Klesveteraner tror på egen framtid
De to største klesaktørene på Nordvestlandet vil levere bedre resultat i år enn i fjor – men de venter avskalling med tøffere tider.
Trass i utfordringene med koronakrisa kommer de største lokaleide klesselskapene i regionen – Th. Dale og Modo - til å ha bedre lønnsomhet i 2020, enn de hadde i 2019.
Th. Dale - gjerne omtalt som Dale, eller Dalegruppen - driver butikker under eget merkevare både på Moa, Ålesund sentrum, i tillegg til Match-butikker samme sted. Modo as driver butikker på Moa og Ålesund sentrum, i tillegg til at eierne er involvert i flere andre klesbutikker.
Begge selskapene hadde både omsetningsrekord og underskott i fjor.
– Vi har hatt en bra utvikling på Modo i år, og resultatet vil bli betydelig bedre enn i fjor, forteller styreleder Christer Aakernes i Modo til NETT NO.
Stor resultatoversikt for lokaleide klesbutikker
Tror det kommer avskalling
Christer og Else-Karin Aakernes eier 52 prosent av selskapet, mens daglig leder Alexander Kobbevik eier 48 prosent.
Han forteller at 2019-tallene ble preget av nedskrivninger og stort varelager. Sammen med kona eier Aakernes også Chris Moa Syd og By Mote, i tillegg til at de eier en tredel av Tiger Moa-butikken.
Som NETT NO har omtalt, har klessalget gått ned så langt i år. Aakernes tror tida framover vil skille klinten fra hveten i bransjen.
– Det er en skummel utvikling som vi som driver fysiske butikker må være obs på. Jeg tror vi må forvente at det kommer en avskalling av klesbutikker framover, sier han.
Har pussa opp Moa-butikk
Veteranen på Moa-senteret tror en av konsekvensene av koronapandemien, er at mange har testet netthandel for første gang, og funnet ut det fungerer greit. Butikkene hans har også nettbutikk i tillegg til fysiske lokaler.
– Det gjelder å være framoverlent og våken, og forsøke forutse hva som vil skje markedet. Netthandel er veldig viktig og jeg tro den tradisjonelle butikken som driver «slik de alltid har gjort», vil slite. Men det er selvfølgelig noen selskap som har solid egenkapital og kan klare seg en stund med lavere omsetning, mener han.
Ett av grepene de har gjort for å møte økt konkurranse, er å investere i en opprustning av Modo-butikken på Moa. Lokalene er utvidet og skillet mellom herre- og dameavdelingene er borte.
– Det var på høy tid, og vi gjorde det skikkelig og fikk fresha opp hele lokalet, sier han.
Tror på økt netthandel
Aakernes mener det er rett å satse på netthandel, men forteller at det kan være en kunst å skille seg ut i mengden og nå fram til kunden. Nettbutikk er én måte.
Samtidig gjelder det å ha vite hvordan man kan bli synlig på nett når folk for eksempel søker etter «dress» eller «kjole» i lokalmiljøet.
– Julehandelen i år tror jeg blir tidendes netthandel. For store deler av landet er nettbutikk kanskje eneste mulighet, sier påpeker han.
I bransjen siden 1889
Dalegruppen eies av Siri Dale Reichel og Gerhard Reichel, som er fjerde generasjon drivere. Familien har solgt klær siden 1889.
Siri Dale Reichel forteller til NETT NO at også de vil levere bedre tall for 2020, enn i fjor – men hun konstaterer at konkurransen på nett blir tøffere.
– Bransjen har slitt med overetablering over tid, mener hun.
Th. Dale driver i flere segment, som gir dem flere bein å stå på. Reichel forteller at Dale Pluss-konseptet har vært en suksess som hjalp dem over kneika med økt netthandel på vårparten.
Th. Dale: – Århundrets sommer
Da koronapandemien gjorde at butikkene ble stengt i slutten av mars, var de spent på hvordan det skulle gå videre.
– Vi fikk århundrets sommer. Med langt flere nordmenn på ferie kom det en sterk kjøpegruppe til Sunnmøre, og veldig mange kom fra Østlandet. Som turistby er Ålesund fantastisk med gallerier og butikker i sentrum, i tillegg til den fantastiske naturen, sier hun.
Allerede i september hadde de tatt igjen mye på salget sammenlignet med fjoråret. Utover høsten har det «holdt fram i fin driv», som Reichel sier.
– Nå er det november og desember som blir avgjørende for året totalt sett, legger hun til.
Sparer på korona
Selv om koronapandemien gir ekstrautgifter til smittevernrutiner og fortsatt er en usikkerhetsfaktor for varehandelen, gjør den også at klesbutikkene sparer utgifter.
