Larsnes Mek Verksted 2023 foto Larsnes Mek Verksted
GOD AKTIVITET: Larsnes Mek. Verksted har ingen nye brønnbåter i ordreboka, men har likevel godt med arbeid. Fram til sommeren skal de blant annet gjøre en større ombygging av brønnbåten Ro Fjell. Om få uker kommer skroget til verdens første kombinerte bløgge og fiskebåt til verftet. Den skal leveres til Myre Kystfiske. Foto: Larsnes Mek Verksted
Kort fortalt

«Bra kjør» på Larsnes-verftet

Nybygg er blitt langt dyrere – men ny tørrdokk sikrer flere oppdrag.

26.01.2024

Larsnes Mek. Verkstad har gått inn i det nye året med god aktivitet. Mye er takka den nye tørrdokken verftet fikk på plass i fjor, skriver Ilaks.no.

– Foreløpig så går det bra med oss. Vi har ingen problemer med sysselsettingen, ut dette året og inn i neste. Akkurat slik det er nå, er det bra kjør, sier administrerende direktør Jarle Gunnarstein ved Larsnes Mek. Verksted til nettavisa.

Sande-verftet tok i fjor høst i bruk den nye tørrdokka som er 126 meter lang og 24 meter brei.

Gunnarstein forteller at de har bra med forespørsler på dokkplass, og at det er blitt mye lettere å sikre arbeid framover.

Tross god aktivitet er verftsdirektøren uroa for at prisen på nybygg, og spesielt skrogbygging, er skutt i været. Ifølge Gunnarstein har prisen på brønnbåter med kapasitet på over 4000 kubikk, har gått opp med over 30 prosent.

Det betyr at en brønnbåt som tidligere kostet rundt 550 millioner, nå ligger på rundt 700-750 millioner kroner, anslår han.

Publisert: 26.01.2024 09:05

Sist oppdatert: 26.01.2024 09:05

Mer om