Flere vinnere enn tapere i handelen
- Det har vært rett i taket i lenger tid, sa Rune Koppen, daglig leder og eier av byggevareselskapet Koppen Industrier i Volda i slutten av april 2020. Byggvarehusen er blant handelsvinnerne i koronaåret 2020. Det blir ikke like bra i år, men de kommer til å gjøre det bedre enn i 2019, spør bransjeorganisasjonen Virke.
Nytt

Flere vinnere enn tapere i handelen

Kles- og skobutikker får et oppsving i år etter et blytungt 2020, men koronaeffekten er ikke over, spår bransjeorganisasjonen Virke om handelen i 2021.

18.01.2021

Skobutikkene mistet 12 prosent av driftsinntektene fra 2019 til 2020. For klesbutikkene var nedgangen på seks prosent, og begge bransjene hadde nedgang også i fra 2018 til 2019 viser tall fra bransjeorganisasjonen Virke.

I år får skobutikkene (pluss åtte prosent) og klesbutikkene (pluss syv prosent) en kjærkommen oppgang ifølge Virkes prognose, etterhvert som koronavaksinen gjør at epidemien og tiltakene mot den slipper taket. Veksten blir imidlertid ikke høyere enn at de er tilbake på omlag 2019-nivået. Bror Stende, direktør for faghandel i Virke, tror begge bransjene fortsatt kommer til å merke konkurransen fra netthandel og fra at andre typer butikker også selger klær og sko.

Handelsvinnerne i fjor var norske nettbutikker (+25%), byggvarehus (+18%), dagligvare/kiosk (+13 %), butikker med bredt vareutvalg, feks. Europris (+12%), elektro (+11%), møbel (+10%), detaljhandel (+10%) og sportsbutikker (+7 %).

- Det har vore rett i taket i lengre tid, sa Rune Koppen, dagleg leiar og eigar av byggevareselskapet Koppen Industrier i Volda allereie i slutten av april 2020.

Les også: Koronaboom for fleire bransjar

Alle vinnerne får nedgang i handelen i år, spår Virke, men nedgangen blir ikke like stor som oppsvinget i år.

Kjøpesenter-brems
Oppsvinget i handelen i 2020 kom først og fremst butikker utenom kjøpesentrene til gode, med unntak av effekten av økt salg for Vinmonopolet, dagligvarehandelen og butikker som Europris- som har utsalg både i og utenfor kjøpesentre.

nettnohalf


Kjøpesentrene fikk en vekst på 3,9 prosent i 2020, i følge Virke.

Tall fra Kvarud Analyse, som analyserer og lager statistikk for varehandelen, viser at de 60 største kjøpesentrene solgte for 93 milliarder kroner i 2020, en oppgang på 4,2 prosent. Thon Gruppen er den største eieren og driveren av norske kjøpesenter, med et samlet salg på 64 milliarder kroner og en økning på fem prosent fra 2019.

Over tre milliarder
Amfi Moa i Ålesund er Norges fjerde største kjøpesenter, bak Lagunen i Bergen, Strømmen Storsenter på Strømmen og Sandvika Storsenter i Bærum, ifølge Kvarud Analyse. Amfi Moa passerte tre milliarder kroner i omsetning i fjor, og endte på 3,04 milliarder, en økning på 1,3 prosent.

Amfi Roseby er nummer 38 på Kvarud Analyses liste over de 60 største, med 1,1 milliarder kroner i omsetning, som er en oppgang på 5,6 prosent.

Her er oversikten over resten av de større kjøpesentrene på Nordvestlandet, basert på Thon Gruppens statistikk og kjøpesentrenes egne tall. (Endring fra 2019 i prosent):

Molde Storsenter, Molde, 851 mill. kroner (13,5%)
Ålesund Storsenter, Ålesund, 390 mill. kroner (-2,9 %)
Alti Nordfjord, Nordfjordeid, 389 mill. kroner (0,3%)
Alti Ørsta, Ørsta, 373 mill. kroner (1 %)
Amfi Ulsteinvik, Ulsteinvik, 276 mill. kroner (5,1%)
Blåhuset, Ulsteinvik, 247 mill. kroner (11%)
Kremmergaarden, Ålesund, 241 mill. kroner (7,6 %)

Oppsving
Kjøpesenterlederne NETT NO snakket med under innspurten av julehandelen 2020 fortalte om et år med bratt nedgang, etterfulgt av et oppsving - men ujevnt fordelt mellom bransjene.

Alle hadde oppgang, med unntak av Ålesund Storsenter, der nedgangen skyldes at senteret hadde færre butikker i 2020 enn i 2019.

Les også: Pluss og minus i sentrumshandelen

Les mer: Koronavekst på kjøpesentra


Publisert: 18.01.2021 06:00

Sist oppdatert: 16.06.2021 10:40