Nytt
Håper på comeback for lokalhandel
Kan koronakrisa også føre noe bra med seg for handelstanden i regionen? Det håper flere representanter for lokalt næringsliv.
Marius Rosbach
25.04.2020
Varehandelen og butikker er blant dem som er blitt verst ramma av koronapandemien og tiltakene i kjølvannet av den. Det kommer på toppen av allerede pressa marginer som følge av økt netthandel. Men flere håper krisa også kan føre noe godt med seg på sikt.
– Jeg opplever at det er blitt en økt bevissthet rundt det å bruke lokale butikker og støtte lokalhandelen, framfor de store netthandelbutikkene, forteller leder Monica Molvær av sentrumsforeningen i Ålesund til NETT NO.
– Om det ikke blir noen store arrangement og cruisetrafikken samtidig uteblir, vil det gir store negative ringvirkninger for både hotell, restauranter og butikker, sier hun.
En undersøkelse etter Jugendfest i 2017 viste at , i tillegg til inntektene til arrangøren. NHO-tall har vist at verdiskapingen fra tilreisende til Ålesund .
Sentrumslederen er spesielt uroa for serveringsbransjen, som må ta risikoen ved å kjøpe inn varelager før de åpner – og hvor det er høyst usikkert hva slags besøk de kan vente seg.
– Også dette med festivaler kjenner jeg virkelig på langt inn hjerterota. De er blitt en del av kulturen vår her i Ålesund, legger hun til.
– Mange butikker melder om nye kunder og det er interessant. Å bruke butikkene der man bor, styrker lokalsamfunnene og bidrar til at pengene ikke forsvinner ut av regionen, påpeker hun.
Klemetsen understreker at situasjonen har skapt en bråstopp som vil være en kjempeutfordring for næringslivet i lang tid framover. Det illustreres brutalt i tallene fra NAV.
Allerede etter to uker med smittevernstiltak ved flere enn 1100 bedrifter i varehandelen i Møre og Romsdal. I forrige uke hadde tallet økt til nær hadde søkt om dagpenger.
Mange av disse vil komme tilbake i jobb når butikkene åpner igjen, og da håper Klemetsen at folk fortsatt støtter sine lokale kjøpmenn.
– Jeg er litt redd for at folk glemmer denne dugnaden når ting vender tilbake til normalen. Det blir vår jobb å minne dem på det – slik vi har gjort de siste årene, legger hun til.
Selv hadde Klemetsen utsatt et sykkelkjøp fordi hun ikke visste helt hvordan hun skulle få den med seg hjem til Valderøya.
– Så fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem: De kunne bli levert hjem. Så da kjøpte jeg to, sier hun.
Samtidig ser hun at flere har oppdaget at det også for lokale butikker, er viktig å være til stede på nett.
– Tidene vi lever i krever at den lokale handelsstanden er tilgjengelig på en annen måte enn før. Butikkene må fortsette med dette, og ikke legge seg bakpå etter at krisa er over. Også må kundene fortsette å være lojale. Det tror jeg må være oppskrifta for at noe av denne skaden kan rettes opp på sikt, sier hun.
– Jeg tror kundene blir mer bevisst på hvor og hva de handler, og at de både er opptatt av å støtte lokalt næringsliv, sammen med kultur og idrettslag, forteller hun til NETT NO.
Senteret hadde en særs uheldig inngang til feiringen av 40-årsjubileet sitt den 12. mars – samme dag som regjeringen kom med strenge smittevernstiltak.
– Det gjorde at vi måtte avlyse alle aktiviteter, sier Petersen.
Nå har de brukt ukene med lavere besøkt til å pusse opp fellesarealer. Fortsatt gjenstår en del arbeid, men senterlederen forteller at det blir en solid ansiktsløftning for senteret.
Før helga hadde også alle leietakerne åpnet dørene sine igjen, og Petersen merker at kundene begynner å vende tilbake.
– Nå har vi også nettopp signert kontrakt med en ny leietaker, legger hun til.
– Vi har hatt en god dialog mellom sentrene på Moa, Kremmergaarden og oss. Vi har vært i samme situasjon som er ukjent for alle. Da har vi kunnet lære av hverandre om tiltak som gjøres og hvilke utfordringer vi opplever, forteller Habostad.
Også hun håper folk er blitt mer bevisst på verdien av lokale butikker.
– Jeg håper at folk kanskje tenker litt mer over at lokale butikker må brukes om vi ønsker å ha dem her. Nå har vi hatt en opplevelse med hvordan det er når butikkene er stengt, sier hun.
Habostad påpeker samtidig at Ålesund har mange butikker sammenlignet med andre byer.
– Det er snakk om mange arbeidsplasser, understreker hun.
– Jeg opplever at det er blitt en økt bevissthet rundt det å bruke lokale butikker og støtte lokalhandelen, framfor de store netthandelbutikkene, forteller leder Monica Molvær av sentrumsforeningen i Ålesund til NETT NO.
Frykter store negative ringvirkninger
De siste dagene har . Molvær har merket seg at det har blitt mer folk i sentrumsgatene i Ålesund den siste uka. Samtidig er hun spent på hvordan de neste månedene blir og frykter ringvirkningene av en avlyst festivalsommer.– Om det ikke blir noen store arrangement og cruisetrafikken samtidig uteblir, vil det gir store negative ringvirkninger for både hotell, restauranter og butikker, sier hun.
