Forbrukerrådet får om lag 150 klager om båt årlig, og de handler oftest om motor, elektriske feil og lekkasje.
Forbrukerrådet anbefaler kjøpere av båt å:
For å få en vanntett avtale, anbefaler de å laste ned kontrakten fra forbrukerrådet.no. Da står det svart på hvitt hva dere har avtalt, og dere slipper misforståelser. Hvis det blir en konflikt, står du langt sterkere om du kan vise til kontrakten.
– Hvis du kan bruke kredittkort, er det faktisk mulig å klage til banken, hvis selgeren ikke gjør opp for seg. Kjøper du av en privatperson, bør du velge en løsning som sikrer at du får båten før selgeren får pengene, som Paypal og Payex, uttaler Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet på hjemmesidene.
- Hvis du likevel mener at du ikke har fått det du har betalt for, bør du klage skriftlig til selgeren så raskt som mulig. Forhåpentligvis kommer dere til en løsning med reparasjon, prisavslag, eller at dere hever kjøpet. Hvis dere ikke blir enige, , avslutter hun.
Forbrukerrådet anbefaler kjøpere av båt å:
- Sjekke båtens stand
- Finne båtens rette eier
- Undersøke låneheftelser
- Skrive kontrakt
- Betale trygt
For å få en vanntett avtale, anbefaler de å laste ned kontrakten fra forbrukerrådet.no. Da står det svart på hvitt hva dere har avtalt, og dere slipper misforståelser. Hvis det blir en konflikt, står du langt sterkere om du kan vise til kontrakten.
Betal trygt
Forbrukerrådets siste råd går på betalingen.– Hvis du kan bruke kredittkort, er det faktisk mulig å klage til banken, hvis selgeren ikke gjør opp for seg. Kjøper du av en privatperson, bør du velge en løsning som sikrer at du får båten før selgeren får pengene, som Paypal og Payex, uttaler Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet på hjemmesidene.
- Hvis du likevel mener at du ikke har fått det du har betalt for, bør du klage skriftlig til selgeren så raskt som mulig. Forhåpentligvis kommer dere til en løsning med reparasjon, prisavslag, eller at dere hever kjøpet. Hvis dere ikke blir enige, , avslutter hun.
Publisert: 24.04.2017 15:47
Sist oppdatert: 10.02.2021 15:42