– Vi skulle ha vært på messer i Paris og andre plasser, men nå skjer alt via nett. Det er klart at vi sparer litt på at vi slipper å reise rundt i verden for å kjøpe inn, forteller Reichel.
Dale startet sin nettbutikk allerede for flere år siden og var dermed klare for økt netthandel da Norge stengte ned i mars.
Norsk design mot nettgiganter
I kampen mot giganter som Amazon og andre globale aktører, der det stort sett er pris som gjelder, kan Dalegruppen spille på andre strenger.
Reichel forteller at de satser på bærekraftige produkt med høy kvalitet. Norsk design er også viktig, i tillegg til de internasjonale merkene.
– Vi vet at våre kunder er opptatt av norsk design. Når vi har arrangert designdager med norske designere som Camilla Pihl eller Pia Tjelta, så har det vært en suksess, forteller hun.
Dale legger vekt på bærekraft som en konkurransefordel. Reichel forteller at ingenting gjør henne mer glad, enn når det kommer en ungdom inn i butikken som har funnet et plagg på loftet etter bestemor, som fortsatt er like fint.
– Det er bærekraftig å kjøper klær som holder kvalitet og som kan gå i arv. Dette er ungdommene i dag mer bevisst på, sier Reichel.
Les også: Handelen på Moa holder stand
Oppmodar om å bruke lokale bedrifter
Stor resultatoversikt for lokaleide klesbutikker
Th Dale med rekordomsetning – og underskudd
Jeg tror vi må forvente at det kommer en avskalling av klesbutikker framover
Frittståande klesforhandlarar
Resultatmargin 2019 | |
Res.margin er res.f.skatt i % av driftsinntekt | |
STRØMME KLÆR OG SKO AS | 17,6 % |
BUNADSPESIALISTEN AS | 16,6 % |
SKINLO & CO AS | 11,9 % |
OVERVÅG AS | 11,6 % |
EXCEPTION AS | 8,1 % |
MIDTBUST AS | 7,8 % |
LEFDAL MÅLØY AS (Vic Lefdal) | 7,7 % |
T RIISE AS | 7,3 % |
TIGER MOA AS | 7,2 % |
UPSTAIRS STRYN AS | 7,1 % |
FRISLID HERREEKVIPERING AS | 6,8 % |
MOASUND AS (Vic Thunem) | 5,6 % |
CHIC ME AS | 5,0 % |
EIKENÆS KLÆR AS | 4,8 % |
SILHUETT SYKKYLVEN AS | 4,4 % |
CON VITA AS | 4,3 % |
ULSTEINVIK TEKSTIL AS (Cubus Ulsteinvik) | 3,7 % |
A SÆVIK AS | 3,5 % |
MARIAS MOTE AS | 3,5 % |
CHRIS MOA SYD AS | 3,3 % |
BY MOTE AS | 3,3 % |
YRKES OG FRITIDSKLÆR AS | 3,1 % |
LIGA KLÆR AS | 2,9 % |
ELISABETH MOTE AS | 2,2 % |
KIRSTENS BUTIKK AS | 2,0 % |
FEMINA AS | 1,9 % |
RADI MOTE MOA AS (Step in Moa) | 1,6 % |
FRK LARSEN AS | 1,5 % |
HOFSETH INVEST AS (Match Ulsteinvik) | 0,8 % |
ANN KATHRINS MOTEBUTIKK AS | 0,6 % |
CLASSICS AS | 0,2 % |
MØRE KONFEKSJON VOLDA AS | -0,6 % |
MODECA AS | -0,7 % |
ARKJA MOTE AS | -0,8 % |
TH DALE AS | -0,8 % |
PE BE KLÆR AS | -1,9 % |
MOTEBUA AS | -3,0 % |
SVARSTAD AS | -3,3 % |
FRØKEN FRØLAND AS | -4,0 % |
STAURSET AS | -4,6 % |
TIBB AS | -4,7 % |
KLE & KAFFI AS | -5,2 % |
MODO AS | -6,7 % |
VIENNA MOTE AS | -7,8 % |
ELIAS RØNNESTAD AS (Cubus Volda) | -7,8 % |
HAVNEN AS (Vic-Havnen) | -9,9 % |
CHANTAL BOUTIQUE AS | -10,7 % |
LA BELLE AS | -11,8 % |
SØVIK DETALJHANDEL AS (E i Ålesund) | -15,6 % |
Publisert: 23.11.2020 16:33
Sist oppdatert: 16.06.2021 15:50