Tar kreative grep for å holde hjula i gang
Noen stenger, mens andre finner løsninger i møte med koronakrisa for å sikre inntekter og unngå permitteringer.
Mange butikker og leietakere på Amfi Moa har stengt dørene i løpet av de siste ukene. Med færre handlene på kjøpesentrene, er varehandel og servering blant bransjene der flest ansatte nå står uten jobb.
Men noen finner også andre løsninger for å holde hjulene i gang. Hos butikksjef Johnny Rovde ved Clas Ohlson er ingen av de ti ansatte permittert. Framover skal noen ta ut litt ferie og noen skal avspasere. Det gjør at alle ansatte får jobbe litt hver i ukene som kommer.
– Når det er påskeferie, skal noen av de flinke folka våre ta en velfortjent ferie, forteller Rovde til NETT NO.
Foreløpig har de lagt en plan som strekker seg fram til starten av juni, og han krysser fingrene for at de strengeste smitteverntiltakene er over til da.
– Da slipper vi at dette bare går utover noen få, legger han til.
Les også: Senterleder med nye oppgaver
Derfor er det få konkursar som følgje av koronakrisa
Har fortsatt kunder
Sammenlignet med andre på senteret, har butikken fortsatt en del kunder. Rovde forteller at mindre besøk generelt på senteret, også går utover dem, men de er på langt nær blant dem som er verst ramma.
– Vi opplever at vi fortsatt er relevante og har ting som folk etterspør, forteller han.
Når mange tilbringer mer tid hjemme, er det naturlig at noen setter i gang ryddeprosjekt, eller fikser opp ting de kanskje ikke har tatt seg tid til tidligere. Med alskens utstyr både til fritid og hjemmet ellers i hyllene, kan Clas Ohlson være et naturlig valg for mange.
– Og de aller fleste som kommer innom, de kjøper også noe. Det er færre av dem som bare er på senteret for å kikke, påpeker Rovde.
Har beholdt åpningstidene
Alt dette har gjort at de har holdt på de vanlige åpningstidene. Butikken har også utvidet tilbudene om andre handleformer. I tillegg til den vanlige nettbutikken, tilbyr de både utkjøring til kunden, eller at folk kan komme og hente varer, uten at de må inn i senteret.
– Vi kan komme ned på parkeringsplassen med varene, og levere ting rett i bilen til kunden, forteller Rovde.
Les også: Ber bedrifter følge spelereglane
Flest bedrifter råka i varehandelen
Starta med utkjøring
I den nye delen av Moa-senteret er det vanligvis yrende liv ved de mange serveringsstedene. Nå er de aller fleste stengt, men hos Bæra er det travle dager for Linda Rogne Waag og Marte Pettersen-Hjelvik.
Waag startet opp smoothie-baren med noko attåt i 2016, og har i stor grad basert seg på takeaway over disk. Da kundene uteble, fant hun ut at de måtte tenke «kreativt og annerledes», som hun sier.
– Jeg brukte den første helga til å omstille meg, og fant ut at når kundene ikke kom hit, så måtte vi komme til kundene, forteller hun.
Løsningen ble å satse på forhåndsbestilling og utkjøring. De har lagt opp til to daglige ruter - en fra Moa utover til Ålesund sentrum om formiddagen, og en rute innover mot Skodje via Blindheim, Flisnes, Emblem og Glomset – litt etter hva de får av bestillinger.
– Kjemperespons
Responsen lot ikke vente på seg og bestillingene har rent inn via e-post.
– Det har vært en veldig stor suksess. Vi har mobilisert på sosiale medier og fått kjemperespons. Folk bestiller daglig og er veldig fornøyd, forteller Waag.
De kjører ut selv og kunden betaler en fast pris på frakt i tillegg på ordren.
– Jeg står for logistikk, ordrer, pakking og kjøring, også styrer Marte produksjonen og står i butikken. Jeg hadde ikke greid det uten henne. Hun har vært som en maskin disse dagene, forteller hun.
Er permittert 50 prosent
Selv om det er slitsomme dager, er gründeren glad for at kundene på denne måten viser at de setter pris på at de finnes.
Nå kan hun og Pettersen-Hjelvik nøye seg med å være permittert 50 prosent, samtidig som ekstrahjelpene deres – som ikke har krav på dagpenger – deler på å jobbe lørdagene. Samtidig er åpningstidene redusert til klokka 10-14.
– Nå bruker vi tida til å produsere varer og kjøre ut til kundene som har forhåndsbestilt. Vi ser at det lønner seg for bedriften, og det lønner seg for oss, ved at vi slipper å være permittert 100 prosent, sier hun.
Les også: Kontantstøttetak på 30 millioner kroner
NHO Service og Handel: – Vil redde titusenvis av arbeidsplassar
Geiranger Bakeri: – Gler oss langt inn i sjela å sjå korleis folk nyttar tilbodet
Jeg brukte den første helga til å omstille meg, og fant ut at når kundene ikke kom hit, så måtte vi komme til kundene
Publisert: 05.04.2020 05:55
Sist oppdatert: 15.06.2023 23:07