En undersøkelse etter Jugendfest i 2017 viste at , i tillegg til inntektene til arrangøren. NHO-tall har vist at verdiskapingen fra tilreisende til Ålesund .
Sentrumslederen er spesielt uroa for serveringsbransjen, som må ta risikoen ved å kjøpe inn varelager før de åpner – og hvor det er høyst usikkert hva slags besøk de kan vente seg.
– Også dette med festivaler kjenner jeg virkelig på langt inn hjerterota. De er blitt en del av kulturen vår her i Ålesund, legger hun til.
Podium:
– Melder om nye kunder
En som lenge har ivret for lokal handel – og sentrumshandel i Ålesund spesielt – er Trine Klemetsen i Bypatrioten. Hun er tett på bylivet i jugendbyen og deler troen på at økt bevissthet hos forbrukerne kan gjøre at det kommer noe godt ut av krisa.– Mange butikker melder om nye kunder og det er interessant. Å bruke butikkene der man bor, styrker lokalsamfunnene og bidrar til at pengene ikke forsvinner ut av regionen, påpeker hun.
Klemetsen understreker at situasjonen har skapt en bråstopp som vil være en kjempeutfordring for næringslivet i lang tid framover. Det illustreres brutalt i tallene fra NAV.
Allerede etter to uker med smittevernstiltak ved flere enn 1100 bedrifter i varehandelen i Møre og Romsdal. I forrige uke hadde tallet økt til nær hadde søkt om dagpenger.
Mange av disse vil komme tilbake i jobb når butikkene åpner igjen, og da håper Klemetsen at folk fortsatt støtter sine lokale kjøpmenn.
– Jeg er litt redd for at folk glemmer denne dugnaden når ting vender tilbake til normalen. Det blir vår jobb å minne dem på det – slik vi har gjort de siste årene, legger hun til.
Også lokale butikker må på nett
Både Klemetsen og de andre NETT NO snakker med, roser kreativiteten hos handelsstanden i møte med krisa. Ålesundspatrioten forteller hvordan det i løpet av få timer dukket opp tilbud om levering av matkasser fra restauranter, omsorgsdugnad fra blomsterbutikker og former for hjemlevering som ikke er tilbudt før.Selv hadde Klemetsen utsatt et sykkelkjøp fordi hun ikke visste helt hvordan hun skulle få den med seg hjem til Valderøya.
– Så fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem: De kunne bli levert hjem. Så da kjøpte jeg to, sier hun.
Samtidig ser hun at flere har oppdaget at det også for lokale butikker, er viktig å være til stede på nett.
– Tidene vi lever i krever at den lokale handelsstanden er tilgjengelig på en annen måte enn før. Butikkene må fortsette med dette, og ikke legge seg bakpå etter at krisa er over. Også må kundene fortsette å være lojale. Det tror jeg må være oppskrifta for at noe av denne skaden kan rettes opp på sikt, sier hun.
Les også:
Måtte avlyse 40-årsmarkering
Ved kjøpesenteret Kremmergaarden i Ålesund forteller senterleder Susanne Lunde Petersen at de opplever økt støtte hos kundene i butikkene. Selv om omsetningen har gått ned de siste ukene, har omsetningen per kunde gått opp.– Jeg tror kundene blir mer bevisst på hvor og hva de handler, og at de både er opptatt av å støtte lokalt næringsliv, sammen med kultur og idrettslag, forteller hun til NETT NO.
Senteret hadde en særs uheldig inngang til feiringen av 40-årsjubileet sitt den 12. mars – samme dag som regjeringen kom med strenge smittevernstiltak.
– Det gjorde at vi måtte avlyse alle aktiviteter, sier Petersen.
Nå har de brukt ukene med lavere besøkt til å pusse opp fellesarealer. Fortsatt gjenstår en del arbeid, men senterlederen forteller at det blir en solid ansiktsløftning for senteret.
Før helga hadde også alle leietakerne åpnet dørene sine igjen, og Petersen merker at kundene begynner å vende tilbake.
– Nå har vi også nettopp signert kontrakt med en ny leietaker, legger hun til.
Krisesamarbeid mellom sentrene
Mye av arbeidet til handelsstanden har dreid seg om å få folk til å føle seg trygge på å handle. Senterleder Therese Kolvik Habostad ved Ålesund storsenter forteller at sentrene i løpet av de siste ukene har lagt vekk noe av konkurransen sentrene imellom.– Vi har hatt en god dialog mellom sentrene på Moa, Kremmergaarden og oss. Vi har vært i samme situasjon som er ukjent for alle. Da har vi kunnet lære av hverandre om tiltak som gjøres og hvilke utfordringer vi opplever, forteller Habostad.
Også hun håper folk er blitt mer bevisst på verdien av lokale butikker.
– Jeg håper at folk kanskje tenker litt mer over at lokale butikker må brukes om vi ønsker å ha dem her. Nå har vi hatt en opplevelse med hvordan det er når butikkene er stengt, sier hun.
Habostad påpeker samtidig at Ålesund har mange butikker sammenlignet med andre byer.
– Det er snakk om mange arbeidsplasser, understreker hun.
Les også:
Amfi Moa:
Handel og Kontor i Møre og Romsdal
:Analyse:
Å bruke butikkene der man bor, styrker lokalsamfunnene og bidrar til at pengene ikke forsvinner ut av regionen
Publisert: 25.04.2020 05:55
Sist oppdatert: 14.10.2024 15:53