Nytt
Flakk med hydrogensatsing i Geirangerfjorden
Jobber med planer om fyllestasjon og to hydrogenferjer som kan seile på verdensarvfjorden.
Marius Rosbach
25.04.2019
Under reiselivsarrangementet til The North West-konferansen på Molo Brew, lettet forretningsmannen Knut Flakk på sløret om planene for utslippsfri transport til Hellesylt – hvor han også har planer om å bygge et nytt hotell.
– Hydrogen er en ekstremt interessant løsning. Det er «innestengt» kraft på Hellesylt og den kan vi bruke til å produsere hydrogen. Vi kommer til å være en aktiv pådriver for å få det prosjektet i havn, forteller Flakk.
– Vi tar initiativet, og har blant annet et forprosjekt med SINTEF om produksjon av hydrogen på Hellesylt, også tror vi at de eksisterende rederiene vil ha interesse av å ta opp hansken og realisere dette, sier han til NETT NO.
Å drive passasjertrafikk innover Geirangerfjorden med «gammeldagse» dieselferjer, holder ikke lengre, mener Flakk.
Flakk er helt enig i kravet – men mener det bør gjelde alle fjordene. Samtidig er han overhodet ikke redd for at turistene skal forsvinne som følge av strengere klimakrav.
– Tvert imot vil veldig mange komme hit, nettopp fordi det er bærekraftig, mener Flakk.
Han tror en fyllestasjon for hydrogen på Hellesylt også kan være den spede starten på å en utbygging som kan bidra til å få flere hydrogenbiler på veiene.
– Og vi har ingen tid å miste. Skal dette på plass, må vi jobbe nå.
Han mener også at fylkeskommunen må være frampå og stille krav til nullutslipp ved neste konsesjonsrunde for strekningen Geiranger-Hellesylt fra 2022.
– Basecamp Hotel er basert på markedstrendene vi ser i reiselivet. Folk ønsker å komme ut og oppleve det naturen har å by på. og aktive opplevelser for å holde seg i form og besøke bærekraftige destinasjoner og produkt, sier Flakk.
De tidligere , og Flakk vurderer nå flere andre tomtealternativer i nærområdet. Avhengig av hvilken tomt som velges, er det mulig at det tas et valg allerede i løpet av mai.
– Det er allerede en stor næring, men den kan bli enda mye større, sier Flakk – men advarer mot det han kaller «overturisme».
– Vi må ikke gå over streken. Får vi «overturisme», ødelegger vi det produktet vi har å selge. Da er det viktig å tenke over hvem vi ønsker skal komme hit, sier han og viser til at en amerikaner legger igjen tre ganger så mye penger som en nederlender.
Flakk er heller ikke fremmed for å innføre en form for turistskatt.
– Vi bør se på mulighetene – også må inntektene gå til å videreutvikle det produktet vi har å tilby, påpeker han.
Mer om The North West-konferansen:
– Hydrogen er en ekstremt interessant løsning. Det er «innestengt» kraft på Hellesylt og den kan vi bruke til å produsere hydrogen. Vi kommer til å være en aktiv pådriver for å få det prosjektet i havn, forteller Flakk.
Vil ha to hydrogenferjer
Flakk ser for seg to hydrogenferjer som trafikkerer verdensarvfjorden allerede om få år. Hvem som skal bygge og eie ferjene, har han ikke like konkrete tanker om.– Vi tar initiativet, og har blant annet et forprosjekt med SINTEF om produksjon av hydrogen på Hellesylt, også tror vi at de eksisterende rederiene vil ha interesse av å ta opp hansken og realisere dette, sier han til NETT NO.
Å drive passasjertrafikk innover Geirangerfjorden med «gammeldagse» dieselferjer, holder ikke lengre, mener Flakk.
– Har ingen tid å miste
Noe av bakgrunnen for utspillet, er at det fra 2026 blir stilt krav til at skip som seiler inn Geirangerfjorden, må ha nullutslipp.Flakk er helt enig i kravet – men mener det bør gjelde alle fjordene. Samtidig er han overhodet ikke redd for at turistene skal forsvinne som følge av strengere klimakrav.
– Tvert imot vil veldig mange komme hit, nettopp fordi det er bærekraftig, mener Flakk.
Han tror en fyllestasjon for hydrogen på Hellesylt også kan være den spede starten på å en utbygging som kan bidra til å få flere hydrogenbiler på veiene.
– Og vi har ingen tid å miste. Skal dette på plass, må vi jobbe nå.
Han mener også at fylkeskommunen må være frampå og stille krav til nullutslipp ved neste konsesjonsrunde for strekningen Geiranger-Hellesylt fra 2022.
Tar snart valg om hotelltomt
Visjonen om utslippsfri transport henger sammen med reiselivsprosjektet Basecamp Hotel, som Flakk vil realisere på Hellesylt.– Basecamp Hotel er basert på markedstrendene vi ser i reiselivet. Folk ønsker å komme ut og oppleve det naturen har å by på. og aktive opplevelser for å holde seg i form og besøke bærekraftige destinasjoner og produkt, sier Flakk.
De tidligere , og Flakk vurderer nå flere andre tomtealternativer i nærområdet. Avhengig av hvilken tomt som velges, er det mulig at det tas et valg allerede i løpet av mai.
Advarer mot «overturisme»
Flakk har satset på reiseliv blant annet gjennom 62 Grader Nord, Storfjord Hotell i Sula og . Han er overbevist om at markedet på langt nær er utnyttet fullt ut.– Det er allerede en stor næring, men den kan bli enda mye større, sier Flakk – men advarer mot det han kaller «overturisme».
– Vi må ikke gå over streken. Får vi «overturisme», ødelegger vi det produktet vi har å selge. Da er det viktig å tenke over hvem vi ønsker skal komme hit, sier han og viser til at en amerikaner legger igjen tre ganger så mye penger som en nederlender.
Flakk er heller ikke fremmed for å innføre en form for turistskatt.
– Vi bør se på mulighetene – også må inntektene gå til å videreutvikle det produktet vi har å tilby, påpeker han.
Mer om The North West-konferansen:
Vi har ingen tid å miste. Skal dette på plass, må vi jobbe nå
Publisert: 25.04.2019 20:28
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:34