Nytt
– Har skjedd et skifte det siste året
NTNU-professor roser regjeringens nye digitale strategi, men i næringslivet er det svært ulikt hvor langt bedriftene har kommet, mener Arne Krokan.
Marius Rosbach
13.06.2019
NTNU-professor Arne Krokan har stor kunnskap om hvordan teknologi endrer samfunnet og har skrevet flere bøker om emnet.
Tittelen på innlegget hans under Næringsdriv-konferansen i Ålesund torsdag hadde tittelen «The good, the bad and the ugly», og han tok for seg hvordan digitaliseringen påvirker oss på ulike måter.
Les også:
– Den største endringen vi vil oppleve, er hvordan arbeidet utføres, sier Krokan og viser til at det i stor grad handler om å jobbe på andre plattformer – men at det også kan være helt andre typer arbeid:
– Det gjelder å se mulighetene og finne løsningene, mener Krokan.
Som et apropos viste han til en undersøkelse som viser at halvparten av alt arbeid som gjøres i verden innen 2022, vil utføres av maskiner.
– Det tenkes annerledes og det har skjedd et skifte det siste året. Det har vært holdningsendringer både hos politikere og i andre deler av samfunnet.
Krokan mener det er god grunn til å rose den nye strategien for tidligere denne uka.
– Nå brukes det helt andre ord enn før. Nå snakkes det om digital disrupsjon, og ikke bare det å spare penger. Det vises til at man må begynne å samarbeide på tvers av sektorer, ha mer offentlig-privat samarbeid og gjøre det enklere for oppstartsselskaper å være med på offentlige anbud, påpeker Krokan.
Men også det offentlige har utfordringer.
– Helsesektoren henger etter, påpeker Krokan og mener det er tragisk at informasjon om kreftsjuke pasienter blir overført via fax til pasientens lokale sjukehus etter behandling ved Rikshospitalet.
– De er verdensledende på små sensorer og vi har en del andre selskap som er helt der framme, sier Krokan.
Les mer:
Næringsministeren:
Professoren mener mediebransjen er blant næringene her til lands som er i ferd med å bli flinkere, hvor enkelte er i gang med å personalisere forsider og bruke data til å utvikle nye tjenester.
– Noe av det viktigste spørsmålet å stille seg, er om man har et styre som forstår hva det innebærer å jobbe med digital transformasjon, seier Krokan.
Tittelen på innlegget hans under Næringsdriv-konferansen i Ålesund torsdag hadde tittelen «The good, the bad and the ugly», og han tok for seg hvordan digitaliseringen påvirker oss på ulike måter.
Les også:
– Den største endringen vi vil oppleve, er hvordan arbeidet utføres, sier Krokan og viser til at det i stor grad handler om å jobbe på andre plattformer – men at det også kan være helt andre typer arbeid:
– Det gjelder å se mulighetene og finne løsningene, mener Krokan.
Som et apropos viste han til en undersøkelse som viser at halvparten av alt arbeid som gjøres i verden innen 2022, vil utføres av maskiner.
– Holdningsendring siste året
NTNU-professoren påpeker at Norge har alle forutsetninger for å være i førersetet globalt. Blant annet er Norge det eneste landet i verden som har noe tilsvarende som nettportalen Altinn.– Det tenkes annerledes og det har skjedd et skifte det siste året. Det har vært holdningsendringer både hos politikere og i andre deler av samfunnet.
Krokan mener det er god grunn til å rose den nye strategien for tidligere denne uka.
– Nå brukes det helt andre ord enn før. Nå snakkes det om digital disrupsjon, og ikke bare det å spare penger. Det vises til at man må begynne å samarbeide på tvers av sektorer, ha mer offentlig-privat samarbeid og gjøre det enklere for oppstartsselskaper å være med på offentlige anbud, påpeker Krokan.
Men også det offentlige har utfordringer.
– Helsesektoren henger etter, påpeker Krokan og mener det er tragisk at informasjon om kreftsjuke pasienter blir overført via fax til pasientens lokale sjukehus etter behandling ved Rikshospitalet.
Store forskjeller i næringslivet
På spørsmål om hvordan norsk næringsliv ligger an med å møte utfordringene rundt digitalisering, mener han det er store forskjeller. Han peker på som et selskap som ligger langt framme.– De er verdensledende på små sensorer og vi har en del andre selskap som er helt der framme, sier Krokan.
Les mer:
Næringsministeren:
Professoren mener mediebransjen er blant næringene her til lands som er i ferd med å bli flinkere, hvor enkelte er i gang med å personalisere forsider og bruke data til å utvikle nye tjenester.
– Noe av det viktigste spørsmålet å stille seg, er om man har et styre som forstår hva det innebærer å jobbe med digital transformasjon, seier Krokan.
Noe av det viktigste spørsmålet å stille seg, er om man har et styre som forstår hva det innebærer å jobbe med digital transformasjon
Publisert: 13.06.2019 15:37
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:36