruiseleverandører i Ålesund. Virtuell virkelighet står sentralt.

Marius Rosbach
18.02.2019
Etter at cruisemarkedet har seilt opp som et voksende marked for den maritime bransjen, ser flere bedrifter muligheter til å levere sine produkt hit.
Men for mange kan veien inn være vanskelig. Derfor har en rekke bedrifter nå
– Blant annet skal nettverket i fellesskap eie et digitalt cruiseskip. Vi har veldig mange bedrifter som ønsker å ta i bruk VR som verktøy. Vi tenker langsiktig med dette nettverket og vil lære bedriftene om cruisemarkedet - og ikke minst veilede inn i markedet, forteller daglig leder Oddbjørn Hatløy i Norwegian Rooms Cluster til NETT NO.

Vil bygge virtuelt cruiseskip

Sammen med næringsklynga GCE Blue Maritime Cluster har de tatt initiativ til nettverket, som allerede har hatt noen få samlinger.
Mandag ble avtalen om samarbeid signert på Campus Ålesund. Ledende lokale bedrifter som Ulstein, Vard, Kleven, Jets og Ekornes er med på etableringen.
– Nå som «SS Norway» er blitt spiker, har vi veldig lyst til å bygge et «VS Norway» - et virtuelt cruiseskip som dette nettverket kan eie i fellesskap. Det handler om samarbeid der vi kan dele kostnadene ved å eie sammen, forklarer han.
Hatløy ser for seg at leverandører som Jets, Ekornes og Fora Form kan ha egne dører inn til sine løsninger på et slikt digitalt cruiseskip.

Ulike typer leverandører

Mandag fikk bedriftene innspill fra sentrale aktører i bransjen og la hodene sine i bløt for å komme fram til hvordan de kan jobbe videre i nettverket.
– De som er her i dag er cirka 35 bedrifter fra maritim bransje og møbel- og interiørbransjen. Det er også andre underleverandører på ventilasjon, vinduer og belysning, som ikke har noen klyngetilknytning. Noen er overhodet ikke inne på cruise i dag, men er på jakt etter nye marked, sier Hatløy.
Basert på det som kommer ut av mandagens arbeid, er målet i første omgang at man skal fylle kalenderen det neste året med ulike aktiviteter.
– Kanskje vil det digitale cruiseskipet i første omgang handle om innredning. Men på sikt kan det også inneholde andre ting som dekksmaskineri, rørløsninger eller annet skipsutstyr, forteller Hatløy.

Gjorde endringer basert på VR-modell

Hovedmålet er å hjelpe bedriftene til å få et kundegrunnlag og gjøre veien til markedet kortere. Men virtuelle hjelpemidler har flere bruksområder.
Nylig var den nye linebåten til H. P Holmeset. Ved hjelp av dette programmet har rederiet allerede spart tid og penger.
– De tok med rederen og skipperen og «gikk rundt» i skipet som skal bygges. Det førte til en rask prosess, hvor de ombestemte seg på en del detaljer. Det man vanligvis bruker opptil et halvt år på, gikk veldig raskt i VR, forteller Hatløy.
Om bedriftene kommer opp med noe smart de vil prøve ut, er det mulig å få støtte. Blant annet kan Ålesund Kunnskapspark tilby støtte på opptil 50 prosent til digitaliseringsprosjekt gjennom katapultsenteret, DigiCat, som har fått status som nasjonalt testsenter for virtuelle prototyper.
Les også:

Publisert: 18.02.2019 15:22

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:31